Dünyanın en büyük elektrikli araç (EV) batarya üreticisi olan Çin merkezli Contemporary Amperex Technology (CATL) şirketinin kurucusu Robin Zeng, Tesla CEO’su Elon Musk’ın büyük bir iddia ile tanıttığı 4680 silindirik hücre teknolojisinin başarısız olacağını öne sürdü. Reuters’a yaptığı açıklamalarda Zeng, Nisan ayında Musk’ın Çin ziyareti sırasında bu konu üzerinde hararetli bir tartışma yaşandığını ve kendisinin Musk’a bu teknolojinin sorunlarını anlattığını belirtti. “Sessiz kaldı. Batarya nasıl yapılır, bilmiyor,” diyerek Musk’ın bu alandaki bilgi eksikliğine vurgu yaptı.
Tesla’nın 4680 Hücre Teknolojisi Nedir?
Tesla’nın “tabansız” (tabless) olarak adlandırdığı 4680 hücreleri, şirketin aıklamasına göre mevcut bataryalara kıyasla “beş kat daha fazla” enerji kapasitesine sahip. Bu teknoloji, Tesla’nın Cybertruck gibi bazı modellerinde kullanılıyor. Şirket, geçtiğimiz Eylül ayında 100 milyon adet 4680 hücresi ürettiğini duyurdu. Ancak, The Information tarafından yayımlanan bir rapor, bu bataryaların maliyet ve performans sorunlarını çözmesi için Musk’ın ekibine yıl sonuna kadar süre verdiğini ortaya koydu.
CATL ve Tesla Karşılaştırması
CATL, Tesla’nın bazı araçlarında kullanılan bataryalar dahil olmak üzere, Çin’de Tesla modelleri ve Kuzey Amerika’da Ford’un Mustang Mach-E ve F-150 Lightning gibi araçlarında kullanılan lityum demir fosfat (LFP) bataryalarını üretiyor. LFP bataryalar, Tesla’nın silindirik hücrelerinde olduğu kadar yüksek menzil sunmasa da, maliyet ve dayanıklılık açısından daha avantajlı kabul ediliyor.
Musk’ın Çip ve Yazılım Alanındaki Başarısı
Robin Zeng, Musk’ın batarya alanındaki bilgi eksikliğini eleştirirken, çip, yazılım, donanım ve mekanik sistemler konusundaki yeteneklerini takdir ettiğini de dile getirdi. Ancak, Musk’ın en büyük sorunlarından birinin “zaman konusunda aşırı iddialı vaatlerde bulunması” olduğunu belirtti. Zeng, özellikle Tesla’nın Tam Otonom Sürüş (Full Self-Driving) teknolojisi hakkında Musk’ın yaptığı açıklamaların gerçekçilikten uzak olduğunu ifade etti. “Bir şeyin beş yıl alacağını biliyor, ama iki yıl diyor. Ona neden böyle yaptığını sordum; insanları teşvik etmek istediğini söyledi.”
Gelecek İçin Çıkarımlar
Tesla’nın batarya teknolojisindeki ilerlemeleri ve karşılaştığı zorluklar, elektrikli araç sektörünün genel dinamiklerini şekillendirmeye devam ediyor. CATL gibi dev oyuncuların rekabeti, sektördeki inovasyon hızını artırırken, Musk’ın vaatlerini ne ölçüde gerçekleştireceği merak konusu olmaya devam ediyor.
Bu tartışmalar, yalnızca batarya teknolojisinin geleceği için değil, aynı zamanda elektrikli araçların dünya çapındaki kabulü açısından da kritik bir öneme sahip.
Kaynak: https://www.theverge.com/2024/11/14/24296777/tesla-catl-ev-battery-maker-elon-musk-4860-cell