Düz Vitesin Sonu mu Geliyor?

Düz Vitesin Sonu mu Geliyor?
İster inanın ister inanmayın ama 2013 yılının sonlanması ile birlikte manuel şanzımanların da sonu yaklaşmış gibi görünüyor. Bu yıl piyasaya sürülen ve otomobil sektöründe önemli yere sahip olan birçok model manuel şanzıman seçeneği olmadan satışa sunuldu. Yeni Porsche 911 GT3 (bu model il kez manuel şanzıman seçeneği olmadan satışa sunuldu) ve 911 Turbo, yeni Renault Clio RS 200 Turbo, yenilenen Aston Martin V12 Vantage S ve tüm Lamborghini modelleri manuel şanzıman seçeneğine sahip olmadan satılan otomobil örneklerinden birkaçı. Manuel vitesin otomobilleri yavaş yavaş terk etmeye başlamasının en büyük nedeni ise manuel şanzıman sistemi ile çalışan ve yarı otomatik şanzıman olarak nitelendirilen, F1 yani direksiyondan vites değiştirmeye olanak tanıyan sistem. İngiltere'de yapılan araştırmaya göre ülkede 20 Kasım 2013 tarihine kadar satılan 1.8 milyon otomobilin %75'i manuel şanzımanlı tercih edilmiş. Yani satılan 1.8 milyon otomobilin yalnızca çeyreği otomatik vitesli tercih edilmiş. 2004 yılından bu yana bakıldığında manuel şanzımanların popülaritesi bir hayli azaldı. 2004 yılında satılan 2.55 milyon otomobilin %17.6'sı otomatik şanzımanlıydı. Bu da otomatik vitesli otomobillerin popülaritesinin son 10 yılda %7.6 oranında arttığını kanıtlıyor. Ancak Ferrari ve Jaguar gibi otomobil üreticileri, müşterilerin tercih etmedikleri manuel şanzımanlı otomobillerin üretimine uzun zaman önce son verdi. Yine Mercedes Benz ve BMW gibi üreticilerde lüks ve performans otomobillerinde otomatik şanzımana ağırlık veriyor. Opel'de gelecek yıl satışa sunacağı yeni Corsa modelinde çift debriyajlı F1 şanzıman opsiyonunu sunacak. Müşterilerin satın alma davranışları doğrultusunda üretimi manuel şanzımana göre daha Pahalı ve daha ağır olan çift kavramalı otomatik şanzımanlar, otomobil üreticilerinin önceliği olmaya başlıyor.

02.01.2014 | Bu Haberi Paylaş

Bir yoruma cevap yazmak için lütfen yorumun altındaki "Cevapla" butonunu kullanınız. Konu ile ilgili olmayan yorumlar onaylanmaz...
YORUMLAR
Misafir-9333 11.11.2016 02:39

Beyler teknolojiye açık olun, nasıl ki merdaneli çamaşır makinelerinin devri bittiyse, manuel vitesde bir gün tarihe karışacaktır. Otomatik vites, güvenli ve rahat bir sürüşün tek seçeneğidir. Ben otomatik vitesten yanayım, aracımda otomatik. Burda otomatik vites hakkında yazılanların çoğu şehir efsanesidir, hayatında hiç otomatik kullanmamış adamlar yorum yazıyor çok komik. Tek doğru olan şey, otomatik vitesin yakıt tüketimi biraz fazladır evet doğru ama rahatlığına deyiyor.

Misafir-9292 05.03.2016 19:51

senin yerine otomatik sistem vites değiştiriyor tek fark budur..ayağını frenden kaldıramıyorsun..vitesi boşa alamıyorsun istediği devirde vites değiştiriyor kontrol onda..hızlanmaya kalksan 2 vites aşağıya düşürüyor en iyi otomatik vites bile çok yakıyor f1 vites sistemini manuel sisteme adepte etseler çok güzel olurdu...

ufuk 11.03.2014 17:06

10 sene düz kullanmış diğer 10 senede otm. vites kullanmış biri olarak yazıyorum..düz hızlıdır otm konforludur..ilk olarak normal otmç sonra cvt şimdi ise robotize ishift honda kullanıyorum..yarı otomatik f1 bence en iyisi bu. az yakar masrafsız ve hızlı..daha ne olsun .fakat baştab 3-5bin fazla veriyorsunuz..

