Otomotiv Yasası Çıkıyor

Otomotiv Yasası Çıkıyor
Türkiye'de otomobil pazarına çekidüzen geliyor. Her isteyen Türkiye'ye otomobil getirip satamayacak. Türkiye'de üretim yetkisi verilen şirketlerin dışında üretim ve satış olmayacak. Lüks araçlara ise kota geliyor Başbakanlık otomobil yasası çıkarmak üzere harekete geçti. Oto piyasasına çeki düzen vermek için otomobil yasası çıkartılmasının ardından Türkiye'de üretim yapacak firma sayısı belirlenecek. Bu firmaların ürettiği araçların dışında araç satılamayacak. Lüks otolara ise kota getiriliyor Türkiye'de üretim yapan beş otomobil firması onun yaklaşık iki katı da ithalatçı firmanın piyasaya sürdüğü yirmi markanın farklı modeli satılıyor. Araçların standartlarını firmalar belirliyor. Bu da otomobillerin fiyatlarını oluşturuyor. Ancak üretimde her firma kendi standardını kendisi belirliyor. Bu da tam bir karmaşa yaşanmasına neden oluyor. Hükümet bu karmaşanın önüne geçmek, fiyatları düşürüp standartları yükseltmek için çalışma başlattı. Bu amaçla özel bir firmaya araştırma yaptırıldı. Firmanın ön raporu Başbakanlığa ulaştı. İlk etapta Başbakan'ın da beğendiği bu raporun anahatları önümüzde günlerde uygulamaya konulacak. Buna göre önümüzdeki günlerde meclisten geçirilecek yasa ile Türkiye'de otomobil üretimine standart getirilecek. Bu standartlarla otomobil üretecek şirketlerin sayısı dörde veya beşe indirilip ithalat da yasaklanacak. Yani Türkiye'de otomobil satmak isteyen bir firma Türkiye'de üretim yapmak zorunda olacak. Belli bir yıl üretim izni alan firmalar, ürettikleri araçlarla Türkiye'nin otomobil ihtiyacını karşılayacaklar. Firmaların üretim standartları yasa ile belirlendiği, rekabet yapacağı firmalar azaldığı için fiyat ucuzlayacak. Kalite artacak. Yedek parçada yaşanan karmaşa ortadan kalkacak. İthalat yasaklanacağı için üretim yapan firmanın pazarı büyüyecek. 2012'de yaklaşık % 10 düşüşle 777 bin oto satan Türkiye'de üretim yapan firmaların pazarı büyüyecek.

15.04.2013 | Bu Haberi Paylaş

Bir yoruma cevap yazmak için lütfen yorumun altındaki "Cevapla" butonunu kullanınız. Konu ile ilgili olmayan yorumlar onaylanmaz...
YORUMLAR
mustafa b 05.05.2013 16:46

Arkadalar bu yasa çıkarsa olumlu olumsuz bırçok unsuru beraberinde getirir. Olumlu olarak sadece firmaları yatırıma zorlar oda istihdama katkıdır. Olumsuz olarak ise rekabet zamanla azalır ve ülkemizdeki araçları almak zorunda kalırız ve bugünde yaşadığımız gibi araç almaya gittiğimizde hiçbir zaman liste fiyatına araç alıp çıkamayız hangi arkadaşımız renodan fiattan forttan listede gördüğü ürünün birebir aynısı donanım kaybı ve fıyat artışı olmadan alabilmiştir ki şimdi dahada bir karınlarını kaşıyarak dalga geçer gibi satış yapacaklardır. Yukarıda belirttiğim üç firmayı tarafsız bir şekilde düşündüğünüzde ne dediğimi anlayacaksınız saygılarımla...

emre 02.05.2013 01:24

yerli otomobil diye bir şey yok.yabancı markalar ülkemizde araçların montajını yapıyorlar sadece. bu otomobillerin parçaları yurt dışından geliyor. eğer ki yerli üretim olacaksa parçaları ve yedeği ülkemizde üretilmelidir. ithal markalar bu ülkeye yatırım yapmak zorunda değil çünkü bu iş maliyet ister.fabrika kurması gerekir.araba satacam diye fabrika açmak çok saçma bir şey.ayrıca satışlara da belli bir standart getirilmelidir.donanımına göre taban fiyat belirlenmelidir.

osman 01.05.2013 20:31

yabancılar kazanacağına devlet kazansın, hayret bişey ya. sanki başbakan cebine atıyor bu vergileri.

