Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) yayınladığı Mart 2025 raporuna göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı bir önceki yılın aynı ayına kıyasla büyüme kaydetti. Özellikle otomobil satışları ve elektrikli araç penetrasyonu dikkat çekici oranda artarken, yılın ilk üç ayındaki toplam satışlar geçen yılın gerisinde kaldı.
Mart 2025’te Pazar Artış Gösterdi
Mart ayında Türkiye genelinde toplam 116.900 adet otomobil ve hafif ticari araç satışı gerçekleştirildi. Bu rakam, Mart 2024’e göre %6,4’lük bir artış anlamına geliyor.
- Otomobil satışları %5,5 artarak 91.828 adede ulaştı.
- Hafif ticari araç pazarı ise %10,2 büyüyerek 25.072 adet oldu.
Böylece, Mart ayı satışları son 10 yılın ortalamasına göre %48 oranında artış gösterdi. Özellikle SUV gövde tipli araçlara olan yoğun ilgi pazarın dinamiğini belirleyen başlıca unsur oldu.
Ocak-Mart Döneminde Toplam Pazarda Daralma
2025 yılının ilk çeyreğinde toplam pazar 276.284 adet ile geçen yılın aynı dönemine kıyasla %6,5 oranında daraldı.
- Otomobil satışları %4,1 azalarak 223.793 adet,
- Hafif ticari araç satışları %15,5 azalarak 52.491 adet seviyesinde kaldı.
Bu düşüş, özellikle ocak ve şubat aylarında yaşanan yüksek baz etkisi ve tüketici finansman koşullarındaki sıkılaşmadan kaynaklandı.
Otomobil Segmentlerinde C Sınıfı ve SUV Gövde Tipi Öne Çıktı
Otomobil pazarı, Mart 2025’te en çok C segmenti ve SUV gövde tipi araçlardan oluştu.
- C segmenti, 51.099 adetlik satışla toplam satışların %55,6’sını oluşturdu.
- SUV otomobiller 56.168 adetle %61,2’lik pay aldı.
- Sedan gövde tipi araçlar %22,6, hatchback modeller ise %15,0 oranında pazar payına sahip oldu.
Motor Tiplerinde Elektrikliye Güçlü Yönelim
Elektrikli ve hibrit araç satışlarındaki artış sürdü. Mart ayında motor tiplerine göre dağılımda en dikkat çekici büyümeler elektrikli ve hibrit otomobillerde yaşandı.
- Saf elektrikli araç satışları %115,2 artarak 12.704 adede ulaştı.
- Plug-in hibrit satışları %1856 gibi çarpıcı bir oranda artış gösterdi.
- Hibrit (toplamda) araçların payı %28,3’e yükseldi.
Buna karşın, benzinli otomobil satışlarında %22,2, dizel araçlarda ise %25,2 oranında düşüş yaşandı.
Otomobil kullanıcılarının %94,6’sı otomatik şanzıman tercih etti. Bu oran geçen yıla göre 1,5 puanlık artışı gösteriyor. Manuel şanzımanlı otomobillerin toplam pazardaki payı %5,4 ile sınırlı kaldı.
Hafif Ticari Araçlarda Van Gövde Tipi Lider
Mart 2025’te hafif ticari araç pazarında van tipi modeller %75,9’luk payla liderliğini sürdürdü. Pickup ve minibüs kategorilerinde de sınırlı artışlar gözlendi. Benzinli ve hibrit motor seçeneklerinin ticari araçlardaki payı artarken, otogazlı modellerin satışları sıfıra geriledi.
Mart ayında hafif ticari araçlarda 248 adet saf elektrikli araç satışı gerçekleşti. Bu alanda büyük bir büyüme olmasa da pazarın geleceği açısından önemli bir sinyal oluşturuyor.
Marka Bazında Satış Liderleri
Mart 2025’te otomobil pazarında en yüksek satış gerçekleştiren markalar sırasıyla Renault, Fiat ve Toyota oldu. TOGG ise 3.180 adetlik yerli üretim satışıyla önemli bir başarıya imza attı. Elektrikli araç segmentinde Tesla, BYD, MG, Chery ve Hyundai gibi markalar dikkat çekici performanslar sergiledi.
Mart 2025 itibarıyla Türkiye otomotiv pazarı, bir yandan ekonomik koşullarla mücadele ederken diğer yandan elektrifikasyon, SUV talebi ve otomatik şanzıman dönüşümünde güçlü sinyaller veriyor. İlk çeyrekteki düşüşe rağmen Mart ayında görülen toparlanma, yılın geri kalan ayları için umut verici bir görünüm sunuyor. Özellikle elektrikli araçlardaki büyümenin sürdürülebilir hale gelmesi, pazarın geleceği açısından kritik önemde olacak.