Çin, elektrikli araçlarda yaygın olarak kullanılan ve tartışmalara neden olan tek pedal sürüş moduna kısıtlama getirmeye hazırlanıyor. Ülke genelinde geçerli olacak yeni düzenlemeye göre, sürücünün yalnızca gaz pedalını bırakarak aracı tamamen durdurabildiği “tek pedal sürüş” özelliği 2027 itibarıyla varsayılan sürüş modu olarak sunulamayacak.
Yeni düzenleme, ulusal güvenlik standardı kapsamında yürürlüğe girecek. Karar, enerji verimliliğinden ziyade sürüş güvenliğini artırma amacı taşıyor. Çinli yetkililer, bu sürüş modunun sürücülerde fren pedalı kullanım reflekslerini zayıflatabileceği ve acil durumlarda daha geç tepki verilmesine yol açabileceği yönündeki araştırma sonuçlarına dikkat çekiyor.
Her ne kadar tek pedal modu tamamen yasaklanmasa da, üreticiler bu özelliği artık varsayılan olarak ayarlayamayacak. Yani sürücüler araç çalıştırıldığında otomatik olarak bu modda seyahat edemeyecek, aktif olarak devreye almaları gerekecek.
Bu yeni kuralların yürürlüğe giriş tarihi 1 Ocak 2027 olarak belirlenmiş durumda. Ancak bazı ek güvenlik önlemleri daha erken uygulanacak. Örneğin, 2026 yılından itibaren Çin’de üretilen tüm yeni elektrikli araçlarda anti-blokaj fren sistemi (ABS) zorunlu olacak. Bu uygulama, Avrupa Birliği’nde 2004’te, ABD’de ise 2011’de yürürlüğe girmişti.
Buna ek olarak, 2026 itibarıyla enerji geri kazanımı nedeniyle meydana gelen 1,3 m/s² üzeri yavaşlamalarda da fren lambalarının otomatik olarak yanması zorunlu hale gelecek. Bu kural, arkadan gelen sürücülerin yavaşlayan aracı daha iyi fark edebilmesini hedefliyor.
Çin’in bu adımı, elektrikli araçlarda güvenlik algısının yalnızca batarya menzili veya performansla sınırlı olmadığını; frenleme gibi temel sistemlerde de kullanıcı alışkanlıklarının düzenleyici müdahalelerle yönlendirilebileceğini gösteriyor.
Kaynak: https://www.carscoops.com/2025/07/china-puts-the-brakes-on-evs-one-pedal-driving/