Elektriklideki Vergi Yükü Çinli Markaları Hibrite Yönlendiriyor

byd seal u dmi

Avrupa Birliği’nin elektrikli araçlara yönelik yüksek gümrük vergileri, Çinli üreticilerin yeni stratejiler geliştirmesine yol açtı. Ekim 2024’ten bu yana yürürlükte olan düzenleme ile Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 45’e varan ek vergiler uygulanıyor. Ancak bu önlemler, beklenenin aksine Avrupa’daki satışları tamamen durdurmak yerine markaların hibrit araçlara yönelmesine zemin hazırladı.

Çinli markalar, elektrikli araçlara kıyasla daha düşük vergiye tabi olan hibrit modelleri Avrupa pazarında öne çıkarmaya başladı. Hibrit araçlar AB’nin yeni vergi sisteminde kısmen kapsama alınmış durumda. Üstelik Avrupalı tüketicilerin hibrit modellere olan ilgisi sürüyor. Bu nedenle Çinli üreticiler, 2025’in ilk yarısında hibrit satışlarını rekor seviyelere çıkardı.

Dataforce verilerine göre BYD, yılın ilk 6 ayında Avrupa’da 20 bin adet şarj edilebilir hibrit model tescil ettirdi. Bu rakam, markanın 2024 yılında gerçekleştirdiği toplam hibrit ithalatının üç katına denk geliyor. MG de benzer şekilde 2025’in Ocak-Haziran döneminde, 2024 yılının tamamından daha fazla hibrit araç getirdi. Lynk & Co da Avrupa’daki hibrit satışlarını tarihinin en yüksek seviyesine çıkarmış durumda.

Vergi farkı, hibritlere yönelişin en önemli sebeplerinden biri olarak öne çıkıyor. Örneğin BYD’nin Almanya’da sattığı elektrikli Atto 3 modeli yüzde 27 oranında gümrük vergisine tabi. Bu da aracın fiyatına yaklaşık 10 bin euro eklenmesine yol açıyor. Buna karşın plug-in hibrit BYD Seal U modeli sadece yüzde 10 vergiye tabi tutuluyor ve bu da 39.999 euro başlangıç fiyatına yaklaşık 4 bin euro ek maliyet getiriyor.

 

lynk co z20

Durum, Avrupa’da MG markasıyla satış yapan SAIC için daha da kritik. SAIC’in elektrikli modelleri yüzde 45,3 oranında ek vergiyle karşılaşıyor. Bu nedenle markanın Avrupa’daki elektrikli araç satışları yılın ilk yarısında yüzde 60 azaldı. Ancak aynı dönemde hibrit MG HS, MG ZS ve MG 3 modellerinde önemli artış yaşandı.

Almanya’daki Center Automotive Research Direktörü Beatrix Keim, bu tabloyu değerlendirirken, “Özel vergilerin yürürlüğe girmesinin ardından Çinli üreticilerin strateji değiştirmesi ve kârlılığı korumak için hibritlere ağırlık vermesi sadece zaman meselesiydi” ifadelerini kullandı.

Avrupa Komisyonu’nun da Çinli markaların bu yöntemi kullandığının farkında olduğu belirtiliyor. Ancak yetkililer, bunu doğrudan bir sorun olarak görmüyor. Komisyon, Çinli üreticilerle yapılacak görüşmeler sonucunda yeni bir denge kurulabileceği görüşünü savunuyor.

Sonuç olarak, Avrupa’nın yerli otomotiv sanayisini korumak amacıyla uyguladığı yüksek elektrikli araç vergileri, Çinli markaları pazar dışına itmek yerine farklı çözümler üretmeye yöneltti. Hibrit stratejisi sayesinde Çinli markalar satışlarını korumayı başarırken, Avrupa pazarı da elektrikli araç yerine hibrit modellerde Asyalı üreticilerin etkisini daha fazla hissetmeye başladı.

 

Kaynak: https://www.carscoops.com/2025/08/chinese-boost-hybrids-cut-evs-to-skirt-eu-tariffs/