Satılan Her 100 Aracın Sadece 5’i Manuel Vites

manuel vites

Türkiye otomotiv sektörü 2025 yılının ilk dokuz ayında güçlü performansını sürdürdü. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, Ocak-Eylül döneminde otomobil ve hafif ticari araç toplam satışları geçen yıla göre yüzde 9,15 artarak 927 bin 647 adede ulaştı.

Otomobil satışları 742 bin 687 adetle toplam pazarın yüzde 80’ini oluştururken, hafif ticari araç satışları yüzde 5,9 artışla 184 bin 960 adede çıktı. Sadece eylül ayında ise toplam satışlar yüzde 25,71 artarak 110 bin 302 adede ulaştı. Bu performansla otomotiv pazarı son 10 yılın eylül ortalamasına göre yüzde 66,5 artış kaydetti.

Türkiye’de SUV otomobil segmenti popülaritesini artırmaya devam ediyor. Eylül sonu itibarıyla SUV modeller toplam satışların yüzde 62,7’sini oluşturdu. Sedan otomobiller yüzde 22,3, hatchback modeller ise yüzde 14,1 pay aldı. Segment bazında değerlendirildiğinde C segmenti 416 bin 257 adetle yüzde 56 payla liderliğini sürdürürken, B segmenti 191 bin 817 adetle yüzde 25,8 payla ikinci sırada yer aldı.

Elektrikli otomobil satışları 2025’in ilk dokuz ayında büyük bir sıçrama yaşadı. Geçen yıl aynı dönemde 60 bin 838 adet olan elektrikli otomobil satışları yüzde 120 artışla 133 bin 781 adede yükseldi. Hibrit otomobillerde de güçlü bir artış görüldü; hibrit satışları yüzde 78,6 artarak 198 bin 174 adede ulaştı.

Motor tipleri bazında değerlendirildiğinde benzinli otomobiller 345 bin 838 adetle yüzde 46,6, hibrit araçlar yüzde 26,7, elektrikliler yüzde 18, dizeller yüzde 7,9 ve otogazlı araçlar yüzde 0,8 pay aldı. Elektrikli araçların motor gücü dağılımına bakıldığında, 160 kW altı modeller yüzde 100,5 artışla pazarın yüzde 13,3’ünü, 160 kW üzeri güçlü modeller ise yüzde 203 artışla yüzde 4,7’sini oluşturdu.

Çevreci araçların payındaki artış, ortalama emisyon değerlerine de yansıdı. 100 gram/km altı emisyona sahip araçların payı yüzde 24,8’e yükselirken, 120-140 gram/km aralığındaki modeller yüzde 30,7 ile en yüksek payı aldı.

Türkiye otomobil pazarında otomatik şanzımanlı araçların payı yüzde 94,3’e ulaştı. Manuel vitesli otomobillerin payı ise yüzde 5,7’ye geriledi.

Yılın ilk dokuz ayında hafif ticari araç satışları yüzde 5,9 artarak 184 bin 960 adet oldu. Gövde tipinde en çok tercih edilen modeller yüzde 74 payla van tipi araçlar olurken, kamyonetler yüzde 9,8 pay aldı. Dizel motorlu hafif ticari araçlar 171 bin 20 adetle pazarın yüzde 92,5’ini oluşturdu. Elektrikli hafif ticari araç satışları ise yüzde 98 artışla 1.232 adede çıktı.

 

renault clio

Marka Bazında Satış Liderleri

Marka bazında 2025’in ilk dokuz ayına bakıldığında, Renault 84.752 adet satışla Türkiye otomobil pazarının lideri konumunu korudu. Volkswagen 54.109 adetle ikinci sırada yer alırken, Toyota 53.054 satışla üçüncü sıraya yükseldi. Fiat, geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 14,6 düşüşle 52.921 adetlik satışa ulaştı ve dördüncü sıraya geriledi. Hyundai ise 46.407 adetlik satışla beşinci sırada yer alarak yüzde 18’lik bir büyüme kaydetti.

İlk beş markayı Peugeot (41.674 adet) ve BYD (34.369 adet) takip etti. Çinli markaların etkisi özellikle dikkat çekici hale gelirken, BYD’nin satış performansı 2025’in en büyük sıçramalarından biri olarak öne çıktı. Opel 32.654 adetle istikrarını korurken, Citroen 30.843 ve Skoda 30.003 adetle pazardaki güçlü konumlarını sürdürdü.

Elektrikli araç pazarının yükselen yıldızları arasında Tesla 27.420 adetlik satışla geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 290 artış gösterdi. Türkiye’nin yerli üreticisi Togg ise 23.325 satışla geçtiğimiz yılın yüzde 36,8 üzerine çıkarak rekabetin güçlü bir parçası haline geldi.

Premium segmentte Mercedes-Benz 23.104 adetle yüzde 15 büyürken, BMW yüzde 54,2 artışla 22.851 satışa ulaştı. Buna karşın bazı markalarda sert düşüşler yaşandı; Chery yüzde 53 azalışla 22.554 adede, Dacia ise yüzde 33 düşüşle 17.517 adede geriledi.

Genel tabloya bakıldığında, 2025 yılı Ocak-Eylül döneminde Türkiye otomobil pazarı geçen yıla kıyasla yüzde 9,98 büyüyerek 742.687 adetlik satış hacmine ulaştı. Çinli markaların hızlı yükselişi, elektrikli modellerin pazar payını artırması ve yerli üretimin güçlenmesi, yılın en dikkat çeken dinamikleri arasında yer aldı.

ODMD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, Türkiye otomotiv pazarının artan çeşitlilik ve teknolojik dönüşümle birlikte büyümeye devam ettiğini belirterek, “Elektrifikasyonun hızlanması, kullanıcı tercihlerini kalıcı biçimde değiştiriyor. Özellikle hibrit ve elektrikli araçların payındaki artış, Türkiye’nin sürdürülebilir otomotiv vizyonuna önemli katkı sağlıyor” değerlendirmesinde bulundu.