Mehmet Güneş 10.03.2014 21:33

Hem yokuşta kalkış destek sistemini koy, manuel şanzumanı tadından yenmez hale getir, sonra da üretimden kaldır. Varmı öyle yağma? Mümkün değil.
Otomatik şanzuman manuel şanzumanlı arabaya göre 100-150 kg arasında daha ağırdır. Otomatik şanzumanın sistemi çok karışıktır.
Otomatik şanzuman daha fazla benzin harcar.
Nerde trak orda bırak misali Otomatik şanzumanlı araba yol ortasında şanzuman arızası verdiğinde orda bırakır gidersin. Gözünü sevdiğimin manuel şanzumanı yol ortasında arıza verse bile tamirciye kadar idare eder. Olmazsa en azından sağa yol kenarına çekersin.
Manuel şanzuman arıza verdiğinde sadece cüzdanı boşaltırsın, Otomatik şanzuman arıza verdiğinde cüzdanla birlikte banka hesabını da boşaltırsın.
Varmı itirazı olan?...

Hatun 16.01.2014 08:28

Bayanlar için iyi düz vitesli arabalarıda kullanıyoruz ama çok yoruyor hidrolik debriyaj olmasına rağmen.

tolga 15.01.2014 23:39

Arkadaşlar sizce bu kadar kısa sürede bu kadar kişi düz vitesten otomatigemi geçti bu sonuçlar sadece bayan Şoförlerin arttığını gosteren bi sonuctur duz vites aracla baslayip otomatige gecmek zordur kendimden biliyorum ama bayanlar genelde otomatik tercih eder ve bayan sofor sayisi arttigi icin sonuc boyle olmustur

alp 06.01.2014 00:21

kaan... bilgi için sağol ama yinede manuelden biraz zor vazgeçerim üçüncü pedalın olması lazım :))

Kaan 05.01.2014 16:19

alp...otomatik şanzımanlarda O/D diye bir tuş olur. Genelde vites topuzunun üst yanındadır. bazı modellerde direksiyon veya çevresindede bulunuyor. bu tuşa basınca "overdrive" moduna gecer ve vites geçişlerini daha yüksek devirlerde yapar, eğer en üst vitesteysen bir alt vitese geçirip devri yükseltir. bu sollama veya yüksek devire ihtiyaç duyulan durumlarda kullanılabilir. sollama esnasında normal vitesten hiçbir farkı kalmaz. ayrıca multimode şanzımanlarda da sport modu vardır. overdrive'ın yaptığı işi yapar. mutlaka dene, fikrin değişebilir.

mehmet ç 04.01.2014 21:01

otomatikte sorunsuz şanzuman yapılamadıki düzünden vazgeçelim

Faik Kemal 04.01.2014 20:39

Arkadaşlar,yorumlarınızı okuduktan sonra gördüm ki herkes kendi açısından bakınca haklı görünüyor.Bazıları belki de hiç otomatik araç kullanmayıp duyduklarını dile getirmiş.Bundan önceki aracım otomatik bir araçtı ve de 10000km de sattım,Sebebine gelince Tekirdağdan İzmire giderken uykum geldi ya..vites dediğini ben değiştirmeliyim,onun hazzına varmalıyım.(Gerçi şehiriçinde çok ta güzel oluyor o ayrı) + 'ları var - 'leri var herkes ona göre değerlendirsin...Otomatik şanzuman indirsinler de ondan sonra yine görüşelim bakalım mukayese oluyormu? Yani parasal açıdan herşeyi göze alıyorsanız çok büyük rahatlık...Hele araç sollamada gaza yüklendiğinde araba fırlıyor hiç bir problem yok.....Sadece ben klasik bir adamım demekki "Vitesi ben değiştirmeliyim"......

