Ekonomik Kriz Sektörü Vurdu

Ekonomik Kriz Sektörü Vurdu

Otomotiv Distribütörleri Derneği Şubat ayı verilerine göre Türkiye Otomotiv Pazarı geçen yılın aynı dönemine göre %52 oranında azaldığı açıklandı. Türkiye'nin en büyük ihracat kalemini oluşturan yurtdışı satışları ise aynı dönemde %9 oranında geriledi.

2018 yılında Türkiye pazarında toplam 620 bin adet araç satılırken, 2000 yılında ise toplam satış miktarı 658 bin olarak gerçekleşmişti. 2018 yılında başlayan satışlardaki sert düşüşün bu yıl da devam edeceği öngörülüyor.

İlk olarak 2018 yılı Kasım ayında uzatılmayacağı yönünde açıklanan ve geçtiğimiz günlerde üçüncü kez Haziran sonuna kadar tekrar uzatılan ÖTV indirimleri ise sektöre beklenen hareketliliği kazandıramadı.

Yıllık ortalama %23,79 olan taşıt kredisi faiz oranları, yüksekliği nedeniyle bireysel olarak tercih edilmezken, tüketici tarafında takibe düşen güncel borçlu sayısı ise 3 milyon 400 bin kişi olarak açıklandı.

2018 yılı ortalarında başlayan bazı oto galeri, seyahat ve filo kiralama gibi farklı sektörlerden duyurulan konkordato talepleri artarken, bazı markalar ise modellerini artık ülkemizde satışa sunmuyor.

Daha önce Türkiye piyasasından çekilen bazı markaların yanısıra geçtiğimiz yıl Japon Mazda 2018 model yılına ait araçlarını satışa sunmazken bu yıl ise bu uygulamaya Mitsubishi'nin de katılabileceği tahmin ediliyor.

Öte yandan özellikle bazı lüks otomobil üreticileri ise etiket fiyatlarını döviz cinsinden duyurmaya başladı. Daha önce aylık olarak açıklanan resmi fiyat listeleri, hareketli döviz kuru sebebiyle günlük olarak güncelleniyor ya da doğrudan döviz cinsinden sunuluyor.

27.03.2019 | Bu Haberi Paylaş

Bir yoruma cevap yazmak için lütfen yorumun altındaki "Cevapla" butonunu kullanınız. Konu ile ilgili olmayan yorumlar onaylanmaz...
YORUMLAR
Misafir-9882 29.07.2019 09:57

Kötü günler bizi bekliyor buna alişmaya çalişirken şimdide çok kötü günler bekliyor korkusu sardi.Herkes maddi olarak kötüye gidiyor.A

srhtydk1331 29.07.2019 01:53

Kriz nereyi vurmadı ki. Geçtiğimiz yıldan beri herkes kötü durumda.

Misafir-7130 26.07.2019 09:40

2023 secimlerine kadar ülkede bir düzelme olmayacak.Otomobil markalarinin coğu yeni modelleri getirmeyecek.Bi kaç marka( turkiyede üretim yapan) dışında diğerleri satışlerini durduracak.Son 17 yıla baktığımızda bir önceki yıla göre her alanda daha kötü durumdayiz,2020 bu yıldan daha kötü olacak.Ufukta işlerin iyiye gideceğine dair bir ışık yok.

kmltblmc987576 25.07.2019 14:25

Çok kötü bir durum. İnşallah tez zamanda bir çözüm yolu bulunur...

cmsari17 20.07.2019 09:01

sadece otomotiv sektörü olsa keşke genel bir kriz ve durgunluk var piyasalarda

Misafir-8130 22.04.2019 07:33

her zamanki gibi seçim bitince taşıt kredilerini hemen yükselttiler. 1.49dan 1.74e çekildi faiz oranları. 4 sene seçim yok. bu demekki vergiden indirimde hayatta yapmazlar. bare dolar düşse diycem ama bu ekonomi yönetimiyle oda zor. Rabbim sonumuzu hayır etsin.

Misafir-4308 12.04.2019 14:29

Sadece otomobil sektörünün zor durumda olmasına bile razı olmamız gerekiyor,
sebzenin,meyvenin fiyatlarının rekor artışından sonra, aç kalmamız bile sözkonusu,dua edelimde bundan kötüsü olmasın, zira otomobil sahibi olmak bizim ülkemizde artık Lüks !..

tokay ceritoğlu 10.04.2019 23:32

Evet,markaların yavaş yavaş tr den çekilmesi,3-5 markanın en alt düzey modeli haricinde satış yapamayacağı ayan beyan ortaya çıktı.Herkes elindeki aracı daha uzun yıllar kullanmak durumunda,oto parklardan araçlarını çoğu insan çıkarmıyor,yakıtını karşılayamıyor iken neden yeni araç alsın ? Hangi uygun kredi ile? bu nedenle bayiler ve benzinciler ,sanayi ustaları ,servisler,yedek parçacılar zinciri olan hareketli otomotiv sektörü sıkıntılı olursa ekonomik göstergeler yavaşlamayı işaret eder,en olumlu bakış açısıyla...

