Otomotiv Pazarı İlk 10 Ayda 1 Milyon Adedi Aştı

arabalar

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD), Türkiye otomotiv pazarının 2025 yılına güçlü bir büyüme trendiyle devam ettiğini açıkladı. Dernek verilerine göre, Ocak-Ekim 2025 döneminde otomobil ve hafif ticari araç satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 10,2 artışla 1 milyon 43 bin 796 adede ulaştı. Bu sonuç, Türkiye otomotiv pazarında hem iç talebin canlılığını hem de arz tarafında süren toparlanmayı ortaya koyuyor.

Ekim ayında satışlar 116 bin 149 adet olarak gerçekleşti. Bu rakam, 2024 yılı Ekim ayına göre yüzde 19,4 artış anlamına geliyor. Otomobil satışları 90 bin 695 adet, hafif ticari araç satışları ise 25 bin 454 adet olarak kaydedildi. Pazar, 10 yıllık Ekim ortalamasına göre yüzde 60 oranında büyüme gösterdi.

 

Yükseliş Devam Ediyor

Otomobil pazarı yılın ilk 10 ayında 833 bin 382 adetlik satışla yüzde 10,98 oranında büyüme kaydetti. Hafif ticari araç pazarı ise yüzde 7,23 artarak 210 bin 414 adede yükseldi. Artışta, özellikle düşük faizli kredi kampanyaları, filo satışlarındaki toparlanma ve yıl sonu öncesi markaların stok yönetimi etkili oldu.

 

renault megane

C Segment Hakimiyeti

Otomobil pazarının yüzde 82,8’ini A, B ve C segmentleri oluşturdu. C segmenti 465 bin 750 adetle yüzde 55,9’luk pazar payına sahip olurken, B segmenti 220 bin 795 adetle yüzde 26,5 pay aldı. Bu veriler, Türkiye’de kompakt sınıf araçlara olan ilgiyi açıkça gösteriyor.

 

byd seal u dmi

SUV’lar Yine Zirvede

SUV otomobiller 518 bin 550 adetlik satışla toplam pazarda yüzde 62,2 pay aldı. Sedan otomobiller yüzde 22,6, hatchback modeller ise yüzde 14,2’lik payla SUV modellerin gerisinde kaldı. SUV segmentinin liderliği, Türkiye’de hem aile kullanımına hem de genç sürücülerin tercihlerine hitap eden geniş model yelpazesinden kaynaklanıyor.

 

tesla model y

Dönüşüm Başladı

Sıfır araba satışlarında benzinli araçlar 393 bin 399 adetle yüzde 47,2 pay aldı. Hibrit otomobiller 219 bin 729 adetle yüzde 26,4 paya ulaşırken, elektrikli otomobillerin satışları 148 bin 304 adetle yüzde 17,8 paya yükseldi. Dizel motorlu otomobiller 64 bin 801 adetle yüzde 7,8’e gerilerken, otogazlı otomobiller yüzde 0,9 pay aldı.

Elektrikli otomobil satışlarındaki artış dikkat çekici oldu. 160 kW altı elektrik motoruna sahip modellerde yüzde 96,8, 160 kW üzerindeki modellerde ise yüzde 186,1 artış yaşandı. Bu durum, Türkiye’de yüksek performanslı elektrikli araçlara yönelik talebin arttığını gösteriyor.

 

amt vites

Otomatik Vites Standart Haline Geldi

Otomatik şanzımanlı otomobiller 785 bin 559 adetlik satışla toplam pazarın yüzde 94,3’ünü oluşturdu. Manuel şanzımanlı modellerin payı ise sadece yüzde 5,7’de kaldı. Bu değişim, sürüş konforuna verilen önemin arttığını ve otomotiv teknolojisinin otomatik sistemlere yöneldiğini gösteriyor.

 

ticari araçlar

Hafif Ticaride Van Tipi Araçlar Lider

Hafif ticari araç pazarında Van tipi modeller yüzde 74,7 payla 157 bin 243 adet satışa ulaştı. Kamyonetler 20 bin 45 adetle yüzde 9,5, minibüs ve pickup modeller ise toplamda yüzde 16 pay aldı. Hafif ticari segmentte dizel motorlu araçlar yüzde 92,2’lik oranla hâlâ baskın durumda. Ancak elektrikli hafif ticari satışlarında 1.476 adetlik satışla yüzde 108’lik artış yaşanması, bu alandaki dönüşümün de başladığını gösteriyor.

 

araba satış kontak anahtar

Marka Bazında Satışlar

2025 yılı Ocak-Ekim döneminde Türkiye otomotiv pazarında yerli üretim markalar önemli bir performans sergiledi. TOGG, 27 bin 480 adetlik satışla yerli elektrikli araç segmentinde liderliğini korudu. Fiat 93 bin 811 adetle en çok satış yapan marka oldu. Renault 104 bin 500, Volkswagen 84 bin 68, Ford ise 80 bin 442 adetlik satışla ilk sıralarda yer aldı. Çinli markalar BYD, Chery ve MG’nin artan satış grafiği, ithal elektrikli araçların pazardaki payının giderek büyüdüğünü gösterdi.

 

ODMD’den Sektörel Değerlendirme

ODMD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce, 2025 yılı sonuçlarının sektörün dengeli bir büyüme sürecinde olduğunu gösterdiğini belirtti. Erce, hibrit ve elektrikli araç satışlarındaki artışın Türkiye otomotiv pazarının dönüşümüne öncülük ettiğini vurgulayarak, çevreci modellerin yaygınlaşmasının hem tüketici ilgisini hem de marka stratejilerini yeniden şekillendirdiğini ifade etti.

Erce, ayrıca Türkiye’de otomobil üretimi ve satışındaki bu ivmenin sürdürülebilir olması için vergi politikalarında istikrar ve altyapı yatırımlarının önemine dikkat çekti.

 

Kaynak: https://www.odmd.org.tr/folders/2837/categorial1docs/5977/ODMD%20Bas%c4%b1n%20Bulteni%204%20Kas%c4%b1m%202025.pdf