Ayalama44 04.01.2014 20:27

Manuel viteslilerle giderken tavsiye niteliğinde vites değişikliği öneriliyor son nesil otomobillerde. Dikkatli sürücülerin o tavsiyeye hiç aldırış etmediklerine inanıyorum. Çünkü motor gerçek devrine gelmeden öneride bulunuyor. Ama otomatik olsa kontrolünüzde olmayacak bu otomatik gerçekleşecek. Öyleyse bilinçli ve dikkatli sürücünün seçimini manuelden yana kullanacağını düşünüyorum. Otomatik vitesliler; hem alırken, hem de bakım giderleri bakımından oldukça masraflı...

yasincan 04.01.2014 11:31

bu tır sollama muhabetine çok güldüm o otomatik vitesle sollama yapamayan arabalar çok eskilerde kaldı beyler bende otomatik vites var hemde turbosuz atmosferik dediklerinden sollamada hiç problem yaşamıyorum gazı köklediğinizde araç 5,500 devirde kesiciye giriyor o devirin üzerine zaten manuel de de çıkamazsınız. yok o da olmadı o zaman sollama sırasında manuel modda kullanın gerçi gerek kalmaz ama illa sollama takıntısı olanlar için oda bi seçenek tabi

ali osman 04.01.2014 10:36

ben amerikada iken :) 1.8 in altında araba görmedim. nedenini sorduğumda otomatik vitesten performans alabilmek için motor hacminin en az 1800 cc olması gerekiyormuş. tabi bu kesin bir bilgi değil. tam otomatikler için geçerli bir kavram dediğim. ama burdaki arabalarda görüyoruz 1600 cc altında ve hertürlü otomatik araba toplayamıyor. hele sollamak çok zor bu arabalarla. zaten sollanmayı kanıksadım.

Melih 03.01.2014 23:52

Ulaş bey haklı. Firmaları ayakta tutan unsurlardan birisi servisidir. Ulaş bey'in dediği gibi VW DSG arızaları sayesinde baya kar etmiştir.

ulas 03.01.2014 20:49

Araba üreticileri zaten genelde sifir araba satmaktan fazla kar marji elde edemiyorlar.ama servis masraflariyla sizi resnen yillarca sömürüyorlar wolskwagen bile dsg yi cözemediyse varin siz düsünün artik..

Aydın Bortecene 03.01.2014 16:52

Otomatik vitesi eleştirenler genelde otomatik vitesli araca sahip olmamış,yada olamamış kişilerdir.Otomatik vites rahatlığın yanısıra sürüş güvenliğini de sağlar.Günümüzde Belediye otobüsleri bile otomatik üretilebilmektedir.Otomatik vitesle patinaj çekmek çok güçlü bir motorunuz yoksa olanaksızdır buda işin ayrı iyi yanıdır. :)

murat b. 03.01.2014 11:22

Arz talep meselesi. Nasıl ki büyük firmalar daha az yakıt sarfiyatı olan modelleri oluşturuyorlarsa insanlara daha konfor sunan otomatik / yarı ototmatik modeller üretmeleri de doğal. Bence manuel ve otomatik fiyatları aynı olsun çoğunluk o zaman otomatik alır. Ben 2 aydır otomatik kulanıyorum. Bunca yıldır hamallık yapmışız. O şehiriçi sıkışık trafikte falan o kadar rahatlattı ki.

alp 03.01.2014 11:05

kaan...yoğun trafik olan yerleşim yerleri için lafım yok otomatik vites rahatlık açısından daha elverişli benim anlatmak istediğim arabanın tepkileri manuele göre daha hantal kalmakta.. tır sollama meselesini mecazi anlamda kullandım ..buarada çok şükür izmirin trafiği istanbul ve ankaraya göre daha seyrek ama her araba firması 45 saniyede bir kendi montaj hattından binile bilir araba çıkardığını hesaplarsak tahmin edin birkaç sene sonra herkez trafikte kitlenip kalcak :)

