Elektrikli araçların yaygınlaşmasından önce, uzun yol performansı ve düşük yakıt tüketimiyle öne çıkan motor seçeneği dizeldi. İlk yıllarda daha çok ticari araçlarda kullanılan dizel motorlar, 1980’lerden itibaren binek otomobillere girmeye başladı. Dayanıklılık ve ekonomik kullanım avantajıyla tercih edilen bu motorlar, uzun yıllar boyunca “yavaş ama tasarruflu” algısıyla anıldı. Ancak gelişen turbo teknolojileri ve büyük hacimli motorlarla birlikte dizel otomobiller, performans konusunda da benzinlilerle yarışır hale geldi.
Dieselgate skandalının ardından dizel motorların imajı ciddi bir darbe aldı. Ancak özellikle Avrupa’da uzun yol yapan kullanıcılar için hâlâ cazip olmaya devam ediyor. Örneğin, Almanya’da tek depo ile 1.600 kilometreye yakın yol katedebilen bir Passat hâlâ birçok sürücünün gözünde avantajlı bir seçenek. Ayrıca üreticiler, sessizlik, düşük emisyon ve yüksek performans odaklı yeni nesil dizel motorları geliştirmeyi sürdürdü. Bunun en dikkat çekici örneklerinden biri de BMW ve Porsche’nin performans odaklı dizel modelleri oldu.
BMW M550d xDrive
BMW, dizel teknolojisini geliştirmeyi bırakmayan markaların başında geliyor. 5 Serisi ailesinin özel bir versiyonu olan M550d xDrive, kaputunun altında tam dört adet turbo besleme sistemiyle donatılmış 3.0 litrelik sıralı altı silindirli bir motor taşıyor. Bu motor 400 beygir güç ve 760 Nm tork üretiyor. Gücünü 8 ileri otomatik şanzıman ve akıllı xDrive dört çeker sistemiyle yola aktaran model, 0’dan 100 km/s hızlanmasını 4,3 saniyede tamamlıyor.
Kâğıt üzerindeki değerler bile etkileyici olsa da otomobil meraklılarının testlerinde M550d’nin 100 km/s hızlanmasını 4 saniyenin altında gerçekleştirdiği biliniyor. Üstelik bu performansa rağmen sedan gövdeyle ortalama 6 litrelik yakıt tüketimi sunuyor. M paket aerodinamik detayları, sportif süspansiyon sistemi ve arka aks yönlendirmesiyle donatılan model, sürüş keyfi konusunda da iddialı. Görünüşüyle sıradan bir 5 Serisi’nden farksız olması nedeniyle M550d, tam anlamıyla bir “gizli performans canavarı” olarak tanımlanıyor.
Porsche Panamera 4S Diesel
Performans deyince akla gelen ilk markalardan Porsche de bir dönem güçlü dizel motorlu Panamera 4S Diesel modelini piyasaya sürmüştü. 4.0 litrelik V8 dizel motoru, 422 beygir güç ve 850 Nm tork üretiyor. Çift kavramalı PDK şanzımanla eşleştirilen bu motor, otomobile 0’dan 100 km/s hızlanmasını yalnızca 4,3 saniyede tamamlama imkânı veriyor.
Panamera 4S Diesel’in bir diğer dikkat çekici yanı ise maksimum hız potansiyeli. Elektronik sınırlayıcıyla 250 km/s ile sınırlandırılan BMW’nin aksine, Porsche Panamera dizel versiyonu 285 km/s hıza ulaşabiliyor. Bu özelliğiyle bir dönem dünyanın en hızlı dizel otomobili unvanını da taşımıştı.
BMW M340d
BMW, yalnızca M550d ile değil, daha kompakt bir seçenek olan M340d xDrive ile de dizel performans isteyenlere hitap etti. 3.0 litrelik altı silindirli motor, hafif hibrit teknolojisiyle destekleniyor ve 340 beygir güç, 700 Nm tork üretiyor. 0’dan 100 km/s hızlanması 4,6 saniyede gerçekleşen bu model, sportif sürüş ile düşük tüketimi bir araya getiriyor.
Elektrikli otomobillerin yükselişiyle birlikte dizel motorların geleceği tartışma konusu olsa da, BMW ve Porsche gibi markalar dizelin performans potansiyelini en üst noktaya taşımış durumda. M550d xDrive ve Panamera 4S Diesel gibi modeller, “dizel yavaş olur” algısını yıkarken, uzun menzil ve yüksek tork avantajıyla sürücülere farklı bir deneyim sunuyor. Bugün satışta olmasalar bile, otomotiv tarihinde dizelin ulaştığı en yüksek noktayı temsil ediyorlar.
Kaynak: https://www.hotcars.com/worlds-fastest-diesel-car-quad-turbo-sleeper-sedan