Türkiye Otomotiv Pazarı İlk Yarıda Rekor Kırdı

arabalar

Türkiye’deki otomotiv ve hafif ticari araç pazarı, 2025 yılının ilk yarısında adeta coşmuş durumda. Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) tarafından 2 Temmuz 2025’te yayınlanan taptaze basın bültenine göre, bu yılın ilk altı ayında satışlar tam %5,2’lik bir artışla 607.977 adede ulaşmış! Yani, yollarımızda daha fazla yeni araç görmeye hazır olun!

Peki bu büyüme ne anlama geliyor? Ocak-Haziran 2025 döneminde otomobil satışları %5,4’lük şık bir artışla 488.003 adede yükselirken, hafif ticari araçlar da %4,3 büyüyerek 119.974 adede ulaşmış. Yani hem binek araçlar hem de iş için kullanılan araçlar gözle görülür bir talep görmüş.

Hele bir de Haziran ayına özel bakalım! Toplam pazarımız %11,6, otomobil pazarı %6,6 ve hafif ticari araç pazarı tam %35,7 gibi rekor artışlar yaşamış. ODMD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce’nin de belirttiği gibi, son 10 yılın Haziran ayı ortalamalarına göre bu oranlar sırasıyla %47,4, %45,3 ve %55,8 gibi dudak uçuklatan bir büyüme demek. Bu da demek oluyor ki, Türkiye’de araç alımına olan ilgi hiç bitmiyor, aksine artarak devam ediyor.

Gelelim en merak edilen konulardan birine: Türk halkı hangi segment ve gövde tipinde araçları tercih ediyor? Rapor diyor ki, vergi avantajlı A, B ve C segmentleri pazarın %81,1’ini kaplamış durumda. Özellikle C segmenti otomobiller, 268.817 adetle (%55,1 pay) açık ara liderliğini sürdürüyor. Onu da 124.895 adetle (%25,6 pay) B segmenti takip ediyor. Bu da gösteriyor ki, tüketiciler hem ekonomik hem de kullanışlı modellere yönelmeyi seviyor.

Gövde tiplerine baktığımızda ise, tahtın sahibi değişmiyor: SUV’lar! Tam 306.286 adet satışla (%62,8 pay) SUV’lar en popüler gövde tipi olmaya devam ediyor. Geniş iç hacmi, konforlu sürüşü ve güçlü duruşuyla SUV’lar, ailelerin ve maceraperestlerin vazgeçilmezi. Onu %21,8 payla (106.398 adet) Sedanlar ve %14,5 payla (70.779 adet) Hatchback’ler izliyor. Anlaşılan o ki, şehirli şıklık ve pratikliği bir arada arayanlar hala var!

Peki kaputun altında neler oluyor? Benzinli otomobiller %47 payla (229.128 adet) hala en çok tercih edilen motor tipi olsa da, hibrit ve elektrikli araçların yükselişi göz kamaştırıyor. Hibritler %27 payla (131.686 adet) ve elektrikli araçlar %17,6 payla (85.894 adet) hızla pazar paylarını artırıyor. Özellikle elektrikli otomobillerde 160 kW altındaki modellerin satışları %104,3 artarken, daha güçlü 160 kW üstü modellerin satışları tam %191,3 gibi akıl almaz bir artış kaydetmiş! Bu da çevre bilincinin ve teknolojiye olan merakın ne kadar arttığını açıkça gösteriyor.

Şanzıman konusunda ise, “konfor” kelimesinin altın harflerle yazıldığı bir tablo karşımızda: Otomatik vitesli otomobiller pazarın %94,7’sini (462.089 adet) ele geçirmiş durumda! Manuel şanzımanlı araçların payı ise sadece %5,3 (25.914 adet) kalmış. Yani, artık trafik derdi olmadan, daha rahat bir sürüş deneyimi arıyoruz ve araç üreticileri de bu talebe hızla cevap veriyor.

Hafif ticari araçlar cephesinde ise, Van tipi araçlar %73,3 payla (87.991 adet) başı çekiyor. İşini büyütmek isteyenler veya yük taşımacılığı yapanlar için Van’lar hala en pratik çözüm. Kamyonetler ise %9,9 payla (11.852 adet) ikinci sırada yer alıyor.

 

Kaynak: https://www.odmd.org.tr/web_2837_1/neuralnetwork.aspx?type=35