Yerli Otomobili Bekleyen Sorular

Yerli Otomobili Bekleyen Sorular

İlk %100 yerli otomobilimiz olan Devrim 1961 yılında üretilmiş ancak proje hayata geçirilememişti. İkinci yerli otomobil girişimi ise 1999 yılında eski milletvekili ve iş insanı Fadıl Akgündüz tarafından duyurulmuştu. İmza adı verilen Osmanlı Tuğrası amblemli yerli otomobilin lansmanı dönemin ünlü futbolcusu Alpay Özalan gibi popüler isimlerin de katılımı ile tüm ulusal kanallardan canlı olarak yayınlanmıştı. Bu ikinci girişimin ilkinden farkı ise hiçbir zaman üretilmemiş olmasıydı.

Yine de Türkiye'nin araba sevdası her zaman devam etti. Zamanla Fiat Doblo gibi tamamen Türkiye'de üretilen modeller ihracatın önemli kalemlerinden biri haline geldi. Ancak özellikle iç pazara hakim olabilecek bir yerli modele her zaman ihtiyaç duyuldu. Akaryakıtla çalışan motorların yakın zamana kadar yollardan çekileceğinin anlaşılması üzerine otomobil üreticileri hibrit ve elektrikli motor geliştirmeye ağırlık vermeye başladılar. Tam bu noktada Türkiye'nin yarım kalan hayali tekrar devreye girdi. En azından bu treni kaçırmamak gerekiyordu.


Özel sektör bu tür girişimlere mesafeli dursa da, dünyanın pek çok ülkesinde olduğu gibi devlet desteği ile bu girişimin önünün açılabileceği hesaplandı. İlk olarak yerli otomobil üretiminde yer almak isteyen sermayedarlar belirlendi. TOGG adı verilen bu girişim birliğinden ilk etapta 500'er milyon dolar civarında yatırımda bulunulması kararlaştırıldı. Üretime geçilmesi için ilk aşamada 3,5 milyar dolar değerinde bir bütçe öngörüldü. Örneğin Volkswagen'in sadece AR-GE departmanı için ayırdığı yıllık bütçenin 16 milyar dolar civarında olduğu biliniyor.


TOGG için KDV ve Gümrük Vergisi muafiyeti getirildi, 10 yıl boyunca gelir vergisi ve stopaj desteği, ücretsiz üretim yeri sağlandı. İlk etapta 30 bin adet alım garantisi verildi ve 2028 yılına dek girişimin kullanacağı tüm yatırım kredisi fazilerinin %80'inin bakanlıkça karşılanması karara bağlandı.


Sonunda geçtiğimiz Cuma günü İtalya'dan getirilen prototip ile büyük bir lansman geçekleştirildi. Hemen ardından yerli otomobil ile ilgili tüm kesimlerden oldukça pembe tablolar çizildi. Ancak yerli otomobili bekleyen bazı sorular halen cevaplanmış değil. 


%100 elektrikli olması planlanan modellerin otonom, yazılım ve batarya teknolojisi gibi ihtiyaçlarının nasıl karşılanacağı henüz netleşmedi. Dünyanın sayılı girişimcilerinden olan Elon Musk tarafından yıllar önce başlatılan Tesla projesi halen devam ediyor. Her ne kadar tüm dünyada tanınan bir marka haline gelse de ülkemizde henüz bir distribütör anlaşması yapmayan marka batarya sistemleri ve aktarma organları üzerinde çalışmalarını sürdürüyor. Yakın zamanda Fiat ve Peugeot grubu gibi şirket evliliklerinin gerçekleşme sebebi de dünyayı saracak elektrikli araçların üretiminde gerekli olan sermaye ve özkaynak gücüne daha hızlı sahip olma amacı taşıyor.


Dünyanın önde gelen yazılım işgücüne sahip Hindistan ve Çin nüfus yoğunluklarının getirdiği birikmiş sermayeleri ile nüfuslarının 100'de 1'i kadar olan İsveç'in geliştirdiği Volvo gibi markaları satın alarak teknoloji transferi yapmak istese de bunu tam anlamıyla henüz başarabilmiş değiller. Yerli otomobilin de karşısında duran teknoloji lisansı ve patent gibi konularda İsveç, Güney Kore gibi ülkelerin zamanında yaptığı eğitim yatırımlarının karşılığını aldığını söyleyebiliriz. Bilimsel eğitime ağırlık vererek özellikle üniversiteleri ile büyük çıkış yakalayan bu ülkeler halen işgücünden daha çok siber-fiziksel sistemler içeren Endüstri 4.0 konularına ağırlık veriyor. Yerli otomobil girişiminin başlangıcında bazı yöneticilerin yurt dışından transfer edilmesi ise henüz yeterli bilgi birikimine ulaşamadığımızın ayrı bir göstergesi olarak karşımıza çıkıyor.


İlk etapta yıllık 175 bin adet olarak planlanan üretimin %10'unun ihraç edilmesi düşünülüyor. Son 3 yıldır her sene düşen Türkiye otomobil pazarı Kasım ayı verilerine göre yıllık toplam araç satışı 388 bin adete ulaştı. Bu rakam 1993 yılında toplam 441 bin adet idi. Şu andaki pazar ile karşılaştırıldığında yerli otomobilin önüne konan hedef ise toplam satışların %50'si olarak görünüyor. Konulan bu hedefin gerçekleşmesi için ülkenin alım gücünün yükseltilmesi kaçınılmaz duruyor. Hazine'nin önemli gelir kaynaklarından olan taşıt vergileri göz ardı edilse bile diğer markaların ülkedeki yatırımları da dikkate alındığında en azından ihracat konusunda yerli otomobilin işi oldukça zor görünüyor. Yine de tüm bu soruların zamanla nasıl cevaplanacağını hep birlikte göreceğiz.

30.12.2019 | Bu Haberi Paylaş

Bir yoruma cevap yazmak için lütfen yorumun altındaki "Cevapla" butonunu kullanınız. Konu ile ilgili olmayan yorumlar onaylanmaz...
YORUMLAR
Misafir-4094 06.01.2020 10:47

206 misafir
İtalyan tasarım evine 100 Türk mühendis girdi diyorsun da bu bizim 100 Türk mühendis demek ki 2015 lerde falan buraya girdi ki çizim 2017 de tamamlandu ve 2018 de fuarda sunuldu.
Devlet çok samimi söylüyorum uçan araba yapsın, sürücüsüz araç yapsın yoksa elektrikli arabayı herkes yapıyor.Bu üründen dış piyasada ekmek çıkmaz. İç piyasada zaten ekmek diye birşey kalmadı. Ayrıca dünyada kimse hepsi yerli olsun diye diretmiyor, o çok zengin ülkeler bile devlet markalı araba yapmıyor. Varsa yazın...(özel sektörde teşvik için hisse sahibi olmasını demiyorum)

Misafir-1435 06.01.2020 10:36

Sayın @Misafir-206, ülkemizde bor kaynakları varsa da bor ile batarya geliştirme çabaları yine Amerika 'da yapılıyor. Yani illa Elon Musk 'ın gelmesi ile boru ilişkilendirecekseniz, bu ancak bor kaynaklarımızın üç kuruşa peşkeş çekileceği anlamına gelir. Çünkü yöneticilerin daha önce yaptıkları, yapacaklarının teminatıdır. Yaptıkları halka değil kendi çevresi ve yatırımcıya yarayan bir hükümetten hala yerli otomobil üretip halkına fayda sağlayacağını düşünenlere hayret ediyorum. Sırf biz yaptık diye her şeye itiraf ediyorlar diyorlar. Elbette öyle. Yanlış insanlardan doğru işler çıkamaz.

