Karda Araç Kullanma Teknikleri

Karda Araç Kullanma Teknikleri
Karlı zeminlerde en iyi tutunmayı kış lastikleri sağlıyorlar. Ayrıca bu lastiklerin sadece kar ve buzlu zeminde değil, hava sıcaklığının +7 derecenin altına düştüğü durumlarda daha iyi frenleme ve tutunma performansı verdiğini unutmamalıyız.

Karda araç kullanırken dikkat etmeniz gereken en önemli unsur sürüş stilinizi değiştirmek olmalı. Aracınızı asfaltta kullandığınız şekilde kullanmanız kontrolü kaybetmenizi kolaylaştıracaktır.

Fren ve gaz pedalının sert kullanımından ve ani direksiyon hareketlerinden kaçınmalısınız. ABS sistemine sahip bir aracınız varsa frene sonuna kadar basmaktan çekinmeyin. Sistem tekerleklerinizin kilitlenmesini önleyecektir ve yönlendirme imkanı bulabileceksiniz.

Eğer aracınız eski tip fren sistemine sahipse, fren pedalına hafif hafif dokunarak lastiklerin kilitlenmesini engellemeye çalışın. Manuel vitesli bir araç kullanıyorsanız debriyajın sert kullanımı aracın dengesini bozabilir. Bu sebeple fren ve gaz pedalında olduğu gibi debriyaj pedalını da olabildiğince yumuşak kullanın.

Vites geçişlerini devir yükseltmeden yapmanız patinaja düşmenizi engelleyecektir. Patinaja düştüğünüz durumlarda ise ayağınızı gaz pedalından çekin ve aracın tekrar yere tutunmasını bekleyin.

Yokuş aşağı indiğiniz durumlarda ise inişe başlamadan hızınızı ayarlayın ve kontrolsüz bir şekilde yokuşa girmeyin. Aracın motor fren gücünden yararlanmak ve lastikleri kilitlemeden hafif fren yapmak iniş için en uygunu.

 Karlı zeminlerde yolculuğa başlamadan uygun bir alanda ani fren yapmanız zeminin kayganlığı hakkında fikir vereceğinden sürüş stilinizi ayarlamanıza yardımcı olacaktır. Yağış durumunda trafikte diğer sürücüleri uyarmak için sis lambalarınızı ve farlarınız yakmanız doğru bir davranış.

Don olayının yaşandığı bölgelerde, silecekler ile camın arasına bir karton koymanız cama yapışmalarını engelleyecek ve daha hızlı bir şekilde yola çıkabilmenize imkan sağlar. Görüş alanınızı tamamen kapatan buğu ise kış günlerinin diğer sıkıntısı. Camlarınızda oluşan buğudan, araç kaloriferinden gelen sıcak havayı ön cama üfleterek kurtulabilirsiniz.

Klimalı araçlarda ise klimayı çalıştırıp ön cama üfletmeniz yeterli olacaktır. Yeni model araçların çoğunda bu sorundan tek bir düğmeye basarak kurtulabiliyorsunuz zaten.

Kışın kar yağmasa da, aracınız elektronik ve mekanik gelişmiş çekiş sistemleriyle de donatılsa da 7 derecenin altındaki sıcaklıklarda kış lastiği kullanılmalıdır. Bunun nedeni sadece kış lastiklerinin yaz lastiklerine göre özel profillerinin olması değildir.

Yaz lastiklerinin malzemesi düşük sıcaklıkta sertleştiği için yola tutunması zayıflar. Kış lastiklerinin ise üretildikleri malzeme daha yumuşaktır ve soğuk hava şartlarında kuru asfalt veya karda tutunmayı artırır. Kış lastikler yola daha iyi tutundukları için yaz lastiklerine göre durma mesafesini de yarı yarıya düşürmektedir.

 Burada yazılanlar karda araç kullanırken dikkat etmeniz gereken ve hayatınızı kolaylaştıran ufak ipuçları. Ancak siz yine de karlı günlerde mecbur kalmadıkça otomobilinizi kullanmayın ve toplu taşımayı tercih edin.

12.01.2012 | Bu Haberi Paylaş

Bir yoruma cevap yazmak için lütfen yorumun altındaki "Cevapla" butonunu kullanınız. Konu ile ilgili olmayan yorumlar onaylanmaz...
YORUMLAR
Misafir396 28.11.2015 00:35

Çocuklar kayan ve kaymayan sunumu nasıl oluyo

:) 07.01.2015 14:41

yaıların en sevdiğim bölümü tecrübeye dayalı yorumlar. ağzınıza sağlık yorular fevkalade çarpıcı

osman 06.01.2015 12:11

En onemli maddeyi yazmamiasiniz en onemlisi bole durumlarda sakin ama sakin panik yapmayin oldugundan fazla soguk kanli olmaktir yokus inerken araci birinci vitese alin ayaklarinizi pedallardan cekin el frenini iki dis cekin birakin araba kendiliginden kompesorle iner siz sadece soguk kanli olun ve direksiyon hakimiyetini saglayin

Ahmet 02.12.2012 19:06

bence karda yokuş inerken 1.vitese atıp yarım debriyaj yapıp frene hafif hafif dokunmak en iyisi tecrübelerime dayanarak söylüyorum.

