2025’in ilk çeyrek verilerine göre Çinli otomobil üreticileri, kârlılık ve Ar-Ge yatırımları açısından dikkat çekici bir performans sergiledi. Listenin zirvesinde yer alan BYD, yalnızca bu çeyrekte 9,15 milyar yuan (1,28 milyar dolar) net kâr elde ederek Tesla’yı geride bıraktı. Şirketin brüt kâr marjı ise %20,7’ye ulaşarak, aynı dönemde %16,3 seviyesinde kalan Tesla’nın önüne geçti.
BYD’nin dikkat çeken bir diğer özelliği ise Ar-Ge yatırımlarındaki agresif yaklaşımı oldu. Şirket, bu çeyrekte 14,2 milyar yuan (1,98 milyar dolar) gibi yüksek bir bütçeyi araştırma ve geliştirmeye ayırarak net kârının dahi üzerine çıkan bir yatırım yaptı.
İkinci sırada yer alan Geely, 5,67 milyar yuan (791 milyon dolar) net kâr ve %15,78 brüt kâr marjı ile Tesla’ya yakın bir performans sergiledi. Geely’nin Ar-Ge harcaması ise 3,33 milyar yuan (464 milyon dolar) olarak açıklandı.
Üçüncü sıraya yerleşen SAIC Group ise 3,02 milyar yuan (422 milyon dolar) net kâr elde etti. Ancak brüt kâr marjı %8,13 seviyesinde kaldı. Buna karşın, SAIC de Ar-Ge’ye 3,88 milyar yuan (541 milyon dolar) ayırarak, bu alana olan bağlılığını ortaya koydu.
İlk üç sırayı takip eden markalar arasında Great Wall Motors, Changan, BAIC, Seres, Li Auto, Leapmotor ve Xpeng yer aldı. Özellikle Seres, %27,62 brüt kâr marjı ile dikkat çekici bir seviyeye ulaştı. Seres’in bu başarısında, yüksek satış grafiği yakalayan Aito M9 modelinin payı büyük. Bu model sayesinde Seres, Çinli markalar arasında üst segment pazara ilk giriş yapan üretici oldu.
Yeni enerji araçlarına odaklanan Li Auto, Leapmotor ve Xpeng gibi markalar da kârlılığa yaklaşan finansal yapıları ile dikkat çekiyor. Leapmotor ve Xpeng’in kâra geçmesi için ise yalnızca küçük bir fark kaldığı ifade ediliyor.
Çinli üreticilerin bu yükselişi, yalnızca satış rakamlarıyla değil, aynı zamanda Ar-Ge’ye yaptıkları yoğun yatırımlarla da destekleniyor. Bu eğilim, yerli markaların küresel rekabette daha güçlü bir konuma gelmeye başladığının somut bir göstergesi.
Kaynak: https://www.autohome.com.cn/news/202507/1307443.html