Sargun 26.04.2013 15:28

Akıllı olun yerli üretim yapılsa dahi araç vergilerinin düşeceğini mi sanıyorsunuz Hükumet karından vazgeçmez araç fiyatlarında hiç bir değişiklik olmayacaktır yine pahalı, yine fahiş vergi buna emin olun.........

sezai açar 24.04.2013 17:37

Hükümetin araştırma raporunda türkiye otomobil piyasası iyi analiz edilmiş olduğunun ipuçlarını görüyorum.Türkiye'de yatırımı olan 5 firma olan Toyota,ford,hyundai,renault,fıat her kalitede araba üretiyorlar,kaliteye katkısı olan wosvagen,opel,mazda,honda,kıa v.b dışta kalıyor onlarda yatırım yapmalılar çünkü çok kazanıyorlar Türkiye'ye bir şey bırakmıyorlar,Bu düzenlemelerin liberal ekonomiye ters olacağını düşünmüyorum herhalde liberal ekonomi bir ülkenin kontrolsüz açık pazar haline gelmesi değildir,ülke ekonomisi,tüketici hakları gibi unsurlar sınırlandırıcı olmalıdır.Ayrıca bu düzenleme yerli otomobil üretimini kolayalaştırabilir.Zaten çok fazla tercih sınırlaması olmuyor gibi örneğin wosvagen yerine 5 firmanın muadil otomobilleri alınabilir.Birde şu var ithal otomobillerin servislerinin,yedek parçalarının çok pahalı olması tüketici haklarınıda koruyucu bir önlem olacaktır.

Gökhan 22.04.2013 11:58

Adam gibi Avrupa standartlarında araç üretmeyi becersinler neden olmasın, vasat üretim yapılırsa büyük hayal kırıklığı olur, ithal otomobilin bir anda yasaklanmasına karşıyım, bırakın herkes kendi zevkine göre hareket etsin isteyen istediği otomobili alsın, yerli otomobil kendini ıspatlasın daha sonra halkımız eminim ki yerli üretime dönecektir...

Ahmet 22.04.2013 09:27

Benim senin gibi kişilerin bireysel düşünceleri ile bu ülke yürümez. Bizim ülkeye katkımız burada ''vay efendim başbakan şöyle yapmış, böyle yapmış'' demekle olmaz. Bizim vatandaş olarak görevimiz, kendi işimizi dört dörtlük yapmayla gelir. Soruyorum size, ben de dahil, hangimiz işimize tam hakimiz? Biz millet olarak herzaman kendi işimizi bırakır başka konularda ahkam keseriz. Bu kanunun uzun vadede neler getireceğini biz bireysel aklımızla çözemeyiz. Zaten bu kararlar araştırmalar sonunda alınır. Ha baktın ki hükümet mantıksız şeyler mi yapıyor, o zaman vatandaşlık görevini yapar ve sandık başında cezanı verirsin.

cengiz 21.04.2013 15:00

Ahmet bey levent bey sert girmis yopa biraz ama sen katiliyormusun bu yasaya yada neden katilmaliyiz bir mantik varda biz mi goremedik ? Kisileri elestireceginize bence kendi fikrinizi belirtim turk halkini siz aydinlatin...

Ahmet 17.04.2013 21:23

Vay bilge insan, büyük adam, alim levent! Türk halkını o derin ve değerli düşüncelerinle aydınlattığın için Türkiye sana minnettardır!

b.ç. 17.04.2013 10:31

ztn avrupanın en boş,donanımsız,kalitesiz arabalarını gönderiyorlardı.şimdi hiç göndermezler,bizde fıat,ford a talim ederiz.

levent 17.04.2013 09:54

Adam gibi vergi vermiyoz ondan dimi ne de güzel çözdün emre bey ya! peki vergi vermiyoz devlette alamıyo dimi o zaman adam vuralım eroin satalım banka soyalım devlet yakalayamaz zaten Ya ne safsınız arkadaş devşet alamıyo değil almıyor o vergi vermeyenler tekel bayileri değil o bayinin içinde satılan malları üretenler büyük iş adamları kuyumcular doktorlar vs. onlara dokunmuyor sana bana dokunuyorlar. Hangi gelişmiş ekonomide devlet kominist araç üretiyor. Ha çok gelişmemiş ülkemiyiz ? o zaman hangi gelişmemiş bi ülke adam gibi araç yapabiliyor ? özet geçeyimmi size :) hükümet diyor ki aç kaldık abi para lazım satılan araçları ben üretir ürettirir ötvsini etini suyunu kaymağınıda ben yerim iki osmanlıcılık yerli üretim milli duygular eheyyyyttt derim benim sürüde nasısa atlar kapiş....( ha bide doğuş koç vs gibi anti akp grupları çökertmek zorlama kazançlarını baltalamak )

emre 17.04.2013 01:10

böyle saçma düşünce olmaz adamlar vergi kaçıracak cefasını biz çekeceğiz oldu ne güzel.belli otomobil markalarına satış izni verilsin. vw-renault-fiat-peugeot-f
ord- opel-mercedes-toyota-hyun
dai.