Adem 02.12.2012 03:25

Sahkut aracının kayma sebebi motora gereginden fazla yük bindirirsen bu seferde frene dahi basmasan araç vitesteyken kaymaya başlar çünkü motor olması gerekenden fazla tartıyor aracı buda kaymasına sebeb oluyor 1. viteste rampadan inmek çok dikkat gerektiren iş kayması muhtemel usta sofor olmak lazım en güzeli 2. vitese atıp freni oksayarak inmektir.. tabi bunlar benim görüşüm. :)

Cirak 17.01.2012 09:51

Sayin Sahkut
Motor devir kontrolu devrin rolanti calismasinin altina dusmesi durumunda bazen gecikmeli de olsa devreye girerek araci birden hizlandirabilmektedir. Ayni durumu 1nci viteste dusuk hizla duz yolda giderken vitesi 3 taktiginizda da yasarsiniz. Arac birden silkelenip hizlanmaya calisarak ilk anda one firlama yapar. Bunun icin boyle durumlarda debriyajida kontrollu kullanabilmek gerekiyor. Fakat kontrollu yarim debriyaj da ustalik isteyen bir harekttir ve bazen teker kitlenmesi veya aracta ani one firlama olabilir. Benzinli araclarda bu durum cok daha az yasanir. Benzinli motorlarin devir araligi cok daha genistir ve dusuk devirlerde yuksek tork olusturmazlar. Saygilar

sahkut 17.01.2012 01:01

Multijetli Albea ile buzlu zeminde yokuş inirken yaşadığım bir olayı anlatmak ve edindiğim tecrübeyi burada paylaşmak istiyorum.
Normal şartlarda araçla örneğin 2. viteste yokuşu inerken, yukarıda da belirtildiği gibi motor freninden istifade ile çok yavaş inmeye kalktığımda, belli bir yavaşlamadan sonra aracın kendiliğinden tekrar ileri fırladığını ve frene dokunmak zorunda da kaldğımda ABS de olmadığından kilitlenip şarampole kaydığımı, yani bir tehlike yaşadığımı anlatmak istedim. Burdan da şunu çıkardım. Daha önceki benzinli araçlarda normalde uyguladığım bu iniş şeklini, multijet motorla yapamadım ve dedim ki bir daha böyle yokuşları frensiz, motor frenle ve yavaş inmek için 1. vitesi kullanmak gerek. Bu çok yavaşladığında ileri atılma olayı, örneiğin ışıklarda duruken de, eğer çok yavaşlarsan yine oluyor. Nedenini bilmiyorum Ama durum bu...

Cirak 12.01.2012 19:03

Karlı havalarda ABS varsa frene sonuna kadar basmaktan çekinmeyin yazıyor.
Karlı zeminde ABS li araçta freni köklerseniz araç kaymaya başlayacağından (tekerler kilitleneceğinden) dolayı hemen ABS devreye girir ve freni boşaltır. İşte bu fren boşalması anında köklemiş olduğunuz pedal biraz daha aşağı gider. ABS bu esnada tekrar bırakır ve fren eskisinden daha fazla köklendiği için ABS tekrar devreye girer. Aynı olay bir kaç kez tekrarlandığında bir bakarsınız ki fren pedalı debriyaj gibi olmuş ve dibe dayanmıştır. İşte bu süreçte freni köklemiş olduğunuzdan dolayı normalde kızaklama ile 3 - 4 metrede duracağınız hızda 15 metre gidersiniz. Bunu Reanult Megane II de, Ford Focus II de, Hyundai Getz ve Accent 'de, Citroen C5 'te bizzat hepsinde denedim. Bunun yerine, freni köklemek yerine araçta ABS olsa bile freni dengeli kullanmak ve ABS devreye girdiğinde freni daha fazla zorlamadan hafifçe bırakıp ardından tekrar hafif baskı yapmak aracın duruş mesafesini kısaltacaktır. ABS 'li araçlarda ABS 'yi devreye sokmadan dengeli yapacağınız fren, karlı havalarda ve aşırı kayan zeminlerde duruş mesafenizi düşürür. Ayrıca ABS olsun olmasın karlı zeminde çekiş kontrol ve denge sistemi yoksa aracın her şekilde arkasını veya önünü kaçırabilirsiniz. Bu noktada aracın kaydığı yöne yapacağınız direksiyon hareketi ile (kontra denir genelde buna) aracı dengeye ve kontrolünüze almak, en mantıklı ama aynı zamanda tecrübe de isteyen harekettir. Son paragrafa bende katılıyorum ama mecbur kalırsanız karlı yollara çıkarsanız, aracımda ABS var diye freni köklemeyin. Her daim yavaş ve temkinli olun. Uzmanlar ve üstün sürüş teknikleri ile tehlike atlatmaya değil, tehlike oluşturmadan ve riske girmeden araç kullanımına özen gösterin. Kimsenin başka hiç kimsenin malına ve canına zarar vermeye ve riske atmaya hakkı yoktur. Ne kadar uzmanda olsak...

mete 12.01.2012 17:27

son paragraf güzel olmuş:)))