Stellantis, hafif ticari araç üretiminde stratejik bir adım daha atarak K9 serisinin üretimini 2027 yılından itibaren Türkiye’ye taşıyacak. Bursa’daki Tofaş fabrikası, Vigo’nun liderliğinde üretim yapan Mangualde (Portekiz), Ellesmere Port (İngiltere) ve Tafraoui (Cezayir) tesislerine katılacak. İlk etapta yıllık 50 bin adetlik üretim hedefleyen fabrika, zamanla kapasitesini artırabilecek.
Stellantis’in kökeni 2008 yılına kadar uzanan bir ortaklığa dayanıyor. O dönemde PSA, Citroën Berlingo ve Peugeot Partner gibi küçük ticari araçların üretimi için Türk üretici Karsan ile iş birliği yapmıştı. Bu anlaşma 2013’te sona erdi. Ancak yaklaşık 20 yıl sonra, Stellantis’in güncel hafif ticari araç ailesi olan K9’lar yeniden Türkiye’de üretime kavuşacak.
Bursa tesisinin seçilmesinde iki önemli faktör öne çıkıyor. Birincisi fabrikanın sahip olduğu yıllık 450 bin adetlik yüksek üretim kapasitesi. İkincisi ise Stellantis ile Koç Holding çatısı altındaki Tofaş’ın uzun yıllara dayanan ortaklığı. Halihazırda Bursa fabrikasında Fiat Tipo/Egea’nın üretimi yapılıyor ve fabrika önemli bir genişleme potansiyeline sahip.
Stellantis, geçtiğimiz nisan ayında Tofaş ile 256 milyon euroluk yeni bir yatırım için anlaşmaya vardı. Bu yatırım, Orta Doğu ve Afrika pazarlarına ihracat yapılacak yeni bir hafif ticari araç modelinin üretimini kapsıyor. Ayrıca geçen yıl aralık ayında açıklanan 230 milyon euroluk yatırım ile K0 serisi de Bursa’da üretilmeye başlanmıştı. Böylece Bursa fabrikası, Stellantis’in orta ve küçük ticari araç üretiminde giderek daha merkezi bir rol üstleniyor.

Yeni yatırımla birlikte Tofaş, Stellantis’in geliştirdiği EMP2 platformunu da kullanmaya devam edecek. Bu platform daha önce K0 serisinde olduğu gibi K9 modellerine de uyarlanacak. Böylece Bursa, Fiat Doblo’nun geçmişteki üretim merkezi olmasının ardından yeniden küçük ve orta segment hafif ticari araç üretimine ev sahipliği yapacak.
Henüz hangi K9 versiyonlarının Bursa’da üretileceği netlik kazanmadı. Ancak kulislerde, maliyeti düşürülmüş K9 SCK (smart cost killer) versiyonunun da Türkiye’de üretilebileceği konuşuluyor. Bununla birlikte bu modelin üretiminin Vigo fabrikasında da devam edeceği biliniyor. Nitekim Vigo çevresindeki tedarikçiler şimdiden K9 SCK için parça üretimi yapmaya başladı.
Vigo fabrikası, Stellantis’in hafif ticari araç üretiminde hâlâ merkez konumunu koruyor. Geçtiğimiz yıl Vigo, Ellesmere Port ve Mangualde fabrikaları toplamda 412 bin adet hafif ticari araç üretti. Bu rakama Cezayir’de SKD yöntemiyle montajlanan araçlar dahil değil. Sadece 2024 yılının ilk yarısında Vigo’da üretilen araç sayısı 180 bini geçti. Fabrika Peugeot, Citroën, Opel ve Fiat markalarının yanı sıra Toyota için de üretim yaparak kapasitesinin sınırlarına ulaşmış durumda.
Türkiye’deki üretim hamlesi Stellantis’in hem üretim ağını daha esnek hale getirmesini hem de artan küresel talebe cevap vermesini sağlayacak. Ayrıca, Türkiye’nin stratejik coğrafi konumu sayesinde Bursa fabrikasında üretilecek araçların Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’ya lojistik açıdan daha kolay ulaştırılması mümkün olacak.
Sonuç olarak Stellantis, Bursa fabrikasına vereceği K9 üretim yetkisi ile hem Türkiye’deki üretim gücünü artıracak hem de Vigo üzerindeki yükü hafifletecek. Bu adım, hafif ticari araç pazarında markanın liderliğini güçlendiren stratejik bir yatırım olarak öne çıkıyor.