Misafir-7835 06.01.2020 08:27

Sayın gözü kapalı yorumcular proje ile her detaya bu kadar hakim olduğunuza göre şu konuya da açıklık getirebilir misiniz rica etsem? Sayın bakan geçen hafta televizyona çıktı dedi ki "ilk etapta %50 civarı yerlilik oranı düşünüyoruz."
Hani %100 yerli milli? Zaten şu an ülkemizde üretilen araçlarda yerli parça oranı %70 leri geçmiş durumda. Demek ki onlar daha yerli milli.
Keşke bu projeye daha sakin ve mütevazi hedefler ile başlasalardı, daha inandırıcı olurlardı. Demek ki seçim yakın.
Aklımda geçen seçimlerden birisindeki motorsuz pırpır uçağın içinden verilerin poz ve yerli uçağımız göklerde afişleri...

Misafir-206 05.01.2020 20:41

Sayın admin cevap bekleyen sorular diye başlamışsın herhalde muhalif sin çünkü ceo nun ne atandığını takip ettin mi?yetkili kişi olaraktan seni mi takip edelim? Sen ceo yu dinledin mi? İtalya pirinfaria tasarım evine 100 türk mühendis gitmiştir bu mühendislerin çoğu yurt dışında ün yapmıştır. İçlerinden biri Mercedes c serisinin tasarımcısı murat gunak çok yardımcı olmustur.elon musk biz cagirmadik bizim bor ile yapılan bataryayı merak etmiştir 5 babayiğit ortaya kolay çıkmadı çünkü maliyet yüksek arsa hariç fabrikanın kurulup hizmete başlama anı 22bilyar TL arsa gemlik saralar mevkinde yerli araç dünya ile rekabet edecek bence fiatida şöyle olacak ornek:bir marka yeni kasa veya makyajlı kasa tanıttı o aracin bulunduğu ülkede 30 bin avro satışa çıkarttı türkiye'den ithalatçı firma aynı şekilde 30 a alacak gümrükten yurda girişi farklı olacak bu her yerde böyledir bu yerli aracın gümrük vergisi yok

Misafir-8135 05.01.2020 19:37

Geleceğimiz diye diye geçiyor yıllar senin söz sahibi olduğun bir konu var mı tamam yapalım otomobil ama sen önce öz sermayeni koruyamıyorsun ben bu ülke daha fazla petrol ihraç etmesin diye 1,2 motor araba kullanıyorum ama büyüklerimiz v6 v8 araçlarla anca rahatlarını düşünüyor projeyi her türlü savunurum ama projenin başındakilerin savunulacak bir yanı yok! Yalanları daha araç ortaya çıkar çıkmaz gözüküyor yüzde yüz diyorsun üstünde italyan imzası yapmayın taraf olunda her şeyden önce doğrudan yana taraf olun...

Misafir-8871 05.01.2020 15:29

Dünyada otomotiv üretiminde arz fazlası bulunmaktadır. Yani onlarca firma ayakta kalmak için kıyasıya rekabet etmektedir. Firma birleşmeleri olmaktadır. Türkiye'de ÖTV ve mtv gelirleri olmadan ekonomi devam edemeyeceği için, yerli otomobili ne alacak kişi olur, ne de yatırım yapacak kişi bulunur, yavaş yavaş üç dört sene sonra gündemden kalkacaktır.

Misafir-887 05.01.2020 12:27

Peki sayın yorumcu, sen konya kadar Hollanda nın tarım ve hayvancılık ile kalındığını, bütün Avrupa yı doyurduğunu biliyor musun? Sen elektirikli araç üretebilsen bile başka hiçbir gelişmiş ülkeye satamazsın. Avrupa Amerika zaten elektirikli araçlardan geçilmiyor. Bir çok markanın çok yaygın üretimi ve servis ağı var. Çok uygun kiralama kontratları var. Avrupa, kore, Japonya ve Amerika ya araba satmaya çalışmak, Ayvalıklıya zeytinyağı satmaya çalışmak gibidir. Kar elde edemezsin. Ne finansal hizmetin, ne lojistik ağın sana kar getirmez. Yurtiçi piyasada öncelik zaten elektirikli araç değil. Kimsenin projeye itirazı yok. İtraz edilen noktalar, devletin bu kadar parayı riske atmaması gerektiği. Kendi alanında yatırım yapması gerektiği. Özel sektöre teşvik vermesi gerektiği. İşi siyasi gösteriye döküp, iddialı, ulaşılması sözler söylememesü gerektiği.
Ülkemizde 100 kişiye sadece 18 araba düşüyor. Alım gücü zayıf. Öncelik alım gücünü yükseltmek olmalı.

Misafir-2496 05.01.2020 11:13

Keske yazidaki son 3 paragraftaki tespitlerin dusmanca olmadigini, ulkesine inanan insanlarin daha ayaklari yere basan sekilde kaynaklarini dogru harcanmasinin gelecek nesillere karsi daha fazla utanc duymamak icin elzem oldugunu anlasalar. Olcek ekonomisi,uretim maliyetlerini yuzde 30 a kadar azaltiyor. Bu durum otomobil devlerine daha kucuk olcekte uretim yapacak yerli otomobilimizin fiyat kalite dengesini nasil saglayacagi konusunda kaygi yaratiyor. Gelismis ekonomilerin aksine belki 10 yilda bile elektrikli araçlar ülkemiz icin ekonomik olmayabilir. Satin alma gucumuz mevcut benzinlileri almak icin bile yetmiyor. 500 km menzili olmaci on görülen modelin bugunku sadece batarya maliyeti 80 90 bin dolar olarak öngörülüyor. Eger batarya maliyetleri orta vadede yari ya da ucte bir fiyatina düşmezse benzinli araclar ulkemizde baskin sekilde cazibesini korur..

