Nissan, 2025’in ilk yarısında küresel satışlarda büyük bir gerileme yaşayarak 16 yıl sonra ilk kez dünyanın en çok satan 10 otomobil üreticisi arasından çıktı. Şirketin satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 düşerek 1,61 milyon adette kaldı. Bu sonuçla Nissan, Çinli üreticiler BYD ve Geely’nin gerisine düştü. Özellikle BYD’nin satışlarını yüzde 33 artırarak listede sekizinci sıraya yükselmesi dikkat çekti. Uzun yıllardır iç pazarda rakibi olan Suzuki de 1,63 milyon araç satarak Nissan’ı geride bıraktı. Suzuki, en son 2004 yılında Nissan’dan daha yüksek satış rakamı elde etmişti.
Nissan’ın zor günleri yalnızca satış rakamlarıyla sınırlı değil. Şirket, fabrikalarında işçi çıkarmak zorunda kaldı ve hatalı motorlar nedeniyle toplu davalarla uğraşıyor. Nisan-Haziran döneminde açıklanan 15,7 milyar yen (yaklaşık 105 milyon dolar) zarar, art arda dördüncü çeyrekte yaşanan kayıp olarak kayıtlara geçti. Oysa geçen yıl aynı dönemde 28,5 milyar yen (191 milyon dolar) kâr açıklanmıştı.
En büyük darbe ise Çin pazarında yaşandı. 2018’de 720 bin araç sattığı Çin’de, bu yılın ilk yarısında satışlar yüzde 18 düşerek sadece 270 bin adette kaldı. Japonya’da ise satışlar yüzde 10 azalışla 220 bin seviyesine indi ve bu, 1993’ten bu yana en düşük iç pazar performansı oldu. ABD pazarında da satışların durağan seyretmesi şirketin toparlanmasını zorlaştırıyor.

Tüm bu olumsuz tabloya rağmen Nissan, toparlanma süreci için iddialı adımlar atıyor. ABD’de yeni Leaf elektrikli modeli 31.485 dolardan satışa çıktı ve rekabetçi fiyatıyla öne çıkıyor. Ayrıca yenilenen Kicks, yılın ilk yarısında 50 binden fazla satışa ulaşarak dikkat çekti. Markanın efsanevi SUV modeli Xterra’nın geri dönmesi de gündemde.
Çin’de ise nisan ayında satışa sunulan N7 elektrikli sedan, 119.900 yuan (yaklaşık 16.727 dolar) başlangıç fiyatıyla pazara giriş yaptı ve şimdiden güçlü bir ivme yakaladı. Nissan’ın önümüzdeki dönemde Çin pazarına özel birkaç yeni elektrikli modeli daha tanıtması bekleniyor.
Sonuç olarak Nissan, küresel satışlarda geriye düşse de yeni elektrikli araç hamleleri ve stratejik ürün yenilemeleriyle yeniden yükselişe geçmeyi hedefliyor. Özellikle elektrikli otomobil pazarında daha iddialı modellerle markanın kaybettiği ivmeyi geri kazanması mümkün görünüyor.
Kaynak: https://www.motor1.com/news/770484/nissan-falls-top-10-global-sales-suzuki-better/









