Bulgaristan’ın Otomobil Rüyası

Altmışlı yıllarda, Romanya örneğinden ilham alan Bulgar hükümeti milli bir otomobil üretmeye karar verdi. Asıl amaç halkı otomobil sahibi yapmaktan daha çok siyasi propaganda sağlamaktı. Üstelik halkın ekonomik durumu da hiç iç açıcı değildi.

1963’te Bulgar hükümetinin ihale çağrısına Renault, Fiat, Simca ve Alfa Romeo gibi markalar katıldı. Renault ile yapılan anlaşma sonucu Bulgarrenault adı altında üretime başlamak ve geliştirilecek projeyle 1970 yılı sonuna kadar 10.000 adet otomobil üretmekti.

Tamamen iç pazara yönelik olarak planlanan yeni üretim tesisinde basit parçalar haricinde sadece montaj işlemi yapılacak tüm parçalar Fransa’dan kitler halinde ithal edilecekti. Hatta hükümet hızını alamamış bir spor model de üretmek için Renault’un efsanevi A110 Berlinette modelinin üretim lisansını da satın almış ve Bulgaralpine olarak üretime geçmeye hazırlanmıştı.

Filibe fabrikasındaki üretim 1969’da 2.500 adede ulaşmıştı. Hatta en başta ihraç edilmesi düşünülmeyen Bulgarrenault modelinden ilk yılda Doğu Avrupa ülkelerinde 1.700 det satılmıştı. 1970 yılında Renault’un parça tedarikini askıya almasıyla birlikte Bulgaristan’ın yerli otomobil macerası neredeyse başlamadan sona erdi.

Bu İçeriği Paylaş