Misafir-5385 05.01.2020 00:43

sayin 2837 koru korune desteklemiyoruz bu 1. ikincisi evet araba uretmede cagin gerisinde kalmisiz fakat artik modern cag elektrikli hibrit araclara yoneliyo ulkemiz olarakta bari cagi burdan yakalayip bi fark yaratmanin pesinde.demissinki ucak yapsin gemi yapsin tarimla ugrassin.*** iha yapiyoruz sayili ulkelerdeniz savas gemileri yapiyoruz *** tarima gelince bir suru tesvikler var bu konuda fakat yapicak kalifiye insan yok burdan da belli tarimdan da anlamadigin tabi insanimiza kolay geliyo klavye basinda yazmak kolay.yerli aracimizi gozu kapali desteklememiz gerekiyo derken sunu kastettim milyarlarca euro memletimizde kalicak kendi imal ettigimiz araclari yurt disina ve yurtdisina satacagiz fabrikada 4000 kisi calisicak ekmek yicek bunun bayilerini yedek parca satisini saymiyorum bile belkide olucak 10bin kisi ekonomiye katkisini sen dusun yeri gelicek yutdisi bayilikleri vericeksin bir arabanin memleketin her kosesine katkisi olucak demek istedigim bu kisacasi

Misafir-4753 04.01.2020 21:51

öyle uçuk i̇nanilmaz düşmanca yorumlar varki̇ i̇nanamiyorum. kendi̇ ülkesi̇ni̇ bu kadar aci̇z gören bi̇r ki̇tlemi̇z olduğundan utanç duyuyorum.. ha bi̇r yandan da körü körüne sahi̇pleni̇p herşeyi̇yle kucaklayan di̇ğer bi̇r ki̇tle daha varki̇ buda fanati̇kli̇ği̇n di̇ğer bi̇r çeşi̇di̇. gerçekten duygusuyla deği̇l akliyla yorum yapan gerçekten çok az.

Misafir-3185 04.01.2020 21:42

Yahu yorumlara bakiyorum gercekten komik..yapilsin neden arabamiz milli degil diğenler bence yapilmasin diyor şuan tamamen siyasi paylaşim gibi olmus.tabiki yapilmali 40 yil önce araba ytreni kacti malum nedenlerden şimdi tüm dünyada elektrikliye hizla dönüş olacak neden bu treni kaçiralim anlamiyorum...neymiş çok para imiş iyide sen üretim yapmazsan senin insaninin geleceği olmazki zaten.devir elektrikliye doğru hizla gidiyor önümüzdeki 10 yil tam da elektrikli araç viraji neden yatirim yapilmasin neden 230 kazanacaksam ülkem kazanacaksa 23harcanmasin ki!! Biri bana izah etsin bunu!! Tarim ülkesiydik böyle iyiydi diyenler siz alamanlarin o soğuk iklimde makina ve teçhizat ile ürettiği buğdayi hiç arastirdinizmi? Tabiki hayir.adamlar teknoloji ile büyüyor o teknolojiyi bizlere satiyor.evet çok iyi durumda degiliz ama türk milleti zeki ve çalişkandir eğer bir adim atarsak gerisi gelir..bundan 30 yil önce sanki bu ülke dünya nin en büyük 5. Ülkesi idi sanki kisibasi düşen gayri safi milli hasila 60-70 bin dolardi,kendinize gelin bu projeler bu ülkenin geleceği,evlatlarimiz geleceği olacak

Misafir-5864 04.01.2020 08:39

Yorumlara bakıyorum da gerçekten şaşmamak elde değil. Hadi 2 senede fabrika kurulmasını, İtalyan - honkong ortaklaşa hazırlanmış fuarlarda sunulmuş arabayı yerli milli falan geçtim. Ama nasıl bu arabayı aldığınızda vergisiz alacağınızı düşünüyorsunuz? Devletin en büyük vergi kalemlerinden birisi araç ötv ve kdv geliri.
Bunlar olmasa zaten yurtdışından gelen en dolu araçları bile 50- 150 bin bandında alacaksınız.
Sorun ithal gelen aracın pahalı olması değil üzerindeki vergi yükü. Devlet vatandaşının ucuz ve kaliteli araca binmesini istiyorsa vergileri düşürsün, bu yatırım için harcayacağı parayı da savunmaya, sağlığa, eğitime, toprağa, bilime harcasın. İşsizlik ile mücadele etsin

Misafir-9618 03.01.2020 16:35

Üzerinde Pinifarina imzası taşıyan araç için yüzde yüz yerli demeyeceksin... Hadi ufak tefek şeyleri kabul edelim ama sen önce ülkeni bir konuda dünyada söz sahibi yap Kore 40 yıl önce bizden geriydiler şimdi biziz kaça katlarlar bilmiyorum teknoloji konusunda... Biz ise tarım ülkesiydik son 20 yılda buğdayı mısırı hatta samanı dışarıdan alır olduk... Bu şatafatlı lansmanın vatandaşa yansıması ne olacak acaba reklam kokan hareketler yerine vatandaşı rahatlatacak icraatlar görmek istiyorum ben kendi adıma...

Misafir-8957 03.01.2020 13:42

Yerli otomobil olarak sunulan prototipe ister olumlu ister olumsuz yaklaşın, destek vermek zorundasınız. Neden mi? Hazır Ocak ayındayız, ödeyeceğiniz MTV 'ye bakın, araç alırken ödediğiniz ÖTV 'ye bakın, yakıt alırken ödediğiniz vergiye bakın. Asgari ücretin 2324 TL olarak açıklandığı ülkemizde, isteseniz de istemeseniz de hükümetin her türlü projesine nasıl destek verdiğinizi göreceksiniz. Bunlar sadece otomobil üzerine vergiler tabi. Kısacası, üretilmiş değil ama fikri mülkiyeti satın alınmış bir otomobilin ne kadar yerli olacağını zaman gösterecek. Ancak yöneticilerin geçmişte tutmadıkları sözler, gelecekte tutmayacakları sözlerin teminatıdır.