Misafir-5004 10.04.2019 23:09

Her şeyden önce ülkede demokrasi yoksa ekonomi bir arpa boyu bile yol alamaz. Daha uzun bir süre demokrasi olmayacağına göre iyimser düşünmek imkansız. Bu ortamdan en çok ve en erken etkilenecek olanlardan biri de otomativ sektörü.

Misafir-2751 10.04.2019 22:21

Yaşadığım şehirde Honda, Peugeot, Hyundai ve Kia bayileri kapandı, diğer bayilerde can çekişiyor. Ayrıca şehir içinde 2-3 benzin istasyonu da kapandı (iflas).Manzara bu.

Misafir-1418 10.04.2019 20:37

Dünyada faiz ile yabancı para kurunu aynı anda düşürecek bir ekonomik reçete yok. Tek yapılması gereken üretime sahip çıkmak ,üretimi ihracatı arttırmaktı. Çok net.
O nedenle bu kriz daha önceki para politikası araçlarını kötü kullanmaktan kaynaklanan bir kriz değil. Yapısal kriz. Üretimsizlik krizi. Çözümün çalışanların kıdem tazminatlarını zorla alıp 15-20 sene bes te tutup ,emekli maaşına taksit taksit eklenmesi olmadığı kesin.

Misafir-1193 09.04.2019 16:56

artwing arkadaş senin o gördüğün krizler aşıldı. hem de tek kit satılmadan. bak bugün kriz ve borç çok daha büyük olacak. ne bir tane kit kaldı ne de borç alınabilecek bir durumdayız. borç bulamıyor ülke. gene imf ye gidilecek ama bir farkla. bugün kitlerin yok . tarımsal üretimin de yok oldu. honda gibi firmalar ülkende üretimi durduracak. elektriğe zam 37 oranında . benzin 7 lira ve bu daha başlangıç bile değil. keşke dediğiniz gibi olsa . kesşke biz yanlış görüyor ve abartıyor olsak. ülke ekonomik siyasi anlamda karaya vurduğunda tamamen savunmasız kalacak .sizler o zaman bu krizin hiç eskilere benzemediğini göreceksiniz. ayrıca insanlar 3 5 yılda araba değiştirmiyor. orta direk ezilmekte . ülkedeki memur işçi ve çiftçi kesim en kalabalık kesim ve öyle bir durum yok kimse arabayı değiştirmiyor kısa zamanda. ÖTV kaldırılıp kav revizyon geçirse bile otomativ sektörü düzelmeyecek. kimse parasını bi yere bağlamak istemiyor. sıcak para dönmüyor ve dönmez de. karanlık bir tablo var ortada.

Misafir-4357 02.04.2019 12:51

sayın 8089, asıl krizi görmedik bile sadece ara ara hissettirdi seçimler dolayısıyla piyasaya uluslararası itibar kaybını göze alarak fazlaca müdahale edildi. benim düşüncem hemen günler içinde çok yakında büyük zamların hayatımıza gireceği yönündedir bunlara ek olarak borsada düşüş dövizde yukarı doğru eğilim artan dış borçların geri ödemesi ve iç ve dış politik risklerin ekonomiye etkisi biz vatandaşları ve etkileşimde olduğumuz bütün ekonomik alanları etkileyecektir. otomotiv kimimize göre gerçek ihtiyaç olsa da ikamesi yapılabilen lükse yakın bir sektördür araç alamaz yada bzulan aracınızı tamir ettiremezsiniz ama yerine toplu taşıma seçeneğiniz vardır bu yüzden özellikle sıfır araç satışları belki tarihimizde olmadığı kadar çok etkilenecek pazar daralacaktır. uluslararası kapitalist sistemde kar edemeyeceği yere enerji harcamaz araç getirmez personel çıkarır bayi ve servis kapatır sadece ismen çekilmemek için fiiliyatını en aza indirir olan bizim insanımıza ve ekonomimize olur yabancı şirket başka yerde fabrikada açar ticarette yapar biz insanımızı oraya taşıyamayız ülkede yaşayıp geçinmek zorunda olan aileleriz.
o yüzden kötümser de deseniz kriz henüz gölgesini bile göstermedi kabullenmesi zor bir gerçektir bu.

