Elektrikli araçların satışları artmaya devam ederken, bu araçların bakım ve servis süreçlerine dair yeni veriler bazı dikkat çekici gerçekleri ortaya koyuyor. ABD merkezli CDK Global tarafından yayımlanan Elektrikli Araç Sahipliği Araştırması, elektrikli araçların bakım maliyetlerinin genel olarak düşük olduğunu gösterse de, servis süreçlerinde yaşanan gecikmeler kullanıcı memnuniyetini olumsuz etkiliyor.
2025 yılının ilk yarısında 607 binin üzerinde yeni elektrikli araç trafiğe çıktı. Bu rakam, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1,5’lik bir artışa işaret ediyor. Ancak aynı dönemde genel satışlarda yüzde 6,3’lük bir düşüş yaşanması, elektrikli araçlara olan ilginin halen güçlü olduğunu gösteriyor. Bu artış, servis noktalarının daha fazla elektrikli araca hizmet vermesi anlamına geliyor.
CDK Global’in araştırmasına göre, elektrikli araç kullanıcılarının büyük bir kısmı bu araçların bakım maliyetlerinin içten yanmalı motorlu araçlara göre daha yüksek olduğunu düşünüyor. Ancak gerçek veriler, bu algının aksine bir tablo çiziyor. Tesla dışı elektrikli araç sahiplerinin yüzde 53’ü, araçlarının bakımının daha uygun maliyetli olduğunu belirtirken, Tesla kullanıcılarında bu oran yüzde 41 seviyesinde.
Elektrikli araçlar, motor yağı değişimi gibi geleneksel bakım ihtiyaçlarına sahip olmadıkları için periyodik bakım masrafları açısından avantaj sağlıyor. Ancak her şey bu kadar olumlu değil. Araştırmaya katılanların yüzde 85’i, araçlarını ilk yıl içinde en az bir kez servise götürmek zorunda kaldıklarını belirtti. Bu durum, elektrikli araçların yeni teknolojilere sahip olması nedeniyle daha fazla kontrol ve müdahale gerektirdiğini ortaya koyuyor.
CDK Global’in verileri, elektrikli araçların servis süreçlerinin daha uzun sürdüğünü de gösteriyor. Tesla kullanıcıları, benzinli araçlara göre ortalama yüzde 23 daha fazla beklemek zorunda kalırken, diğer markaların kullanıcıları için bu oran yüzde 34’e çıkıyor. 2023 yılında aynı gün içinde teslim edilen araç oranı yüzde 40 iken, bu oran 2024’te yüzde 28’e düşmüş durumda. Aynı zamanda bir geceden fazla serviste kalan araçların oranı da yüzde 21’den yüzde 29’a yükseldi.
Daha da çarpıcı olan ise sorunların çözüm süreci. Tesla kullanıcılarının yüzde 71’i problemlerinin ilk serviste çözüldüğünü belirtirken, bu oran Tesla dışı kullanıcılar arasında sadece yüzde 65. Hatta bazı kullanıcılar, aynı sorun için dört ya da beş kez servise gitmek zorunda kaldığını söylüyor.
CDK Global Otomotiv Endüstrisi Analisti David Thomas, konuya ilişkin şu değerlendirmeyi yapıyor: “Bayiler elektrikli araç servisleri için hazırlıklı, ancak kullanıcılar hem daha fazla bekliyor hem de sorunlarının çözülmesi için birden fazla kez servise gitmek zorunda kalıyor. Bu durumun giderek kötüleşmesi, elektrikli araç pazarının büyümesi açısından endişe verici.”
Servis süreçlerindeki bu sıkıntıların arkasında, servis teknisyenlerinin yeterli eğitimi henüz tamamlayamamış olması yatıyor olabilir. Tesla, yalnızca kendi araçlarına hizmet veren servis noktalarına sahip olduğu için bu konuda avantajlı. Ancak geleneksel üreticilerin elektrikli modelleri arttıkça, bayilerin bu alanda teknik altyapılarını ve personel eğitimlerini güçlendirmeleri gerekiyor.
Elektrikli araçlar, içten yanmalı motorlu araçlara göre daha genç bir teknolojiye sahip. Ancak yaşanan bu “büyüme sancıları”, otomotiv endüstrisine elektrikli araçların artık kısa vadeli bir trend değil, kalıcı bir dönüşüm olduğunu hatırlatıyor.
Kaynak: https://www.autoblog.com/news/ev-repairs-are-cheaper-than-gas-cars-but-theres-a-catch