Misafir-2837 03.01.2020 10:58

Dünyada hiç bir fikir, görüş, maddi manevi oluşum körü körüne desteklenmemeli. Neden ben bu projeyi gözü kapalı destekleyeyim? Aklımı mantığımı kullanmayı fanatiklik yapmaya her zaman tercih ederim. Bu sunulan proje baştan sonra son derece yanlış hedefler ile dolu. Devletin işi araba yapmak değil. 1950 lerde olsak tabiki yapmalıydı ama artık o tren kaçtı. Bu kadim topraklarda belki 10 bin yıldır belki 20 bin yıldır ilk defa açlıktan toplu intiharlar yaşanıyor . Türkiye de günlük intihar sayısı 8. Bunun 6 sı ekonomik nedenler ile oluyor. Devletin yapması gereken vatandaşın yaşam seviyesini yükseltmek olmalı. Saab vardı hani yerli milli olacaktı. 30 milyon euro harcandı. O araba nerede? Gözünüz kapalı desteklerken onu da göremediniz tabiki... Samanın yok, şekerin yok, parasızlıktan vatan topraklarını üçe beşe bakmadan yabancılara satıyorsun. Sonra oyuncak gibi önümüze konulan arabayı gözü kapalı desteklerim diyorsunuz.
Kusura bakmayın ben vergi veriyorsam bende eleştirme hakkına sahibim. Daha prototibi bile yeri milli çizdiremişsin, elalemin çalışmasını almışsın, en az 23 milyar harcanacak hayalleri gözüm kapalı desteklerim diyorsun. Devlet araba yapacaksa kamu da kullanacağı araçları yapsın. Makam arabalarını kaldırsın b segmenti elektirikli araç yapıp binsinler. uçak yapsın, gemi yapsın, gelecek nitelikli tarımda, hayvancılıkta, verimli topraklar yaratmak lazım,ülke çöle döndü. Gelecek eğitimde ve savunmada. Gerisi göz boyama. Hangi ülkenin arabası var? Şu başka birşeydir. Devletin desteği vardır, yönetimde oy hakkı vardır, hissesi vardır, destekler, yönlendirir vs.. Benim aklımda şu an hiçbir gelişmiş ülkenin devletinin arabası yok.

Misafir-1553 03.01.2020 07:39

Sayin misafir 4376 avrupa birliği ile yapilan gümrük anlaşmasi gereği ihracat yapabilmemiz için avrupadan ithalat yapmamiz lazim .aslinda bize zarar veren gümrük birligi.ben tarimi küçümsemedim aslinda olani anlatmaya çalistim.herkesin kafadan birşeyler yazdiği telefonu almak için bile tonlarca buğday satmamiz gerekli,sonra demesin ki kimse kore basil başardi,japinya nasil başardi.teknolojiye her yatirima bu kadar olumsuz bakan başka bir ülke görmedim.beyin göçümüz devam mi etsin yurt dişina tabiki bu ülkede teknoloji yatirimi yapilacak ve fabrikalar kurulacak aksi takdirde sadece tarim gelişmek için yetmez.bazi arkadaşlar sman ithali vs yazmiştir doğrusur 250 bin dolarlik samn ithal ediliyor gümrük anlasmalari uyarinca lakin ukraynaya sattiğimiz ihalar milyonlarca dolarlik,bunu görmüyorlar.bir diger yanliş husus diyanetin en fazla pay aldigi lütfen araştirin adam akilli.bir diger husus katarlilara palet fabrikasi satildigi lütfen araştirin.araştirmadan yorum olmaz..şimdi bunlari yazdim diye benide akp taraftari yaparsiniz;) bu platform araba içindir lain konular dagilmiş gitmiş.yerli araba önemlidir üretilmelidir her sene 40-50 milyar dolar ülkemizde kalacaktir heleki elektrikli sarttir.togg ciddi olmasa vw grubu 2025 olan hedefini elektiklide 2023 e cekermiydi ,emin olun güzel olacak.

Misafir-6426 02.01.2020 17:21

yerli otomobili bekleyen sorular öyle mi tabiki de ilk etapta eksiklikleri olucak illa ki fakat asıl mesele bizim aracımızı gözü kapalı desteklemek en önemli ihtiyacı bu birde sayfanızı devamlı takip ederim fakat bişey dikkatimi çekti yerli otomobilimiz yayınlandı siz günler sonra bu yazıyı paylaştınız

Misafir-731 02.01.2020 16:48

bende naçizane fikrimi beyan edeyim. ikinci el ve sıfır araç fiyatları bu kadar şişirilmişken yerli üretim araçların seri üretime geçmesini dört gözle bekliyorum. 300 bın lırada olsa alınır. miadını doldurmuş 200 bın km dekı dızel bır araca o rakamları istiyorlar

Misafir-9942 02.01.2020 16:02

Enseyi karartmak için değil tespitlerim ama, üretim yapabilmek için önce, teknik altyapı v.s gerekli. Bunun içinde, eğitimli teknik lise çıkışlı orta kademe çalışanlar ile, daha üst düzey yöneticiler olması gerekir. Peki hükümet ne yaptı, milli gelirden en fazla payı diyanete verdi ondan sonra da tüm liseleri imam hatipe çevirdi. Bırakalım düş görmeyi ve gerçekçi olalım. Bilime inanmayan, beşeri bilimlere yatırım yapmayan bu devlet ile biz ancak mehdi gelecek diye hazırlık yaparız. Halimize, devletimize ve insanımıza gerçekten çok yazık, üzülmekten başka ne yaparız. Sahi 2013 yılında gene böyle bir milli araba tanıtımı yapıp 2015 te üretime başlayacaktık. O zamanın sanayi ve teknoloji bakanı kimdi. Bir açıklama yaptı mı bu konu da, yani neden üretmedik. TOGG un da olacağı aynı, bu şartlar altında rekabet edilebilir fiyata bu arabayı üretebileceğimizi sanan var ise çok büyük hayal kırıklığına uğrar.

Misafir-4376 02.01.2020 12:35

Sn.6544 *** Tarım-gıda sektörünü neden küçümsediğinizi anlayamadım. Şu anda şekeri bile ithal etmeye başladık (Rusya'dan). Birçok şeker fabrikamız kapandı. Sizce bu doğru mu. 80 milyon nüfusumuz var, ileride ne yiyip,içeceğiz. Yerli araba olmasa da yaşamımızı sürdürebiliriz ama tarım-gıda olmadan yaşayamayız. Bahsettiğiniz buğdayın bilr bir kısmı ithal. ***

Misafir-7158 02.01.2020 08:11

45 milyon dolara tank fabrikası sat, 23 milyara araba üretmeye çalış.

Misafir-3327 01.01.2020 22:31

bense otomotiv bir ülke için stratejik bir ürün olduğunu düşünüyorum. bugün önemli diyebileceğimiz 10 otomobil markası vardır onlarda 3-4 markalık 3 grupta toplanmıştır. bunun sebebi maliyetleri düşürüp kaliteli hizmet vermek içindir. elbette savunma sanayi gibi çok kritik alanlar en stratejiktir ama ekonomi, ülkeye döviz getirmek için bir otomotiv evet stratejik bir üründür.