mehmet ç 16.04.2013 23:15

demir kardeşim zannedersem sitenin sağ tarafındaki markalar sana yetmedi, hepsine binmiş olmalısın, gelelim konumuza 1 ülkemizde fabrikalar açılcak 2 iş imkanı sağlanıcak, 3 ülkemizde yurt dışından getirip faiş fiyatla satan firmalara engel teşkil edicek 4 sende üretildiği için sana daha az maliyetle satılacak, sırf sen istediğin arabaya binicen diye koskoca devlet yasadan vazgeçecek değil, kendimizi değil ülkemizi düşünenlerden olalım, memlekette vergiyi düşür diyosun, bende buna katılıyorum ama bu ülkede vergi kaçıran binlerce insan var devlette cari açığı kapatmak için benzinden ve ötv den vergi alarak bunu kapatıyor, neden ülkemiz en yüksek yakıtı kullanıyoz zannediyorsun bu ülkede adam gibi vergisini ödeyenmi varmı, herkez ülkesini düşünseydi bu ülkedeki firmaların %90 ı yerli sermaye olurdu

raptor 16.04.2013 22:34

lüx araç saltanatı yaşayan bürokratlar,bu firmalar Türkiyede üretim yapmayacağına göre binemeyecekler öylemi? görün bakalım biniyorlar mı binmiyorlar mı,kanun herzaman vatandaşadır,kendilerine değil,Sayın ecevit gibi yerliye binme cesaretini gösterebilirler mi sizce?

levent 16.04.2013 15:10

İyimi oldu ? yahu saflık etmeyin sorun türkiyede ki üretimmi ? türkiyede üretilen araçlar ithallerden pahalı kimi kandırıyorsunuz ? pastayı 5 bölüştürüp milleti 3-5 modele mahkum edecekler. İthal araç olmayınca nasıl kalite artacak ? kime ne ister ithal alırım ister yerli ! sen sıkıyorsa yerliye ötv yi düşür ! ama yok 5 üreticiye mecbur kalsın millet kalite düşerse düşsün biraz cari açığı kapatırız hemde ballı ötv almaya devam ederiz mantığı. Satış yapan markaya belli bir yatırım yapma şartı konsa hadi neyse sen kim oluyorsunda satın alacağım markayı seçme hakkımı elimden almaya kalkıyorsun ! o zaman telefon tv yeme içme bilisayarada aynı kuralı koy kominist olduk der kendimizi avuturuz bari....

ilginç 16.04.2013 13:51

"Firmaların üretim standartları yasa ile belirlendiği, rekabet yapacağı firmalar azaldığı için fiyat ucuzlayacak. Kalite artacak. " bu cümleyi yazan acaba inanmışmıdır yazarken ????? nerde görülmüş böyle bir mantık şaşırıyorum anca türkiyede olur böylr şeyler avrupanın bizden ders alması lazım asla yapılmaması gerekenler derslerine türkiye %100 örnek teşgil etmeli her konuda

KT 16.04.2013 12:39

Burada üretmiyorsan burada satamazsın güzel, gizli kapalı ve sosyalist yapıda ekonomik bir yaklaşım. Liberal ekonomik yapıya uygun değil gibi görünüyor ilk bakışta aslında. 4 veya 5 firmaya üretim izni verip, başka firmaların üretim yapmasına izin vermemek ve ithalatı durdurmak ise tamamı yabancılara ait olan firmaların ve dolayı ile Fransızların, İtalyanların vb. ülkelerin Türkiye 'de ihya olması demektir. Hükemetin ve Başbakanımızın bunları gördüğü ve bildiği açıktır. Boş ve cahil insan değiller sonuçta. Biraz düşünülürse, burada gizli gerçek amaç, yerli araç üretmekten korkan/çekinen yatırımcımızı destekleyerek bu işe girmelerini teşvik etmektir. Evet, ilk etapta bu 4 veya 5 firmadan biri yeni kurulacak yerli sermayeli (Türkiye'nin özünden) bir firma olursa, satışta başarı yakalamaması için hiç bir neden yoktur. Uzun zamandır yerli araç üretimi için babayiğit bir yatırımcı bulamayan Hükümet bu yolla birilerini bulacaktır. Umarım bu kişiler direkt Koç ve Sabancı veya bağlantılı yatırımcılar olmayacaktır. Türkiye'nin dinamikleri daha farklı ve yeni güçlere ihtiyaç duymaktadır. Umarım başarılı olunacaktır.
Yurtiçi pazardaki başarı ve ekonomik güç zamanla dış pazarlarda da başarı getirecek ardından, daha fazla yerli üretici ve yatırımcı bu işe girecektir. Devletler ve hükümetler tarafından uygun yasa ve oluşumlarla desteklenmeyen teknik ve ticari faaliyetlerin dünya çapında başarıya ulaşması zaten pek mümkün değildir günümüz koşullarında.