Misafir-8202 01.04.2019 22:55

Sevgili arkadaşlar, bu platformda aslında araç f/p karşılaştırmaları yapmamız gerekirken, ekonomik gidişattan o kadar canımız yanmış ki " ne olacak bu Türkiye nin hali" sorunsalını paylaşıyoruz. Ayakları bu topraklara basan herkes, canım memleketin güzel günlere bir an önce kavuşmasını arzu ediyor. Kim daha milli, kim daha çok memleketini seviyor gibi değerleri ölçemediğimiz için, bu tartışmalara girmenin ve halkı kamplara ayırmanın faydası sadece siyasileredir. Biz birlik, dirlik içinde olalım, bu kamplaşmalara izin vermeyelim yeter. Konumuza dönersek, Türkiye'nin kredi risk primi, son 1 yılda yüzde 130 arttı, CDS, 566 puanla 4 Eylül'de zirveyi gördü. Bu ne demek? kardeşim senin ekonomik durumun kötü, cebinde beş kuruşun yok, ben sana 5 kuruş borç veremem, git, bir zamanlar borç vermekle övündüğün IMF den borç al demek!!! ve dış borç 600 milyar doları aşmış durumda. Bilim de matematikte, kaliteli eğitim verecek okulları imam hatip yapmışsın ve şükürcü bir beyinden icat yapmasını bekliyorken, çok beklersin. Elbette milletlerinde doğuş/gelişme / duraklama ve çökme devirleri vardır. Geçmişimizle sonsuza kadar övünmeye devam edersek 150 yıl daha geriye gideriz. Katma değeri yüksek üretim yok, yani, bizim ürettiğimiz malın ton fiyatı 1000 dolar, elin gavurunun ürettiği telefonun ton fiyatı 1 milyon dolar iken, zaten panik filan da olmamıza gerek yok. Son söz; Yaşanılan kriz, "L" krizi olup, ne zaman biteceği de belli değil. Ağla güzel yurdum, sen ağla :-(

Misafir-8089 01.04.2019 21:50

Sayin misafir 4704 sence 2-3 yila düşen araç degistirme mantigi yanliş degilmi?evet vergiler kiyamet ama halkta bilinçsiz..seçim bitti kriz yok olmicak zaten kriz ortami ,zaten kriz geçen agustosta başladi, artik kurtulalim şu panik havasindan

Misafir-4704 31.03.2019 00:21

T.C nin gördüğü en derin ekonomik kriz yaşanıyor ülkemiz de ve oy kaybı endişesinden dolayı, hükümet hala bu gerçeği kabul etmiyor, asıl kriz zaten seçimden sonra başlayacak neyse. Her şey bir yıl öncekine göre % 80 pahalanmış. Devlete bakıyorsun enflasyon % 19.8 ve sıfır 2 puan düştü diye de seviniyorlar, pöh. Yorumlar da, distribütörlerin fahiş kar ettiklerinde tutun da, halkın, arabasını 2-3 yılda bir değiştirdiğinden ve böylece borç sarmalına girdiğinden dem vuran ve aklın almadığı tespitler var. Acaba o yorumu yapan arkadaş hesabını kitabını bilmeden hiç bu şekilde borçlandı mı merak ediyorum. O *** yorumlar bir tarafa. araç değerinin bir katından fazla vergi vermemiz, paramızın yüksek enflasyondan dolayı pula dönmesi, alım gücümüzün düşmesi sonucunda araç almayı kimse düşünmez ve ODD verileri de zaten orta da.

artwing 02.04.2019 12:00

T.C. nin gördüğü en derin ekonomik krizmi :D. 2001 ve önceki krizleri görmesek bu yalanlara inanacağız.

Misafir-1290 30.03.2019 07:27

Aslinda yillarin birikimi bu kriz.hem yöneticiler hem halk patlatti bu krizi.ben edirne de yaşiyorum doğl olarak yunanistan ve bulgaristani gidip gördüm yada onlar buraya geliyor.yunanistan kişibaşı düşen milli gelirde bizim 2-2.5 kat fazla bir ekonomiye sahip ama adamlarin tercihi a- b segmenti bazen de kalabalik aileler c segmenti ama o da ekonomik arac koşulu ile,yunanistan yollarinda 8-10 yaşlarinda araçlar mevcut ama bizde komşum arac degistirdi,arkadaşim yeni aldi vs sebebplerden araç değistirme yaşi 2-3 yila düstü dogal olarak hep borç bataği ve krediler.bulgaristan ise çok farkli alamanyanin 2. El çöplüğü.bizde birde ülke yönetiminin yaptiği hatalar var nasil olsa satiliyo yükselt ötv yi,yükselt mtv yi,yükselt zorunlu trafik sigortasini vs vs.bu şekilde olmaz hem halk bilinçlenmeli hem ülke yönetimi,gerçekten aci sonuclar olucak yoksa otomotiv sektöründe