Misafir-7749 01.01.2020 20:28

Hangi sektör olursa olsun bir ürün ortaya koymak, marka algısı/güvenini oluşturmak ve dış piyasayla rekabet edebilecek duruma gelmek çok zor ve iyi planlanması gereken bir süreçtir. Benim en büyük umudum işin başındaki kişilerin bu planlamayı yapabilecek kapasite olmaları. Markanın önünde çok önemli bir 10 yıllık süreç ve dönülmesi gereken 3 viraj var. Bunlardan ilkini devlet desteğiyle kolayca bir şekilde dönecektir. İlk parti üretilen 30 bin aracın müşterisi şimdiden hazır yani. İkinci önemli viraj ise aracın halk tarafından satın alınması hususu. İlk üretimden 2-3 yıl sonrasını kapsıyor. Bu dönemde aracın kronik sorunları olup olduğu yakından takip edilecek ve şarj ünitelerinin yeterliğinin sağlanması gerekecek. Her şey yolunda gider ve fiyat/performans açısından da yeterlilik yakalayabilrse bu viraj da dönülmüş olur. 3. viraj ise en önemli ve markanın devam edip edemeyeceğini belirleyecek olan viraj. Yani diğer markalarla rekabette ayakta kalabilmesi sorunu. Çünkü bir noktadan sonra iç pazardaki talebin yeterli olmayacağını düşünüyorum. Bu da üretimden sonraki 7, 8 yıllık bir sürece tekabül ediyor. Bu dönemde marka algısı ve güveni tamamen oluşmuş, önemli kronik sorunlardan arındırılmış ve geniş bir servis ağına kavuşmuş olması gerekiyor.
Tabi çok önemli bir konu daha var. O da hangi oranda siyasetin bulaşacağı. Umarım olması gereken bir şirket gibi yürütebilirler. Yoksa konuştuklarımızın hepsi havada kalır. Yine de umutluyum. Zaten ülke olarak bir an önce üretim ekonomisine geçmemiz gerekiyor. Buradan bir başarı hikayesi çıkarsa bir çok alanda kendimize güvenimiz artar.

Misafir-9238 01.01.2020 14:49

Bu haberden önce yerli arabanın özelliklerini detaylı olarak açıklandığı örneğin hangi motor konfigürasyonlarına sahip olacağı; yapay zeka özellikleri; akıllı sürüş otomasyonları ile sürüş dinamikleri; akıllı ev otomasyonları ile uyumu (IOT); pillerin gücü, menzili, şarj süresi; tasarımdaki ince detaylar, kullanışlılık, amortisörlerin magneto vizkozite prensibiyle yay-sönüm katsayılarının değişimi gibi konulardan bahsetmeyip; sonradan haber olması beklenen gerçekçi durumlardan bahsedilince belki de biz okuyucular tarafında bir yanlış anlaşılma olmuş.

Çünkü fikri-sınai haklarını elinde tuttuğumuz, kendi lisansımızla kendimiz üretip ve sonrasında bizzat kendimizin geliştireceği bir otomobil yapmak yıllardır süregelen, içimizde olan büyük bir hasret. Ama ben yine de bu haberden önce sizden yukarıda arabanın sahip olması beklenilen özellikleri açıklamanızı beklerdim. Zira burada bahsedilen teknolojik, çok önemli özellikler eğer problemsiz bir şekilde bu araca entegre edilirse bu araç özellikle Ortadoğu, Ortaasya ve Uzakdoğuda çok önemli bir pazara hükmedeceğini düşünüyorum. Hatta uygun fiyatlı olursa bu kalitesi ile Avrupa'da Balkan ülkeleri gibi daha mütevazi bütçeli ülkelerde bile satış rakamları fena olmaz.

Şu an önemli bir eşik sürecindeyiz; Bu özellikler premium olarak bilinen büyük markalarda bile yok. Ve onların bunlara adapte olması kolay değil zira yazılım, mekanik ile iç içe oldu başka uzmanlık konuları otomotiv piyasası ile bütünleşti. Evet bizim de işimiz kolay değil ama güzel bir adım attık. Elektrikli araba sektöründe şu an yeni bir dünya markası çıkarma ihtimalimiz içten yanmalı motorlara göre çok çok daha kolay. Zira bu sektörde hemen herkes yeni sayılır. Bunun siyaset ile Ahmet ile Mehmet ile kişisel insanlar ile ilgisi yok. Herkes geçicidir ama teknolojik olan, ülkeye yararı olan herşey tüm yurttaşlarımızca desteklenmeli diye düşünüyorum. Çünkü şunu net olarak söyleyebilirim ki o arabayı geliştiren mühendisler, toplumumuzdaki her kesimden gelmektedir. Siyaset ile ilgili olarak düşünülmemelidir.

Misafir-8626 01.01.2020 12:32

Bu kadar büyük finansal yatırımı ve devlet desteğini yazılım sektörüne yapsak hem yerli yazılımcılarımız yurt dışına kaçmazdı hemde çok büyük atılımlar gerçekleştirirdik. Maalesef seçim uğruna olmayan fabrika hayalleri kurduk.
Araç üretmek yerine kritik parçalarını üreten bir sektörümüz var onlara destek olunmalı parça ve yan sanayinde dünya lideri olabilirdik. Çok önemli firmalarımız dünya devlerine parça üretiyor. Belli bir noktaya geldiğimiz bu sektöre destek olmak daha önemli olurdu.
Ama seçmene hayaller lazım dimi :)

Misafir-6544 01.01.2020 09:53

Yorumlara bakiyorum da bazi arkadaşlar heralde mercedes,bmw,lexus,bentley,vw,audi,volvo,fiat,renault vs aklima gelmeyen devasa otomobil firmalarinin ceo su yada arge sistemlerinde yillarca çalişmis uzman ekibi;) niye yerli oto ya olumsuz yaklaşiliyor anlamis degilim.italya da tasarlanmis,fabrika yokmus,pahali zengin oyuncaği olacakmis vb vb ,,yahu arkadaşlar sizin bu çoook bilmiş hesaplarinizi devlet yapmiştir..neden bu kadar olumsuz ve negatif yaklaşiliyor bu güzel projeye anlamis degilim!! Ne var yani ülkemin bir projesi olsa 2 değil 3 yilda piyasada olsa ve gelecek için evlatlarimiza örnek olsa ne olur..biri yazmiski türkiye araba üretim işini biraksin da tarima ve gida pazarina yönelsin,hakikaten ne kadar boş insanlar ve yetersiz bilgiye sahip insanlr burada yorum yapmis net anlaşiliyor.arkadaşlar küçük bir hesab yapin bugün buğdayin kilosu 1.5 lira olsun sizin elinizdeki telefonlar ortalama 3 bin liradir yani bir telefon icin 200 ton buğday satacaksin tabi onu yetiştirmesi,gübrelemesi,ilaclamasi vs vs var..anlayin artik para teknolojide.şuan dünyada otomobil sektöründe kirilma noktasi elektrikli oto devri başlicak.tam zamni yani..

