Çin otomotiv sektörü, yüzlerce markanın rekabet ettiği devasa bir ekosistem. Endüstri analisti Felipe Munoz’un hazırladığı kapsamlı infografik, ülkenin otomotiv pazarını daha anlaşılır kılmak amacıyla en büyük oyuncuları, sahiplik ilişkilerini ve önümüzdeki yıllarda sahneden çekilebilecek markaları görselleştiriyor.
Bu grafiğe göre Çin’in en büyük dört otomotiv grubu Geely, BYD, Chery ve Changan. Özellikle Chery ve Changan, devletin doğrudan sahip olduğu şirketler arasında yer alıyor. Chery’nin çatısı altında Fulwin, Omoda, Jetour, Exeed, iCar, Luxeed, Jaecoo, Rely ve ana Chery markası bulunuyor. Changan ise Avatr, Deepal, Nevo, Volga ve Kaicheng gibi markaları barındırıyor.
Geely, çok daha geniş bir portföyle öne çıkıyor: Zeekr, Proton, Farizon, LEVC, Galaxy, Volvo, Lotus, Lynk & Co, Polestar, Smart, Geome, Belgee ve Radar gibi markalar bu grubun kontrolünde. BYD ise kendi adıyla birlikte Denza, YangWang ve Fang Cheng Bao markalarını yönetiyor. Munoz’un analizine göre bu dört grup Çin’deki tüm otomobil satışlarının yüzde 56’sını oluşturuyor ve devlet destekleriyle faaliyet gösteriyor.
Grafikte tepeye en yakın konumda gösterilen şirketler, en yoğun devlet desteğini alanlar olarak öne çıkıyor. Çin’in Büyük Dörtlüsü dışında MG, LDV, Maxus, IM ve Roewe markalarının sahibi SAIC; Maextro, JAC, Evo ve Nord markalarını elinde bulunduran JAC; Arcfox, Foton, Tiger ve Stelato markalarıyla BAIC ve MHero, Voyah, Lingxi, Nammi ve Venucia markalarını yöneten Dongfeng gibi dev gruplar da mevcut.
Bu yapı dışında, henüz büyük gruplar tarafından satın alınmamış dikkat çekici girişimler de var: Nio (Onvo ve Firefly markalarını da başlattı), Leapmotor, Xpeng, Aiways, Neta, Xiaomi, Li Auto ve Rox bunlardan bazıları.
Munoz’un paylaştığı ikinci grafikte ise 109 marka pazar konumuna göre piramit şeklinde sıralanıyor. Zirvede Hongqi, YangWang ve Maextro gibi ultra lüks markalar; hemen altında Xiaomi, Nio ve Li Auto gibi yüksek teknoloji odaklı markalar yer alıyor. Premium ve yarı premium seviyede Stelato, Denza, Zeekr ve Xpeng gibi statüye önem veren müşterilere hitap eden markalar konumlanırken, piramidin tabanında Sinogold, Hima ve Pocco gibi daha eski ve bütçe dostu markalar bulunuyor. Bu düşük profilli markalar, Çinli tüketicilerin giderek daha gelişmiş ve bağlantılı araçlara yönelmesiyle silinme riskiyle karşı karşıya.
Analiz, Çinli otomobil üreticilerinin küresel otomotiv sahnesinde uzun yıllar kalıcı bir rol üstleneceğini net bir şekilde gösteriyor. Büyük gruplar güçlü konumlarını korurken, bazı alt markaları birleştirme veya tamamen kaldırma yoluna gidebilir; tıpkı Batı’da Pontiac, Oldsmobile ve Sunbeam gibi markaların zamanla ortadan kaybolduğu gibi.
Kaynak: https://www.carscoops.com/2025/09/chart-with-chinese-car-brands-will-make-your-head-spin/