Ülkemizde yeni araç alım süreci ortalama 3 ile 5 ay arası sürmekte ve en fazla internet üzerinden yeni
araba kampanyaları araştırılmaktadır. Özellikle yıl sonu kampanyaları olarak bilinen Aralık ayı kampanyaları oldukça ilgi görmektedir. En çok faizsiz ve uzun vadeli kredi seçenekleri rağbet görmektedir. Araba kampanyaları içinde en fazla araçların garanti süreleri ile birlikte araba üreticilerinin yaygın satış ve servis ağlarına sahip olmaları tüketiciler tarafından en fazla dikkat edilen önceliklerin başında gelmektedir.
Tüketiciler tarafından en çok takip edilen kampanya türü “İndirim Kampanyaları” olmuştur. Otomobil üreticileri bazı dönemlerde araç fiyatlarında indirime gidebilirler. İndirim oranları genelde araç stok durumu, rakip araçlardaki fiyatlandırma stratejisi ve devlet desteği gibi yoğun satın alım dönemlerinde yaşanmaktadır. Türkiye araba piyasasında genelde %10’a varan indirim oranları sıkça görünmektedir. Bu oran üzerinde yapılan indirimler genel olarak markanın pazardan çekilmesi, modelin artık üretilmeyecek olması veya modelin geçmiş model yıllarına ait olması gibi durumlarda görülmektedir.
En sık rastlanan bir diğer araba kampanyası türü ise kredi kampanyalarıdır. Finansman kampanyaları olarak da tanımlayabileceğimiz kredi kampanyaları, genellikle markanın kendi iç finansman yöntemleri ile uygulanmaktadır. Buna göre marka tüketiciye sunduğu kampanya kapsamında araç fiyatını kendi bünyesinde kredilendirerek hem tüketiciye daha piyasanın altında bir oranla kredi hizmeti sağlamış hem de kredilendirme maliyeti ve giderlerini kendi açısından da azaltmış olur.
Kredi kampanyaları arasında en çok talep edilen ve sık rastlanan ise sıfır faizli araba kampanyalarıdır. Sıfır faizli araba kampanyaları genelde araç fiyatının bir kısmının peşin alınması ve geri kalanının eşit taksitler halinde ve faiz uygulanmadan uzun vadede tahsil edilmesiyle uygulanır. Diğer banka kredi kampanyaları ise sıfır faizli kredi kampanyalarına göre daha uzun vade ile sağlanmaktadır. Uzun vade ile aylık ödeme miktarı daha düşük olurken ödenecek toplam miktara ek faiz yükü de uygulanır. Taşıt kredi kampanyası denilen banka kredilerinde daha az tutarda taksit ödemeleri sağlamasına karşın toplamda daha fazla ödeme yapılır.
Bir başka kampanya türü ise Ödeme Erteleme Kampanyalarıdır. Buna göre satılan araç için tüketiciden yüksek bir peşinat tutarı talep edilir. Kalan miktar belli bir dönem ötelenir ve tüketicinin ötelenen dönem sonunda ödemesini yapması istenir. Bazı durumlarda ise aracın peşin tutarın yarısı talep edilir ve kalan tutarın ise tam bir yıl sonra ödenmesi talep edilir. Bazı kampanyalarda ise ödenmesi gereken yarı tutarın yıllık faizi birlikte bir yıl sonra ödenmesi gerekebilir.
Takas kampanyaları olarak bilinen kampanya türü de en sık rastlanılan kampanyalardan biridir. Takas kampanyaları ile araç sahibi olan tüketiciler hedeflenmektedir. Buna göre yeni araç satın almak isteyen tüketici eski aracını bedelsiz olarak yetkili satıcıya verir. Bunun karşılığında satıcı eski araca bir bedel belirleyerek yeni aracın fiyatından bu bedeli düşer. Firmalar satın alınan araçları tekrar değerlendirerek elden çıkaracakları için genelde piyasanın altında bir tutar belirleyebilirler ancak zamanı kısıtlı olan tüketiciler için bu yöntem oldukça hızlı bir çözüm olmaktadır.
Bazı büyük şirketler, kendi bünyesinde yer alan farklı sektörlerdeki tüketicileri kendi markalarına yönlendirmek için üyelik kampanyaları düzenleyebilirler. Örneğin bünyesinde banka, beyaz eşya, akaryakıt gibi firmalar barındıran grup şirketleri müşteri sadakatinden yola çıkarak otomobil satışlarında da kendi aralarında kampanyalar düzenleyebilirler. Herhangi bir firmasına ait müşterileri gruba bağlı diğer markalara yönlendirmek için üyelik kampanyaları düzenlerler. Bu tip kampanyalarda indirim oranları kısıtlı olsa da günümüzde oldukça sık görülmektedir.
Her ay düzenli olarak güncellenen ve özet tablo halinde sunulan marka marka tüm kampanyaları
Araba Kampanyaları sayfamızdan inceleyebilirsiniz.