Misafir-3711 01.01.2020 05:55

Otomotiv bir ülke için stratejik bir ürün değildir. Hele ki %100 yerli üretmeye çalışmak son derece gereksizdir. Ülke olarak stratejik ürünlere yoğunlaşmak gerekir ( mesela yerli savaş uçağı 2015 yılında uçmaya başlayacaktı, uçak gemimiz olacaktı, Türk nasası kurulup uzaya astronot gönderecektik vs) Dünyada araba üretimi çok azdır, ulaşılması zordur , senin ülkende de yoktur o zaman devlet olarak özel sektör piyasaya girene kadar yol gösterirsin ama zaten ülkende yerlilik oranı %70 lere dayanmış otomobil üreten fabrikalar mevcut. Onlara vergi muafiyeti getir, ar ge çalışmalarına destek ol, onlar üretsin. Ülke olarak paranda cebinde kalsın, o para ile gidip gerçekten gerekli başka bir şey yap. Ayrıca global bakacak olursanız otomotiv firmalarının tek başlarına ayakta durmaları giderek zorlaşıyor. Bütün markalar neredeyse birleşti. Devletin görevi bunlarla rekabet etmek olmamalıdır. örneğin İngiltere de yeni 2008 elektirikli modelinin en üst versiyonu yaklaşık 210.000 tl ye denk geliyor. Yani kitlesel üretim yasasına göre düşük maliyetli bir otomobin çok az vergili Avrupa fiyatı böyle ise, bizim elektrikli suvların fiyatı ne olacak, kim nasıl alacak merak ediyorum.
Ayrıca kdv, ötv muafiyeti sağlayıp araç satışına başladığın zaman, diğer üretim yapan markalardaki durum ne olacak? Onlarda da vergi inecek mi? İnmeyecek ise nasıl satış yapacaklar? Fabrikaları kapatıp eleman mı çıkaracaklar? Tekstil atölyesi bile 6 ayda kurulup faaliyete geçerken, herşeyi yerli olan bir araç için 2 yıl içinde yollarda olacak demek oldukça sıkıntılı.
İzleyip görelim inşallah ben yanılırım herşey yolunda gider, 2022 de ucuza elektirikli arabaya binmiş oluruz.
Not: Almanya bile ülkesinde yeni 3 milyon şarj istasyonu kurulumu için 5 sene öngördü...

Misafir-4016 31.12.2019 22:39

Güçlü, zengin bir ülke olmak için herşeyi üretmeye çalışmak gereklimi acaba? 100 yıl geç kaldığımız bir sektöre girmek yerine, iyi bildiğimiz işlere yoğunlaşmamız daha mantıklı değil mi(örneğin tarım, gıda sektörü...)? Hollanda, Belçika, Norveç, Kanada gibi ülkeler de araba üretmiyorlar (İngiltere'de üretimden vazgeçti) ama zenginler, yani başka işler yapıp arabayı da diledikleri markadan seçiyorlar. Fosil yakıtların modasının geçtiğini de ilk fark eden biz değiliz, elektrikli arabaya ağırlık veren de sadece biz değiliz. Ayrıca bir Alman'ın, İngiliz'in, Fransız'ın, Japon'un...vb,bizden otomobil alacağına ve İki yıkda ülkenin her yerinde şarj istasyonu kurulabileceğine inanıyor musunuz? Hibrit bile tam oturmamışken, 2 yılda %100 elektrikli nasıl oturacak?

Misafir-2888 31.12.2019 19:30

Herkes bir yorum yapmış ben de katılayım.Şu anki girişimin yeterli olup olmayacağını zaman gösterecektir.Şimdiden hesap yapmanın bir anlamı yok.Bizim yapacağımız hesap bence bu üretilecek araçları normal geliri olan bir birey alabilecek mi? Yıl 2019 dan 2020 ye girdiğimiz bu günde maalesef bu alım gücüyle elektrikli araç alımı ancak hayal olur.Şu anda piyasada olan zoe bile 235 bin tl.Üretilecek araçların daha üst sınıf olduğunu düşünürsek fiyatının çok da aşağı olacağını sanmıyorum.Her geçen yıl alım gücü düşen bir ülkede 1 yıl öncesini arar olduk.Daha ki 2022 -2023 te çıkacak bir araç için şimdiden konuşmak ...Umarım yine paralarımız çarçur olmaz.

Misafir-872 31.12.2019 18:55

gayet gercekleri goren yanli durmayan bir yazi olmus, elinize saglik. Bu yazinin hicbir yerinde yerli uretimi kotuleyen en ufak ibare yok. Bir arabanin uretimi ve satilisi sirasinda arka perdede olanlari onumuze seriyor. bunun gibi durumlari akillica oturup analiz ederek planlamak gerekiyor. Amac cok buyuk ve kutsal, ama insanlarin bu duygularinin uzerinde oynamanin onune gecilmesi lazim. olay inanmak olsa Fadil gibi birisi defalarca dolandirmis olmazdi, akilli olmak bu proje icerisinde en onemli olay. fabrikanin burada olmasi is sahasi olusturacak diye bir sart yok, cinde de afrikada da olabilir, onemli olan bu urunu sizin nasil piyasaya lanse edip son kullaniciya nasil kabul ettireceginizdir.

aliduran 31.12.2019 17:14

Altay tankları seri üretime geçtiği için acil yerli otoyu üretmek gerekti.Tesla Türkiyeye yerli otomobil satmadan önce elektrik istasyonu mu kurdu?Prototipi ürettikleri italyan fabrikada hiç yoktan bin tane üretip satabilirlerdi fabrika açılıncaya kadar.Bunlar tamamen gündem değiştirme oyunları daha düne kadar doları konuşuyorduk bakın şimdi ne konuşuyoruz.Bizi oyalıyorlar kanmayın.Bu arada %100 yerli olsun diyen arkadaşlar var.Onlar ne yaşıyor anlamış değilim kaç yıllık mercesin motoru,renault bazı plastik parçaları geely den geliyor.Tasarımı türk mühendisler ile ortak yapılıyor.İNŞALLAH DOĞRUDUR ALIR BİNERİZ UYGUN FİYATA

Misafir-3681 31.12.2019 17:02

Yaptıklarımız yapacaklarımızın teminatıdır diye bir politika sözü var..2002 den beri açtıkları tek fabrika coca cola fabrikasi onun dışında açılan tek bir fabrika yok,bunun üstüne binlerce fabrika yandı veya kapatıldı..Daha öncede yerli araba 2016 yollardaydı,yerli uçak göklerdeydi 2019 da,,Milyonlar işini kaybetti..Milletin din iman millet sakarya hikayelerine karnı tok...2020 ortalarında baskın bir seçim yapmak için ortaya yem atılıyor...Seçimden sonra unutulacak....

Misafir-6120 31.12.2019 15:42

Sayın site yetkilileri,
Yerli oto tanıtımından bu yana sizin yorumunuzu merakla bekliyordum. Nihayet konuyu her yönüyle ele alan bir uzman yazısı olmuş. Teşekkür ederim.

