Yazın Kış Lastiği Kullanmayın

Yazın Kış Lastiği Kullanmayın
Yaz aylarına yaklaştıkça havalar ısınıyor, havalar ısındıkça kış lastikleri işlevini yitiriyor. Yaz aylarında kış lastiklerini kullanmaya devam etmek güvenliği ciddi anlamda tehlikeye atıyor. Kırşehir-Ankara merkezli Türk lastik firması Petlas yaz aylarına yaklaşırken kullanıcıları bilgilendirmek amacıyla bir basın bülteni yayınladı. Mevsimlere göre lastik seçimi hakkında önemli teknik bilgiler içeren bu bildiriyi arabalar.gen.tr sizler için özetledi. Bir lastik için ilk ve en önemli unsur kanallar. Bir lastiğin yol şartlarında yere sorunsuz tutunabilmesi için yol ile lastik arasında kalan su ve havayı tahliye edecek kanallar bulunur. Temas yüzeyini azaltarak sürtünmeyi arttıran bu kanalların derinliği yaz veya kış lastiği farkı olmaksızın 4 mm den az olmamalıdır. Ancak kanunlarda bu derinliğin 1.6 mm olarak belirtilmesi toplumda yanlış bir algı yaratarak çoğu sürücünün güvenliğini riske atıyor. Sürücüler tarafından göz ardı edilen bir diğer husus ise mevsime özel lastiklerin kendi mevsiminde kullanılması gerekliliği. Kış lastikleri gerekli sürtünme değerlerini 7 derecenin altında sağladıkları için daha yüksek sıcaklıklarda tam performans veremezler. Yazın kış lastiği kullanılması durumunda fren mesafesi ve aquaplaning (hydroplaning-su yastığında kızaklama) hassasiyeti artar. Yapılan araştırmalarda normal şartlar altında 100 km/s süratle seyreden bir aracın yazın kış lastiği kullanması durumunda, durması için gereken mesafenin 16 metre arttığı sonucuna ulaşılmış. Ayrıca kış lastiklerinin hamurunda kullanılan kauçuk daha yumuşak olduğundan yükselen sıcaklıkla birlikte lastik daha hızlı aşınmakta ve ömrü azalmakta. Aşınan lastik yolu daha az tutunca araç daha fazla güç harcadığından yakıt tüketimi de artmaktadır. Mevsimine uygun lastik kullanmamanın bir diğer sakıncası ise konfor ile alakalı. Mevsimine uygun lastik kullanmamak yol gürültüsünün içeri daha fazla girmesine sebep oluyor. Yazın kış lastiği kullanmak aracın içindeki uğultuyu arttırırken, kışın yaz lastiği kullanmak darbe seslerinin kabine daha sert ulaşmasına neden oluyor.

17.04.2015 | Bu Haberi Paylaş

Bir yoruma cevap yazmak için lütfen yorumun altındaki "Cevapla" butonunu kullanınız. Konu ile ilgili olmayan yorumlar onaylanmaz...
YORUMLAR
hasan 28.04.2015 22:53

Kış lastiklerinin ömrü üretim tarihinden itibaren 4 yıldır. Bu süre aşıldığında lastik sertleşmeden ötürü kış koşullarında gerekli performansı gösteremez. ben şahsen yaşlı kış lastiğini sıcaklar başlayana kadar kullanıp ömrünü tüketiyorum..

mcansal 22.04.2015 15:04

yakıt tüketiminiz artar yol tutuş fren mesafesi gibi konularda güvenlikden ödün verirsiniz yani fren mesafeniz artar ve yazın sıcağında özellikle sıcakdan eriyen asfaltta kış lastiginizin ömrünü bitirirsiniz dişleri asfaltta kalır..

mstf 22.04.2015 11:46

hem çok yakar hem performans düşer arabaya yazık olur aks yorar diferansiyeli yorar kış lastikleri kayma yapar yazın kullandığın lastiği kışın birdaha kullanamazsın

Mehmet Güneş 21.04.2015 22:41

Arabamda kış lastiği takılı. Yaz lastiği taktırmam lazım ama pahalı. Sorum şu:
Kış lastiği ile yazı geçirsem ne olur?

Eko 21.04.2015 16:41

lastik en iyi sartlarda korunsa ve hic kullanilmamissa bile,omru 10 yildir.

aker 21.04.2015 09:59

lastiğin raf ömrü vardır kullanılsa da kullanılmasa da lastiklerin 3-4 yıl kullanım ömrü vardır. bunun sebebi lastikler polimer yapıda kimyasal olarak üretilmişlerdir ve kimyasal reaksiyon durmaz zamanla yavaş yavaş devam eder ve zamanla lastik sertleşir. Bu nedenle yeni lastik alacaklar lastiğin üzerinde yazan üretim tarihine baksınlar. lastik üzerinde DOT ile başlayan yazıların son 2 hanesi üretim yılıdır.

bugra 20.04.2015 18:36

lastik ömürleri belli km ve belli yıl olarak belirlenir lastiğin markasına göre değişir ama benim bildiğim 5 yıl ve daha uzun sürede yıllık ömrünü tamamlar km olarak 80.000'e kadar dayanabildiğini biliyorum

mcansal 20.04.2015 14:27

normalmidir bilinmez olabilirde ki şöyle bi durum var hiç kullanılmayan lastik dişleri ilk günki gibi duruyor bile olsa 5-6 sene içinde ömrünü tamamlıyor tüm özelliklerini kaybediyor bu duruma halk dilinde yatık lastikde denir.. şimdi arkadaşa gelelim 4 sene öncesinde lastikleri aldıgında sene 2012 olsun lastiklerin üretim tarihinin 2011 hatta 2010 bile olma ihtimali var bu durumda kilometreye bakılmaksızın lastik ömrünü tamamlamış oluyor dişlerine bakarsanız aldatır.. onun için lastik değişiminde aldıgınız lastiklerin üretim tarihine çok dikkat edin hafta ve yıl olarak geçer lastik üzerinde mesela 1215 olması demek 12. hafta 2015 yılında üretilmiş olması demektir ki 12. haftada mart ayı sonuna denggelmektedir.. ayrıca arkadaşın kış lastiklerini uygunsuz ortamda saklamıştır kışın deilde daha sıcak aylarda kullanmıştır bir çok sebebi olabilir yani bu durumun ama dediğim gibi normal bi durumda olabilir..

T.C. 19.04.2015 23:06

ankara kent içinde kış lastikleri ile 4 yılda toplamda 20.000 km yol yapan bir yakınıma servis lastikleri değiştirmesini ve ömrünü tamamladığını söylemiş,normal mi dir? kullanıcılar bilgilerini paylaşır mı?

bihemta 17.04.2015 18:04

çok doğru tespitler. 3 gün önce kışlıkları değiştirdim araç direksiyonunda gözle görülür bir yumuşama oldu ayrıca performansta da iyileşme var 3 vitese zor geçtiğim bir rampada şimdi hemen geçebiliyorum.

Tarık C 17.04.2015 12:31

Kış lastiği ile istanbulda kışı çok rahat bitirdim. Kış lastiği ile soğuk havalarda daha yumuşak olması nedeni ile, karda ve kar sonrası oluşan buzlanmalarda müthiş bir performans elde ettim. 1.2 Jetta ile karlı ve de buzlu yokuşları sabit hızla çıkabilmesi başarınca edindiğim mutluluğu tarif edemem. 25 martta 10 derece sıcaklığı görünce yazıklara geçtim.