T.C. 03.01.2014 10:43

kimse düz vitesin krallığını yıkamaz,çaylak sürücülerin artması,trafik yoğunluğu otomatiği gündemimize yerleştirdi.biz amerikan otomatiklerle büyüdük,şanzumanda sorun çıktığı zaman yarı paraya bile adam olmadığını biliriz,hele şu alınan araçlar 80-100 bini geçsin o zaman göreceğiz,sat kurtul kime alan da türk vatandaşı değil mi,eski ustalar yok ,servisteki acemi ustalar satın beyefendi önerisinde bulunuyorlar,yakında otomatik ötv side gelirse şaşırmayın.

zulu 03.01.2014 07:24

atmosferik olan otomatikle dogru araba sollamak zor ama turbolu ile kolay hatta turbo otomatik ile manuel atmosferikten daha iyi

serkan 03.01.2014 01:14

rahatlık açısından elbette otomatik vites tercih edilir fakat otomatik vites kullanmanın belli kuralları vardır bunlara uymazsanız şanzıman çabuk arızalanır.ikinci el otomatik vitesli araba alıyorsanız risktir, bu işten iyi anlayan bir ustaya göstermek gerekir.sıfır alıyorsanız garantiden dolayı sorun yoktur.türkiye'de ikinci elde otomatik vitesli araba daha zor satılır, alıcıların çoğu manuel vitesi tercih eder.

Kaan 03.01.2014 00:48

alp ... Ha dersen manuel seviyorum diye lafım yok. Renkler ve zevkler ayrıdır. Ama sırf "tır sollamak" için manuel vites önerme :) Yeni otomatik vitesler çok kullanışlı, yakıt tüketimleri azaldı ve konforlu. Yoğun trafikli bir şehirdeysen rakipsiz. DSG/EDC gibi otomatik şanzımanlarda kronik sorunlar var ama toyotanın valvematic'leri problemsiz ve çok dayanıklıdır.

cenk 02.01.2014 20:09

amerika'da zaten manuel vitesli araba bulmak imkansız gibi bir şey.daha da ileri bakarsanız siz arabaya gideceğiniz yeri söyleyeceksiniz araba kendisi gidecek.şu anda bunun üzerinde çalışan firmalar var.

cenk 02.01.2014 20:08

amerika'da zaten manuel vitesli araba bulmak imkansız gibi bir şey.daha da ileri bakarsanız siz arabaya gideceğiniz yeri söyleyeceksiniz araba kendisi gidecek.şu anda bunun üzerinde çalışan firmalar var.

zafer 02.01.2014 18:27

manuel şanzumanı her zaman tercih etmişimdir bayanların tercihi ise daima otomatik şanzuman olmuştur buda bayan kullanıcıların arttığını göstermekte. Ama ben manuelden asla vazgeçemem.

umut 02.01.2014 16:26

ulkemizde ozellikle manuel kullanan isteyen buyuk bi kitle var

alp 02.01.2014 13:44

Manuel araba kullanıcıları arabaya daha hakimdir yani araba sollamada işi şansa bırakmıcaksın arabanın otomatik şanzumanına güvenmiceksin tır sollayanlar beni daha iyi anlar otomatik şanzumanli arabada bırak tırı normal binek araba sollarken bile insan tedirgin oluyor bence otomatik şa zumanın satış patlamasının sebebi bayan sürücülerin artmasıyla alakalı diye düşünüyorum. Not. Düşmeden edemicem garantisi bitmiş bir otomatik şanzumanlı aracı arıza yapmış birine sorun tamir ettirir ettirmez satmıştır masrafı ağır olduğundan bidaha tövbe ederler alan kişide tamirciden çikmaz şimdi bol bol satsınlar ilerde yine manuele dönerler manuelin gözünü seveyim kontrol bende olcak arabada değil saygılar.

TOLGA 1.6 D 02.01.2014 12:44

artan araç sayısı ile yoğunlaşan trafik insanları otomatik vitese ister istemez yönlendiriyor. ben 2000 2012 seneleleri arasında aldığım arabaların hepsi düz vitesliydi ama artık İstanbul trafiğinde düz vites benim için işkenceye dönüştüğü için otomatik vitesli araba aldım dahada düz vitesli araba almam sanırım.