Misafir-5658 31.12.2019 15:26

Bu araba sorunsuz olarak 2022'de yola çıksın, bileklerimi keserim. Bizim bu yalanlara karnımız tok kardeşim. Gidin *** inandırın.

Misafir-9700 31.12.2019 14:48

arabalar.com sitesi olarak böyle bir yazıyı ele almanızı gerçekten kınıyorum. "İnanmak başarmanın yarısıdır" derler. Ben buna inanıyorum ve karamsarlığın hiçbir zaman fayda getirmeyeceği görüşündeyim. Bir yerden başlamak gerek. Evet yerli üretimde bazı sorunlar olabilir, olacak ta. Fakat bizim yapmamız gereken yerli otomobil projesini sonuna kadar desteklemektir. Bir şey dikkatimi çekti. Tüm dünya yerli elektrikli araba projemize kulak verirken, arabalar.com sitesinden bu konuda hiçbir ses yoktu. Buna bir anlam veremedim.

Misafir-318 31.12.2019 14:20

Olumsuzluk var diye üretim yapmayalimmi yani?teknoloji ,bilim,ilim gelistirmeyelimmi yani?? Vw grubu örnek verilmiş yani vw grubu ,fransizlar,almanlar,japinlar üretsin yetermi bize de.benim ülkemde insanlar ekmek kazanmasinmi !! Yani yukaridaki makaleyi yazan arkadaşlar heralde devletimizden daha akilli devlet bunlari görüp hesap kitap yapmamis demkki ,,vay be

Misafir-4736 31.12.2019 14:05

Önemli olan bu tür konseptleri konsept versiyona dayalı şekilde seri üretime geçirmektir işte bu yüzden Ferrari Ferrari Lamborghini Lamborghini'dir. Sedanda Saab/Tesla çizgileri SUV'de ise Cherokee/Touareg çizgileri görüyorum. Sedan model C segmentinden çok D segmentine yakın bir otomobil Sedan konsept daha çok Passat/Superb'in rakibi gibi duruyor SUV ise oldukça kaliteli ve çok premium duruyor. En kısa zamanda yollarda görürüz yerli otomobillerimizi

Misafir-9998 31.12.2019 12:44

Sevgili Site Sahibi ve Otomobil Severler
Bu sitenin sıkı bir takipçisiyim. Yerli oto tanıtımından sonra heyecanla bekledim. Haberlerin siteye taşınma biçimini merak etmiş, buradaki tartışmaları büyük dikkatle takip etmeyi ummuştum. Böyle bir teşebbüs ileride ister başarılı olsun isterse başarısız, "Yerli Otomobili Bekleyen Sorular" başlıklı bir yazıyı bence haketmiyor. Daha objektif bir başlangıcı, en azından yerli otonun olumlu ve olumsuz yönleri gibi bir yaklaşımı beklerdim. Ancak doğrudan bardağın boş tarafını gören yanlı yaklaşım umarım sadece basit birduruş yeri tarzından kaynaklıdır... saygılarımla

Misafir-3166 31.12.2019 10:42

Arkadaşlar devletimiz araba yapacak gücede teknolojiyede sahiptir. gelişen ve değişen dünyada zaten yüzde yüz yerli diye bir şey kalmadı. ancak devletimiz otomobil yaparmı yada yaparsa ucuza satabilir mi mesele bu . şimdi bunları cevaplamak için size bir kaç bilgi vereyim. devletimiz vergi devleti biliyorsunuz ve 2018 yılı bütçe gelirinin sadece %13 ü (493 milyar tl ) otomobillerden alınan vergiden oluşuyor ki son iki yıldır satışlar düşük biliyorsunuz. önceki yıllarda otomobilden aldığı vergi bütçenin %18-20 si civarında idi. ikinci bilgiye gelirsek türkiyede en çok satılan modellere bakacak olursak egea, megan, clio, civic, corolla, golf vb. yani halkın bin bir güçlükle aldığı araçlar. yıllık ortalama 600-700 bin arası yapılan satış miktarına bakarsak 300 bin tl ve üstü satılan araç sayısı 35-50 bin adet arasında değişir.Bizim yapacağımız araçlara gelirsek ki zaten maliyet gereği şu an satışa çıksa c sedan en az 40 bin dolar c suv modeli ise 65 bin dolar olur e buna birde ötv kdv filan dedinmi bizim bu araçlara erişmemiz imkansız. o zaman ya devlet otomobilden aldığı ötv kdv den vazgeçecek yada sadece zenginler alacak. Şahsi düşüncem devlet ötv ve kdv den en azından yakın ve orta vadede vazgeçemeyeceğine göre bu araçlar bizim için ancak rüya olur.

cihan önen 31.12.2019 10:16

1.zenginlere yapılan bir araç iddiası: araç düşük gelirlilere satılacak diye bir iddiayla çıkmadı, yerli olması ve gümrük vergisi olmaması nedeniyle emsallerine göre fiyatı mutlaka düşük fiyatlı olacaktır. dünyanın hiçbir yerinde insanlar asgari ücret ile ülkesinin ürettiği arabayı satın alamaz. Avrupanın asgari ücreti yüksek diye adem vurulur, lmanyada asgari ücretliler 0 km Mercedes , Audi,BMV, ve dahi opel alabilirlermi. 2.eli bizde de alınıyor zaten..
2. Fabrikası yok diyenler: Dünyanın bütün fabrikaları, araç üretimine geçmeden önce protatipini yapar. Eksiği hataları, kusurları varsa belirlenir. Üretilecek araçların fabrikası sonra kurulur. Çünkü eksikler giderilmeden kurulan fabrikada, 1 cm lik bile sonrada değişiklikler onbşnerce liraya malolur. 1 cm lik değişiklik bütün bant üzerinde değişiklik demek.
3.araç satarmı, üretime geçtiği andan itibaren emin olun tüm dünyaya satar. Çünkü sınıfında şu anda tek. Tüm dünya Fosil yakıtlara bağımlı artık dünya bundan kırtulmak stiyor. almanya wollksvage 2025 de hedeflediği seri üretimi 2023 e çekti. pazar payını Türkiyeye kaptırmak istemiyor.
4.İtalyada yapıldı iddiası, evet italyada yapıldı amasebebi 2. maddede açıkladım. Ancak üretilen herşeyde önemli olan fikri mülkiyet hakkıdır. Aracın tüm tasarımı mühendisi teknolojisi türktür. mal bizim malımızdır. Honda, Toyota Hyundai Türkiyede üretiliyor. Ama o araçlar için hiçbir japon bu araba bize ait demez. FİKRİ MÜLKİYET HAKKI bizimdir. Araç türkiyede üretilecek ama farzediin ki mozambikte fabrikası kurulsun ve üretilsin Araç yine bizimdir.

selamlar..

