Tofaş Modelleri

Tofaş, Türkiye’nin önde gelen otomobil üreticilerinden biri olarak, 1968 yılında Bursa’da kuruldu. Koç Holding ve İtalyan Fiat SpA’nın ortak girişimiyle hayata geçirilen bu şirket, Türkiye otomotiv sanayinin gelişiminde kritik bir rol oynadı. Kuruluşundan bu yana, Tofaş Türk otomotiv endüstrisine pek çok yenilik getirmiştir ve geniş ürün yelpazesi ile dikkat çekmiştir.

Tofaş’ın üretimine başladığı ilk yıllarda, 1968 model yılı için Murat 124 adı altında ürettiği otomobillerle Türk tüketicilerin beğenisini kazanmayı başardı. Bu model, Fiat 124’ün lisans altında üretilmiş versiyonuydu ve o dönem Türkiye’de büyük bir popülerlik kazandı. Ardından 1971 yılında Murat 124’ün üretimine başlandı ve bu model, Türk yollarının vazgeçilmezlerinden biri haline geldi. Murat 124, dayanıklılığı ve uygun maliyeti ile tanındı, Türkiye genelinde geniş bir kullanıcı kitlesi tarafından tercih edildi.

1976 yılında ise Tofaş, Murat 131’i piyasaya sürdü. Bu model de Murat 124’ün izlediği başarıyı sürdürdü ve uzun yıllar boyunca Türk ailelerinin gözde otomobili olarak kaldı. Murat 131, özellikle geniş iç hacmi ve ekonomik yakıt tüketimi ile öne çıktı. 1980’lerde ve 1990’larda Tofaş, Şahin, Doğan ve Kartal modellerini üreterek ürün gamını genişletti. Bu modeller, Türkiye’de taksi ve aile otomobili olarak yaygın bir şekilde kullanıldı ve adeta bir dönemin simgesi haline geldi.

Tofaş markasının 2024 yılı itibariyle Türkiye piyasasında satışa sunduğu sıfır araç modeli bulunmamaktadır.

En Çok Satılan Modelleri

  • Tofaş Şahin: Tofaş Şahin, Türkiye’de üretilen ve Türk halkının büyük ilgisini çeken bir otomobil modelidir. 1988 yılında tanıtılan Şahin, Fiat 131 Superpanorama modelinin Tofaş tarafından Türkiye pazarına uyarlanmış bir versiyonudur. Tofaş Şahin, Fiat 131 Superpanorama’nın üretim lisansı temel alınarak tasarlanmıştır. Tofaş, Fiat ile ortaklık kurarak Fiat modellerini Türkiye’de üretme hakkını elde etmiş ve Şahin, bu lisans anlaşmasının bir ürünüdür. Şahin, dönemin standartlarına uygun olarak tasarlanmış bir sedan otomobildir. İlk modellerde genellikle 1.6 litrelik benzinli motorlar kullanılmıştır. Model, geniş iç mekanı, dayanıklılığı ve ekonomik kullanımı ile öne çıkmıştır. Tofaş Şahin’in üretimi, Türkiye’nin Euro 3 emisyon standartlarına geçiş süreci ve pazar taleplerindeki değişiklikler nedeniyle 2002 yılında sonlandırıldı.

  • Tofaş Doğan: Tofaş Doğan, Türkiye’nin ilk yerli otomobili olma özelliğini taşımaktadır. Model, Fiat 131 Mirafiori’nin Tofaş tarafından Türkiye pazarına uyarlanmış bir versiyonudur. Tofaş, Fiat ile ortaklık kurarak Fiat modellerini Türkiye’de üretme hakkını elde etmişti ve Doğan, bu ortaklığın bir ürünüdür. Tofaş Doğan, dönemin standartlarına uygun olarak tasarlanmış bir sedan otomobilidir. Geniş iç mekanı, ekonomik kullanımı ve dayanıklılığı ile öne çıkmıştır. Modelin ilk versiyonları genellikle 1.3 litrelik benzinli motorlarla donatılmıştır.

  • Tofaş Kartal: Tofaş Kartal, Türkiye’de üretilen ve Tofaş Doğan’ın evrim geçirmiş station wagon (SW) versiyonu olarak tanıtıldı. Bu model, Tofaş’ın ürün gamını güncellemek ve Türk otomotiv pazarına modern bir tasarım sunmak amacıyla ortaya çıktı. Tofaş Kartal, Türkiye pazarında popülerlik kazandı ve bir süre boyunca üretimine devam edildi. Ancak, üretiminin devam ettiği süre içinde otomotiv endüstrisindeki değişen talepler ve rekabet koşulları, Tofaş’ı ürün gamını daha modern modellerle güncelleme kararı almaya yönlendirdi.

  • Tofaş Murat: Tofaş Murat serisi, aslında Fiat 124’ün Türkiye’de üretilen bir versiyonudur. Tofaş, 1971 yılında Fiat ile yaptığı işbirliği kapsamında Fiat 124’ü üretmeye başlamıştır. Tofaş, bu modeli Türkiye pazarına uygun hale getirerek Tofaş Murat 124 adı altında satışa sunmuştur. Tofaş, Fiat 131 Mirafiori’nin Türkiye’de üretilen bir versiyonunu Tofaş Murat 131 olarak pazara sunmuştur. Fiat 131, Tofaş Murat 131 olarak Türkiye’de uzun yıllar boyunca üretilmiş ve satılmıştır. Murat 131, çeşitli güncellemeler ve versiyonlarla Türkiye otomotiv pazarında geniş bir kullanıcı kitlesine hitap etmiştir. ofaş Murat modellerinin üretimi, Türkiye’nin Euro 3 emisyon standartlarına geçiş süreci ve pazar taleplerindeki değişiklikler nedeniyle 2002 yılında sonlandırıldı.