Elektrikli araçların en büyük handikaplarından biri olan şarj süreleri, Fransa’da hayata geçirilen yeni bir teknolojiyle tarihe karışmak üzere. Paris’in güneybatısında yer alan A10 otoyolunun 1,5 kilometrelik bir kısmında, araçların hareket halindeyken şarj olmasını sağlayan dinamik endüksiyon sistemi başarıyla devreye alındı. Bu teknoloji, durmadan şarj etme fikrini gerçeğe dönüştürüyor.
Elektreon tarafından geliştirilen sistem, yolun altına yerleştirilen endüksiyon bobinleri sayesinde aracın altındaki alıcı üniteyle kablosuz enerji aktarımı sağlıyor. Gustave Eiffel Üniversitesi’ne bağlı üç laboratuvar tarafından yapılan testlerde sistemin 300 kW üzerinde anlık güç ve 200 kW’ın üzerinde ortalama güç aktarımı sağlayabildiği doğrulandı. Bu değerler, Tesla Supercharger V3 istasyonlarının 250 kW’lık kapasitesini geride bırakıyor.
Projenin testlerinde ağır ticari araç, otobüs, hafif ticari araç ve binek otomobil olmak üzere dört farklı araç tipi kullanıldı. Şu anda sadece bu araçlar gerekli donanıma sahip olsa da, sistemin ölçeklenebilir yapısı gelecekte çok daha geniş bir araç parkına entegre edilebileceğini gösteriyor.

Dinamik şarj teknolojisinin en önemli avantajı, özellikle uzun yol yapan kamyonlar için büyük batarya ihtiyacını azaltması. Çünkü araç hareket halindeyken şarj olabildiğinde, devasa batarya paketlerine gerek kalmıyor. Bu durum, hem üretim maliyetlerini hem de nadir element kullanımını azaltma potansiyeline sahip. Öte yandan, sistemin altyapısı için zemine gömülen bobinler ve malzemelerin çevresel etkileri konusunda yeni standartlar geliştirilmesi gerekiyor.
Projeyi yöneten konsorsiyumun lideri VINCI Autoroutes’un CEO’su Nicolas Notebaert, yapılan açıklamada “A10 otoyolundaki testlerin sonuçları, önceki araştırmalarımızı doğruladı. Bu teknolojinin ülke genelinde ana yol ağlarına entegre edilmesi, ağır vasıta filolarının elektrifikasyonunu hızlandıracak ve taşımacılık sektöründeki karbon salımını azaltacak.” ifadelerini kullandı. Notebaert, sadece lojistik sektörünün Fransa’daki toplam sera gazı emisyonlarının yüzde 16’sından fazlasını oluşturduğunu vurguladı.
A10 otoyolu, dünyadaki ilk kablosuz şarjlı otoyol değil ancak bu ölçekteki ilk otoyol uygulaması olmasıyla dikkat çekiyor. Daha önce ABD, Almanya, Norveç, Çin ve İsrail’de daha küçük çaplı test yolları kurulmuştu. Fransa’daki proje ise ticari taşımacılık sektörüne yönelik en somut adım olarak görülüyor.
Bu gelişme, gelecekte otoyollarda akıcı trafik içinde şarj olabilen elektrikli kamyonların ve otobüslerin yaygınlaşabileceğini gösteriyor. Uzun yol taşımacılığında bekleme sürelerinin ortadan kalkması, hem zaman hem de enerji verimliliği açısından devrim niteliğinde bir adım olarak değerlendiriliyor.
Kaynak: https://insideevs.com/news/777157/wireless-charging-highway-power/










