Otomotiv dünyasında elektrikliye geçiş süreci hızla devam ederken, bazı markalar bu geçişi yumuşatmak adına plug-in hibrit araçları (PHEV) bir ara teknoloji olarak konumlandırıyor. Toyota ve Hyundai gibi büyük üreticiler, bu modellerin hem içten yanmalı motorların menzil avantajlarını hem de elektrikli sürüşün çevreci yönünü bir araya getirdiğine inanıyor. Ancak bu iki üretici, batarya kapasitesini artırarak menzili yükseltme trendine temkinli yaklaşıyor.
Avrupa Birliği’nde 1 Ocak 2025 itibarıyla yürürlüğe giren yeni karbon emisyonu hesaplama yöntemleri, uzun elektrikli menzile sahip PHEV’leri daha avantajlı hale getiriyor. Çinli üretici Lynk & Co’nun 08 PHEV modeli, 200 kilometrelik elektrikli menziliyle bu düzenlemeden en çok yararlanan araçlardan biri oldu. Benzer şekilde yeni nesil Audi Q3 de 119 kilometreye kadar elektrikli sürüş imkânı sunuyor.
Ancak Toyota Avrupa Ürün ve Pazarlama Müdürü Andrea Carlucci’ye göre bu durumun bir sınırı var. Carlucci, “Elektrikli menzilin 100 kilometre seviyesinde tutulması ideal bir denge sunuyor. Batarya kapasitesini artırmak, sadece maliyeti değil aynı zamanda araca entegre edilen bileşen sayısını da yükseltiyor” diyerek yüksek menzil hedeflerinin her zaman mantıklı olmadığını vurguluyor. Toyota’nın C-HR modeli 66 kilometre, RAV4 PHEV ise 100 kilometreye kadar sadece elektrikle yol alabiliyor.
Hyundai cephesi de benzer bir yaklaşıma sahip. Markanın Avrupa CEO’su Xavier Martinet, “PHEV ve menzili uzatılmış elektrikli araçlar (EREV) geçiş teknolojileri olarak önemli, ancak bu geçişi uzatmaya çalışmak hem karmaşıklığı hem de maliyeti artırıyor. Sınır nerede olmalı?” şeklinde konuştu. Hyundai’nin Santa Fe modeli şu anda 55 kilometrelik bir elektrikli menzille sunuluyor. Şirketin Avrupa için daha uzun menzilli elektrikli araç projeleri olsa da, bu modellerin pazara sunulup sunulmayacağı henüz net değil.
Martinet ayrıca, Avrupa Birliği’nin 2028 yılında emisyon düzenlemelerini yeniden değiştireceğini belirterek uzun menzilli PHEV modellerin cazibesinin birkaç yıl içinde azalabileceğine dikkat çekti.
Görünen o ki Toyota ve Hyundai gibi üreticiler, PHEV teknolojisinde maliyet-menzil dengesini korumayı tercih ediyor. Araçların tamamen elektrikli hale gelmesi öncesinde tüketiciye ulaşılabilir fiyatlar sunmak, bu geçiş sürecinde en önemli stratejilerden biri olarak öne çıkıyor.