Avrupa otomobil pazarında Haziran 2025 itibarıyla dikkat çeken bir değişim yaşandı. BYD başta olmak üzere Çinli üreticilerin elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araç satışlarındaki büyük artış, Avrupa’daki geleneksel otomobil devlerini ciddi şekilde zorlamaya başladı. JATO Dynamics’in verilerine göre Çinli markalar, Haziran ayında Mercedes’i geçerek aylık bazda önemli bir başarıya imza attı.
2025’in ilk altı ayında Avrupa’daki toplam sıfır araç tescilinde yüzde 0,3’lük küçük bir düşüş yaşansa da, Çinli markaların yükselişi bu durağan tabloyu gölgede bıraktı. Çinli üreticilerin Avrupa’daki satışları yüzde 91 artışla 347.100 adede ulaştı ve pazar payları yüzde 5,1’e çıktı. Bu oran, Mercedes’in yüzde 5,2’lik payının hemen arkasında, Ford’un ise yüzde 3,8’lik payının oldukça üzerinde yer alıyor.
Bu hızlı yükselişte BYD’nin rolü büyük. Marka, Haziran ayında elektrikli araç satışlarını yüzde 133, yılın ilk yarısında ise yüzde 143 artırarak 41.300 adetlik satışa ulaştı. Bu rakam, BYD’yi Avrupa’da en çok tescil edilen elektrikli araç markaları listesinde 12’nci sıraya yerleştirdi. Aynı dönemde Cupra 37.400, Ford ise sadece 35.200 elektrikli araç satışı gerçekleştirebildi.
Sadece elektrikli araçlar değil, şarj edilebilir hibrit (PHEV) modeller de Çinli markaların başarısında önemli rol oynadı. BYD’nin Seal U modeli, Haziran ayında VW Tiguan ile birlikte Avrupa’nın en çok satılan PHEV modeli oldu. Ayrıca Jaecoo ve Omoda gibi diğer Çinli markaların hibrit modelleri de Avrupalı tüketicilerden yoğun ilgi gördü.
Öte yandan, VW Grubu, Renault, BMW ve Ford da yılın ilk yarısında satışlarını artıran markalar arasında yer aldı. VW Grubu yüzde 3, Renault ve Ford yüzde 6, BMW ise yüzde 4 oranında büyüme kaydetti. Buna karşılık, Tesla yüzde 33, Stellantis ise yüzde 9 oranında satış kaybı yaşadı.
Model bazında bakıldığında, Dacia Sandero 128.800 adetlik satışla Avrupa’nın en çok satılan sıfır araç modeli olurken, onu 122.500 adetle Renault Clio izledi. Üçüncü sıraya ise Peugeot 2008 yerleşti. VW’nin T-Roc, Golf ve Tiguan modelleri ise ilk 10’daki yerini korudu. Ancak bir zamanların lideri Tesla Model Y için işler pek parlak değil. Satışları yüzde 33 düşerek 68.800 adede gerileyen Model Y, ilk 10 listesine giremedi.
Buna rağmen, Avrupa’daki elektrikli araç pazarı genel olarak büyümeye devam ediyor. Ocak-Haziran 2025 döneminde toplamda 1,2 milyon adet sıfır elektrikli araç tescil edilerek, ilk kez bir yarıyılda 1 milyon sınırı aşıldı. Bu gelişme, Çinli markaların etkisiyle pazarın nasıl hızlı değiştiğini açıkça ortaya koyuyor.