Misafir-1798 31.12.2019 10:16

Umarım üretilir alırız bineriz ancak elinde mevcut, üretip sattığı yani a dan z ye her şeye hakim bir vw bile fabrika kurup araç üretip satmak için 3 sene zamana ihtiyaç var diyor (manisa fabrikası) Dünyada hiç bir ürün yüzde yüz yerli değildir.. Üretim maliyetleri açısından dünyanın her yerinden malzeme alınabilir. Bu yüzden stratejik ürünler dışında (örneğin savunma sanayi) yüzde yüz yerli olmaya gerek yoktur. Amaç yüzde yüz yerli olmak ise bunu iki seneye sıkıştırıp başarısız olmak yerine yavaş yavaş orta vadede yerli oranını arttırmak daha faydalı olacaktır. Çünkü henüz telefon pili üretemeyen bir firmanın 2 senede araç motoru yapabilmesi ve bunu o binlerce yapabilmesi biraz iddialı.
Ben devlet olsam ülkemizde bu konuda gerçekten çok iyi noktaya gelmiş otomotiv üreticilerinin ar ge lerine destek olur, onların elektrikli ve uygun fiyatlı araç üretmesini teşvik ederdim.
Ayrıca fiyatı ne olacak? Vergi indirimi olursa diğer otomotiv satıcılarının durumu ne olacak? Gümrük birliği ucuza araba satmana ne kadar izin verecek? Hyundai, toyota fiat gibi yerli üretim yapan firmalar da vergisiz araç satamaz ise üretim yapmaya devam edebilecek mi?

Misafir-2159 31.12.2019 09:59

türkiyenin bu aracı yapması zor değildi sadece adım atmak gerekirdi eleştirileri anlamak mümkün değil son yıllarda takip eden bilir yerli yazılımlar ihalar helikopterler zırhlı araçlar ve buna ek olarak türkiyede üretilen binlerce araba otobüs ve kamyon varken neden yerli araç üretemeyelim? Yok tasarımı italyada yok şu burda eleştiriler oluyor bu gün amerika dünyanın en iyi savaş uçağını bile 8 9 ülkeyle ortak yapıyor yüzlerce parçasını mühimmatını türkiyeye yaptırıyor ama herkes amerikan uçağı olarak biliyor. Yerli arabada da ortaklı veya dışarda yapılması önemli değil sonuçta türk arabası olarak bursada üretilecek yüzde yüze yakın parçaları yerli olacak. Bence tartışılması gereken fiyatı ne olacak. Bugün almanyada audi a4 25 bin euro civarında ispanyada leon 15 bin euro civarında satılıyor ve bu ülkelerde asgari ücret 1200 1300 euro civarında. Yani 15 20 asgari ücrete yerli arabalarını alabiliyorlar. Ben türkiyede 50 asgari ücrete almaya razıyım yani 100 bin bandında olması gerekiyor. Bunun dışındaki fiyatlar zengine hitap edecekse orta halli bi adam alamayacaksa ceplerini dolduranlara yazıklar olsun derim.

Misafir-1587 31.12.2019 07:16

Kardeşim marka diyordunuz alın marka oluşturuluyor işte geleceğe yatırım bu sen ben belki bugün satın alamayabiliriz ama ileride çocuklarımızın geleceği için bu adımlar şart bu işi iktidar muhalefet çekişmesinde olan olaylara bağdaştırıp aklınızı kaybetmeyin onlar bugün varlar yarın yoklar.Kanal istanbulun saçmalık olduğunu düşünüyorum ama otomobil olayı farklı bu herşeyi tetikleyebilecek bir sektör.

Misafir-9181 31.12.2019 01:19

Eee sonuç üretmesin mi napsın... yerli de olsa da olmasa da üretilsin.bu ülkeye fabrika kurulsun bir sürü istihdam sağlansın hiç önemli değil yerliymiş değilmiş başkası Bile gelip açsın kursun fabrika yeter ki bu ülkede üretim olsun. Arabanın prototipi üretildi 2022 de değil 3 yıl 5 yıl sonra üretilsin bu teknolojinin gelişmesi için varsın para harcansın hiç önemli değil seri üretime geçemezse başaramazsak bile önemli değil.bıgün bilime harcayacağımız her kuruş parayla bugün biz bişey yapamazsak bile 50 yıl sonra bizden sonrakiler belki bizim oluşturacağımız temelden yararlanır. Artık şu aşağılık kompleksinden kurtulun verdiğim vergiler nerelere gidiyor varsın iki tane Mühendisim kendini geliştirmeye çalışsın o parayla hakkım helaldir

Misafir-237 31.12.2019 00:35

TOGG yerli midir yerli olması amaçlanan bir protatip bir projemidir bilemiyorum ancak TOGG bir marka olarak gelecek vaad ettiğini düşünüyorum.Böyle büyük projelerin halkın alım gücüyle parelel bir fiyatlama yapılmalı ki bu coşku bu heyecan anlam kazansın aksi takdirde yerlilik belli bir "yere" belli bir zümreye fayda sağlamış olacaktır.

Misafir-7003 30.12.2019 21:59

Olur arkadaşlar oluuur.türk devleti zekidir merak etmeyin..nasil ki hisar ,korkut hava sistemleri yapilmaz denip yapildiysa,nasil ki milgem projesi ile bu ülke yeni gemilerine kavuşmaya başladiysa nasil ki yerli füze sistemleri entegre edilip başari ile envantere girdiyse,nasil ki iha ve sihalar yapilamz denip yapildi ve en iyisi yapildiysa yerli arabada yapilir merak etmeyin..yukardaki olumsuzluklar yapilmasina engel değil.şuan otomotivde tam bir dönüm noktasi önümüzdeki 5-10 yıl zaman zarfinda elektrikli oto devri başlicak ,şuan türkiye gec kaldiği yerden bu sanayi kolunu pekala yakalar..emin olun tesla da arkasindaki inanilmaz maddi güce rağmen olumsuzluklar olan bir pazara dogdu ve basardi son 3 yildir türkiye pazari evet düşüşte ama ondan önceki yillar 900 binlere varan bir pazar vardi unutmayin..eger ki devlet ötv siz satarsa hele ki bu araci görün bakalim

Misafir-366 30.12.2019 19:57

Yerli otomobildeki yüksek teknoloji kendini sattırır ve ihraç ettirir,buna inanıyorum.

Misafir-3211 30.12.2019 16:37

En basta ortada fabrika yok bu fabrika ne zaman kurulacak seri uretime ne zaman gecilecekte 2 yilda satisa cikacak

Misafir-2524 30.12.2019 15:52

Alım gücü olmadıkça sadece zenginlere üretilmiş bir araba olur.

Misafir-5816 30.12.2019 15:38

Yani muhtemelen bunları bu projedeki arkadaşlar da düşünmüşlerdir. Sonuç olarak bu yazıyı yazana bize buradan sadece bsg demek düşüyor.