Misafir-7048 30.03.2019 07:16

türkiyedeki distribütörlerin fazla kar koyduğunu söyleyen arkadaşlara şu bilgiyi vermek istiyorum. öyle bir durum mümkün değil. zaten kar marjlarının sınırları anlaşmalarla belirleniyor. bakkal dükkanı değil orası. örneğin honda arabalarını verip sonra da ne fiyata isterseniz satın demiyor. dünyanın hiç bir yerinde böyle bir durum yok. adamlar her ülke için pazar giriş, penetrasyon, fiyat vs gibi stratejilerini merkezi olarak kontrol ediyor ve merkezi plandan fazla bir sapmaya izin vermiyor. ama bizim millet önünü görmemekte ısrarlı. dengesiz bir piyasa var. dolar oynak. adamda riske girmiyor. dolar aynı hafta içinde yüzde 5 değer kazanıp kaybedebiliyor bizim ülkemizde. yakında araba fiyatlarını dolarla yazarlarsa şaşırmayın. ayrıca indirime rağmen hala dünyanın en çok vergi alınan ülkesiyiz. vergiyi de devlet istese bile çok hızlı bir şekilde kaldıramaz. aşamalı yapması lazım ki anlaşılan öyle bir derdi yok. 3 ayda bir uzatma veriyorlar. kaldı ki buda sağlıksız bir durum. anlık manipülasyon. araba alacaksanız ve 3 ay sonrası ne olacağı belli değil. firmalar için uzun dönemli strateji geliştirememeye neden olur. sürekli fırsat var algısı yaratıp pazarı canlandırma derdindeler. büyük ihtimalle ülkedeki küçülme 2019 sonuna doru rahatlar. ozamana kadar bu durum böyle gider. birde politika yapma gibi bir derdim yok ama ne yazık ki ekonomi yönetiminde bizim siyasiler çok kötü. bu yeni bir durumda değil. 50lerden beri nerdeyse böyleyiz.

Misafir-7557 29.03.2019 15:23

ÖTV gerçekten çok fazla bu tartışılmaz. Ama eni çıkan peugeot rifter ile opel combo da kdv yüzde 1 ona rağmen araç fiyatları 150bintl civarında. Bence türkiyede ki distribütörler araca fazla kar koyuyorlar.

Misafir-8861 29.03.2019 11:57

Herkes korku içinde yarın ne olacak diye...Gelecek kaygısı cok yuksek..Ekonomi ,Tarım ,Sananyi ,Eğitim,adalet bitik,.... iyi olan hiçbirşey yok, herkes umutsuz, *** Hberleri izliyorsun hep dolandırıcılık hırsızlık cinayet intihar haberleri.Bu ortamda ÖTV %0 da olsa bile bir değişiklik olmaz.Bayilere gidiyorsun bomboş araç yok ne zaman gelecek diye onlarda tam olarak birşey soyleyemiyorlar.Belkide markalarin çogu yeni model getirmezler...

Misafir-335 28.03.2019 13:57

bir araba maliyetinden daha fazla vatandaştan vergi alan devletim; bununla da kalmayıp vatandaşın gelirini günden güne düşürdü, bu tablo karşısında ne bekleniyordu ki ! yine de ötv denen zımbırtıdan vazgeçmiyorlar...biz bunları hak etmiyorduk/hak etmiyoruz...

Misafir-6241 27.03.2019 15:50

Ötv kaldırılsın 1 milyon barajı aşılır ..

Misafir-127 27.03.2019 14:49

verginin vergisinin alındığı yerde millet ne yapsın

tokay ceritoğlu 27.03.2019 14:45

Perşembenin geleceği çarşambadan belliydi.otomotivciler bu yıl en fazla satışın 400.000 adet olabileceğini hesaplıyor,honda brexit ile ingiltereden ,bizden de ekonomik nedenlerle çekiliyor,dünyada işler genel merkezlere durgunluk dolayısıyla çekiliyor,talep olursa gemiye koyar gönderirler,zaten az satan markalar artık sipariş olmadıkça getirmezler,bürolarını kapatırlar,buradan b ve c sınıfı 0 km araç almak isteyenlerin çok satan markalardan tercihlerini yapmaları daha akılcı olacaktır,yarın bir gün servis ve yedek parça temini kolay ve hesaplı olmayacaktır.