2025 yılı elektrikli araç pazarı açısından oldukça hareketli geçiyor. Küresel çapta bataryalı elektrikli araçlar (BEV) ve şarj edilebilir hibritler (PHEV), yılın ilk dört ayında önemli bir ivme kazandı. Özellikle Çin ve Avrupa pazarlarında yaşanan güçlü büyüme, toplam satış rakamlarını yukarı çekti.
Nisan ayı verileriyle birlikte dünya genelinde satılan elektrikli araç sayısı 5,6 milyona ulaştı. Bu, geçen yılın aynı dönemine göre yaklaşık yüzde 30’luk bir artış anlamına geliyor. Sadece Nisan ayında satılan elektrikli araç sayısı 1,5 milyon olarak kaydedildi. Ancak bu rakam Mart ayına göre yüzde 12’lik bir düşüşe işaret ediyor. Bu azalma, birçok pazarda tarifelerin etkisiyle oluşan ilk satın alma dalgasının yavaşlamasına bağlanıyor.
Çin, küresel satışlarda liderliğini sürdürüyor. 2025’in ilk dört ayında Çin’de satılan BEV ve PHEV sayısı 3,3 milyona ulaştı. Bu, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 35’lik bir artışa karşılık geliyor. Ancak Nisan ayı satışları Mart’a göre yüzde 9 geriledi. Buna rağmen, Çin pazarı geçen yılın Nisan ayına kıyasla yüzde 32 daha fazla satış gerçekleştirdi.
Çin ile ABD arasında yapılan son görüşmeler sonucunda bazı otomotiv parçalarına uygulanan tarifelerde 90 günlük bir geçici gevşeme kararı alındı. Ancak ABD Başkanı Biden tarafından daha önce devreye alınan elektrikli araç tarifeleri hâlâ yürürlükte ve bu durum, pazardaki uzun vadeli etkilerin izlenmesini gerekli kılıyor.
Avrupa, 2024 yılında elektrikli araç satışlarında yaşanan durgunluktan sonra bu yıl güçlü bir toparlanma sergiliyor. İlk dört ayda kıta genelinde satılan elektrikli araç sayısı 1,2 milyona çıktı. Bu, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25’lik bir artış anlamına geliyor. Bataryalı elektrikli araç satışları yüzde 29 artarken, PHEV modellerindeki büyüme yüzde 16 seviyesinde kaldı.
Büyümenin lokomotif ülkeleri arasında Almanya (%42), İtalya (%56), İspanya (%57) ve İnglitere (%32) yer alıyor. Buna karşılık Fransa’da elektrikli araç satışları yıl başından bu yana yüzde 14 geriledi. Bu düşüş, tüketicilere sağlanan teşviklerin azaltılmasıyla doğrudan ilişkilendiriliyor.
Kuzey Amerika pazarı daha istikrarlı bir büyüme eğrisi izliyor. Bölge genelinde yılın ilk dört ayında yaklaşık 600 bin adet BEV ve PHEV satıldı. Bu rakam, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5’lik bir artışı temsil ediyor. Bölge özelinde ABD, Kanada ve Meksika satışlarının ayrı ayrı verileri paylaşılmasa da, özellikle Meksika pazarında elektrikli araç satışlarının yılın ilk aylarında neredeyse iki katına çıktığı bildiriliyor.
Elektrikli araç sektöründe yaşanan küresel ticaret gerilimlerine rağmen, özellikle Çin ve Avrupa’daki yerli üreticiler pazarda daha fazla söz sahibi olmaya devam ediyor. Rho Motion veri yöneticisi Charles Lester’ın da belirttiği gibi, “Tarifeler üzerindeki tartışmalar sektörde gündemi meşgul etse de, Çin ve Avrupa’daki yerli markalar sessizce büyümeye ve pazar paylarını artırmaya devam ediyor.”
2025 yılının geri kalanında elektrikli araç pazarının gidişatı, hem düzenleyici gelişmelere hem de tüketici teşviklerinin yönüne göre şekillenecek. Ancak şu anki tablo, elektrikli araçların küresel otomotiv sahnesinde kalıcı bir dönüşüm başlattığını açıkça gösteriyor.
Kaynak: https://www.carscoops.com/2025/05/ev-sales-continue-to-rise-but-were-down-from-march/