adem 16.04.2013 11:20

gercekten cok iyi bir haberçen azından otomobil fiyatları normal piyas fiyatlarına iner.isteyen canı istediği gibi fiyat artıramaz.vatandaşı yolamaz.

demir 16.04.2013 10:59

siz kafayı mı yediniz!!! bu nasıl bir sistem. mehmet ç'de çin gibi komünist ülke ile kıyaslayıp iyi oldu demiş. ben türkiyede neden bu kadar az model var diye hayıflanırken bunlar sovyet dönemi gibi 3-5 markaya düşürmek istiyor. fiyat mı ucuzlatmak istiyorsun! indir o saçma sapan vergileri kardeşim!!!!

olmamalı 16.04.2013 10:46

Eğer ithalatı durduracaklarsa o zaman Sayın Başbakanımız ve kurmayları, Belediye Başkanları Vs. yerli otomobile binerek Türk halkına örnek teşkil etsinler o zaman eyvallah diyelim o zaman hak yerini bulsun.. belki ben yerli üretim araç kullanmak istemiyorum bu dayatma gibi geldi bana yersen bu yemezsen bu mantığı...

cihan 16.04.2013 10:25

Ben mi yanlış anladım yoksa bmw mercedes fln türkiyede üretim yapmıyorsa araba satamayacak mı? Aslında muhteşem bir yasa olur. Ama zannedemiyorum gerçekleşeceğini. Cari açığı azaltmada çok etkili olurdu.

buğday 16.04.2013 09:16

Rekabet azalınca fiyat nasıl ucuzlayacak? Benim bildiğim rekabet ortamı arttıkça fiyat düşer.

MEHMET 16.04.2013 00:28

Kulağa hoş geliyor. Bence de mantıklı bişey. vw audi bmw mercedes araba satmak istiyorsa Türkiyede üretmek zorunda kalır ve daha makul fiyatlarla satılır. insanlarımız da kazıklanmaktan kurtulur. Bakalım ne gösterecek..

cappy 15.04.2013 23:47

Şu an ülkemizde üretim yapmayan bütün firmalar ne olacak? Örneğin Opel, VW gibi firmalar ülkemizde bilindiği kadarıyla üretim yapmıyorlar ve pazarda büyük pay sahibiler ve bu araç markalarına sahip olan yüz binlerce insan var. Bu yüzeysel habere göre düşünürsek bu insanların hepsi bir anda mağdur olacak, üretim yapmak istemeyen firmalar pazardan çekilecek, bu araçların parçaları ancak yan sanayiden bulunabilecek tabi o da yan sanayi o parçayı üretiyorsa. Umuyorum ki bu yasa gerektiği kadar detaylı olacak ve bir geçiş dönemi sağlayıp bu yüzbinlerce vatandaşı da mağdur etmeyecektir. Hoş seçim dönemi geldiği için, bu kadar insanı mağdur edebileceklerini düşünmüyorum ama yine de belli olmaz.

motor 15.04.2013 23:08

Olursa helal olsun ancak çok hayali duruyor chevy-honda-nissan v.b. büyük markalar izin vermezler.türkiye onlar için çok büyük pazar.
vw i saymıyorum bile.

kuzu 15.04.2013 21:29

yedek parça sıkıntısı denmiş ama şu an satışta olan arabalardan ithalatı yada satışı durdurulan araba alanlar bu yedek parçayı nerden bulacak iyi hesap yapılmalı ve otomotiv tekele düşmemeli

mehmet ç 15.04.2013 21:19

alın size çinin yaptığı modelin aynısı bu haber gerçekten çok iyi oldu