ABD Elektrikli Yarışında Geride Kaldı

Son yıllarda, otomobil üreticileri üretim kaynaklarını elektrikli araçlara yönlendirmek için büyük çaba sarf etti. Tüm bu çabaya rağmen özellikle ABD’de elektrikli araçlara olan talebin düşük seviyelerde kalması dikkat çekti. Buna göre, 2023 yılında ABD’deki sıfır elektrikli araba satışları toplam araç pazarının yalnızca %7.5’ini oluşturdu. ABD’nin sıfır elektrikli araç satışlarının toplam pazara oranı Yeni Zelanda, İsrail ve Tayland gibi ülkelerin gerisinde kalmış durumda. Bu durum, Avrupa ve Çin gibi diğer pazarlarla kıyaslandığında ise oldukça düşük bir oran.

ABD otomotiv pazarında elektrikli araçların tam olarak benimsenmemesinin ardında ABD’de benzin fiyatlarının diğer ülkelere göre daha düşük olması, Amerikan tüketicilerinin büyük ve güçlü arabalara olan yoğun talebi ve sıfır elektrikli araç fiyatlarının diğer araçlara göre daha pahalı olması gibi faktörler ön plana çıkıyor.

Halka açık şarj noktalarının sayısı 2015 ile 2022 arasında küresel olarak yaklaşık %55 artmasına rağmen, bu artışın çoğunluğu Çin ve Avrupa tarafından gerçekleştirildi. ABD’de ise şarj noktalarının sayısı, 2022 sonunda yalnızca %9’luk bir artış gösterdi. Bu açıdan bakıldığında bu rakam diğer büyük pazarlar arasında en düşük büyüme oranı olarak kaydedildi.

Çin markaları tarafından üretilen otomobillerin küresel satışları, 2022’de bir önceki yıla göre %48 artarken, Japon ve Avrupa markalarının satışları yaklaşık %8 oranında azaldı. ABD, otomotiv endüstrisi ise geleceğini korumak için bazı adımlar atsa da, sınırlı altyapı ve batarya üretimi için gerekli olan değerli madenler gibi ham maddelere erişimde yaşanan zorluklar, ülkenin yakın gelecekte beklenen elektrikli araç talebine yanıt verme kapasitesini kısıtlıyor.

Çin yerel pazarının büyüklüğü ve batarya tedarik zinciri üzerindeki kontrolü gibi faktörler, Çinli otomobil üreticilerine önemli avantajlar sağlıyor. Hatta bu durum, 2024 ABD başkanlık seçimlerinde ABD otomotiv endüstrisi üzerindeki potansiyel Çin tehdidinin önemli bir propaganda konusu olacağı tahmin ediliyor.

Yine de ABD merkezli üretici Tesla, 2023 yılında 1.8 milyon adetlik sıfır otomobil satışı ile dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi olarak öne çıkıyor. O nedenle ABD’nin otomotiv endüstrisinin yönünü belirlemede Tesla’nın oynayacağı rol kritik öneme sahip olarak görülüyor. Özellikle Tesla’nın atacağı adımlar, sadece kendi kaderini değil, rakiplerinin ve ABD otomotiv endüstrisinin geleceğini de belirleyeceği tahmin ediliyor.

SON EKLENENLER