Çin otomotiv pazarı, Nisan 2025’te 1 milyon 755 bin adet binek araç satışıyla dikkat çekerken, yıllık bazda yüzde 14,5 oranında büyüme kaydetti. Ancak bir önceki aya göre satışlarda yüzde 9,4’lük bir düşüş yaşandı. Çin Binek Otomobil Derneği’nin (CPCA) verilerine göre, yılın ilk dört ayında toplam perakende satışlar 6 milyon 872 bin adede ulaştı.
Üretim tarafında ise Nisan ayında 2 milyon 230 bin adet binek araç üretildi. Bu rakam geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 11,2 artış anlamına gelirken, bir önceki aya göre yüzde 10,3’lük bir azalma yaşandı. Ocak-Nisan dönemindeki toplam üretim miktarı 8 milyon 544 bin adet olarak gerçekleşti.
Yerel Markalar Pazarda Hakimiyetini Artırıyor
Çinli otomobil üreticileri, yerel pazardaki liderliğini pekiştirdi. Nisan ayında Çin menşeli markalar 1 milyon 150 bin adetlik satışla pazardan yüzde 65,5 oranında pay aldı. Bu segmentte yıllık bazda yüzde 31’lik bir büyüme kaydedilirken, aylık bazda satışlar yüzde 5 azaldı.
BYD, 269 bin adetlik satışla zirvede yer alırken, onu Geely, Changan, Chery (95 bin adet) ve Great Wall Motor takip etti. Chery ve Geely gibi markalar, yenilikçi elektrikli modelleri sayesinde yükseliş trendini sürdürüyor.
Ortak Girişim Markalarında Düşüş
Çin’de faaliyet gösteren Alman, Japon ve Amerikan ortak girişimli markalar ise zorluk yaşamaya devam ediyor. Nisan ayında toplamda 440 bin adetlik satış gerçekleştiren bu grup, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 3, bir önceki aya göre ise yüzde 8 oranında düşüş yaşadı. Alman markaların pazar payı yüzde 15,6 olurken, Japon markaları yüzde 12,2 ve Amerikan markaları yalnızca yüzde 4,8 pay alabildi.
Yeni Nesil Araçlar Güçleniyor
Nisan ayında Çin’de satılan yeni enerjili binek araç (NEV) sayısı 905 bin oldu. Bu, yıllık bazda yüzde 33,9’luk bir artış anlamına gelirken, bir önceki aya göre satışlar yüzde 8,7 azaldı. Yeni enerjili araçların toplam binek araç satışları içindeki payı ise yüzde 51,5’e ulaştı.
Yılın ilk dört ayında toplam NEV satışları 3 milyon 324 bin adede ulaşarak yüzde 35,7’lik etkileyici bir büyüme sergiledi. Bu kategoride en büyük payı yüzde 73 ile yerli Çinli üreticiler alırken, Tesla Çin yüzde 3,2’lik pay ile dikkat çekti. Ortak girişimli markalar sadece yüzde 3,4’lük pay alabilirken, NEV girişimlerinin toplam pazar payı yüzde 19,4 seviyesinde kaldı.
Çin otomotiv pazarının özellikle elektrikli araçlar ve yerli markalar öncülüğünde büyümeye devam ettiği görülüyor. Geleneksel ortak girişimlerin bu değişime ayak uydurmakta zorlandığı, tüketici tercihlerinin ise giderek daha fazla yeni teknolojilere yöneldiği dikkat çekiyor.