Ford Daha Ucuz Elektrikli Araçlar Üretecek

ford pickup elektrik

Ford, gelecekteki elektrikli araç stratejisini tamamen değiştirecek yeni “evrensel” araç platformu ve üretim sürecini duyurdu. Şirket, bu platformun daha fazla otomasyon ve daha az iş gücü ile çalışacağını, böylece maliyetleri düşürüp kârlılığı artıracağını açıkladı. İlk olarak 2027’de, 30 bin dolar fiyat etiketine sahip dört kapılı orta boy bir elektrikli pikap, Kentucky’deki fabrikada üretilecek. Ford, bu hamleyi “Model T Hatırası” olarak tanımlıyor.

Yeni platform, kamyonet, van ve SUV dahil farklı araç tiplerine uyarlanabilecek. Yazılım tabanlı olacak bu araçlar, zamanla kablosuz güncellemelerle geliştirilebilecek. Lityum demir fosfat (LFP) bataryalar sayesinde mevcut modellere göre daha dayanıklı, hızlı şarj olan ve daha ucuz bir batarya teknolojisi kullanılacak. Üretim hattı ise geleneksel tek sıra yerine “montaj ağacı” modeli ile tasarlanacak. Bu sayede ön, arka ve bataryanın yer aldığı orta bölüm ayrı hatlarda eşzamanlı üretilip sonunda birleştirilecek. Parça sayısında yüzde 20, bağlantı elemanlarında yüzde 25, istasyonlarda ise yüzde 40 azalma sağlanacak. Bu yöntemle montaj süresinin yüzde 15 kısalması hedefleniyor.

Orta boy pikapta, Mustang Mach-E’ye kıyasla yaklaşık 1,3 kilometre daha kısa ve 10 kilogram daha hafif kablo tesisatı kullanılacak. Ayrıca yeni batarya, aracın tabanına entegre edilerek ağırlık merkezini düşürecek, iç hacmi artıracak ve sürüş dinamiklerini iyileştirecek. Ford, aracın Toyota RAV4’ten daha geniş iç mekâna sahip olacağını, bagaj alanına ise bir sörf tahtası ve ek ekipmanların rahatça sığacağını belirtiyor. 0-100 km/s hızlanma süresi yaklaşık 4,5 saniye olacak.

Yeni platformun geliştirilmesi, Ford’un üç yıl önce Silikon Vadisi’nde başlattığı “skunkworks” projesinin ürünü. Tesla’da görev yapmış mühendisler ve enerji yönetimi girişimi AMP’nin ekibi de bu projede yer aldı. Üretim sürecinde işçi ergonomisini artırmak için daha az eğilme, uzanma ve bükülme gerektiren bir sistem uygulanacak. Ford, 2 milyar dolarlık yatırım ile Louisville fabrikasında üretim yapacak ve 4 bin kişilik istihdam yaratacak, ancak mevcut 2.800 saatlik işçi sayısı 2.200’e düşecek. Şirket, işten çıkarma yerine transfer ve gönüllü ayrılma teklifleriyle süreci yöneteceğini söylüyor.

Ford’un bu atılımı, elektrikli araç pazarındaki rekabeti artırmayı hedefliyor. Şirket, son iki yıldır elektrikli araç ve yazılım faaliyetlerinde 5 milyar dolardan fazla zarar etti. Talepteki yavaşlama, bayi yatırımlarındaki isteksizlik ve ABD yönetiminin elektrikli araç teşviklerini geri çekme planları, Ford’un stratejisini yeniden şekillendirmesine neden oldu. Buna rağmen şirket, hem Tesla ve General Motors hem de Çinli BYD gibi rakiplerle başa çıkabilecek düşük maliyetli modeller geliştirmeye odaklanıyor.

 

Kaynak: https://www.theverge.com/ford-motor-company/757243/ford-ev-truck-breakthrough-model-t