2017 Toyota Yaris vs. 2017 Renault Clio

profil
mymtcn

11.09.2017 16:18

İki Araç arasında kaldım tecrübelerinize göre tercih yapacağım yorumlarınızı bekliyorum.

Toplam Oy Sayısı: {{survey.totalVote}}

  • 2017 Renault Clio 1.2 Touchrome EDC
  • FiyatSatış Dışı
  • Yakıt Türü Benzin
  • Vites Tipi 6 İleri Otomatik
  • Motor Hacmi1197 cc
  • Beygir Gücü120 HP
  • Ort. Tüketim5.2 lt
  • 0-100 Hızlanma9.4 sn
Bir yoruma cevap yazmak için lütfen yorumun altındaki "Cevapla" butonunu kullanınız. Konu ile ilgili olmayan yorumlar onaylanmaz...
YORUMLAR
Misafir-7198 08.02.2018 01:39

Evet arkadaşlar, konumuz, TURBO MOTOR, NEDEN DAHA AZ YAKAR . İçten yanmalı motorlarda gücü üreten, hava ve yakıt karışımının patlamasıdır. Burada önemli olan hava ve yakıtın ideal oranda karışması, yüksek basınç altında patlamasıdır. Bu sebeple silindir tarafından hava ve yakıt karışımı sıkıştırılır, patlamadan daha fazla verim alınması sağlanır. Siz gaza bastığınızda motora daha fazla yakıt gönderirsiniz ve bu yakıt daha fazla havayla birleşir, yanar ve motor devrinin artmasını dolayısıyla da aracın hızlanmasını sağlar.
Bu döngüde gücü artırmak için yakıt miktarını artırmanız gerekir, bunun için de motor hacmini büyütürsünüz ancak bu aynı zamanda emisyonun da artması anlamına gelir. Ayrıca daha fazla yakıt sarfiyatını da göze almanız gerekir.
Peki ya hava miktarını artırırsanız ne olur? Atmosferik bir motorda – yani atmosfer basıncındaki havayı direkt olarak motorun içerisine gönderen – bunu yaparsanız hava – yakıt karışımı verimsiz hale gelir ve patlamadan elde edilen güç azalır.
Aynı silindir hacminden daha fazla güç elde etmenin tek bir yolu vardır; havanın basıncını artırmak. İşte turbo ve süperşarj tam da bunun için icat edilmiş.Turbo destekli motor, aynı performansı sunan atmosferik bir motora kıyasla % 6 civarında daha az yakıt tüketmeyi başarmaktadır. Bu 1 yıl gibi bir süre içerisinde 386 kg’a kadar Co2 emisyonundan kurtulacağınız anlamına geliyor. Bu rakamı sokaklarda ki milyonlarca arabayla çarpın: sonuçlar çok daha anlamlı hale gelecektir.
Elbette turbo motorların ‘esnek’ olma durumu da söz konusu. Yani güç ihtiyacına daha çabuk karşılık verebiliyor olmaları sizi daha agresif bir sürüşe yönlendirebilir. Bu da yakıt tüketimini artıracaktır.

Misafir-6761 07.02.2018 17:38

Clionun fabrika verisi üstüne 3 ekleyin arkadaşımda var şehir içi 9 ları gördü

Misafir-7185 07.02.2018 12:24

1.5 Motor olsun hem turbo olsun hem hybrid olsun. Sorun çözülsün

Misafir-3583 07.02.2018 11:25

Bakın Mazda, tüm dünyada atmosferik Sky Active motoruyla satılıyor ve beğeniliyor. Turbo benzinli araçlarda torkun yüksek olduğu doğru ama gaza yüklendiğinizde anlık tüketime baktınız mı hiç? Şehirlerarası yolda Yaris'in daha az yaktığı teknik verilerinde mevcut (4.1 lt), turbo Clio'nun şehirdışı tüketimverisi ise 4.4 lt. Bunlar testler sonucu elde ediliyor, yani kafadan uydurma değerler değil. Yani yeni nesil bir atmosferik (Sky active 1.5, VVTI 1.5, VTEC 1.5...) uzun yolda da turbo kadar , hatta bazen daha da az yakıyor. Bunu ben değil teknik veriler söylüyor zaten (kendimde deneyimledim ve şu anda da VVTI Toyota kullanıyorum). Turbo yeni bir teknoloji değildir, çok eskidir. Günümüzde yapılan bu teknolojinin küçük ve 3 silindirli motorlara uygulanmasıdır. Atmosferik te sürekli gelişiyor, güncelleniyor. Yani turbo mükemel, atmosferik çağdışı diye bir şey yok. Bu sadece bir pazarlama stratejisi. Japonlar da bu yüzden rekabette geri kalmamak adına bu olaya biraz geç olarak girdiler, çünkü tüketimde işe yaramıyor, emisyonda da fark yok (zaten yeni nesil atmosferiklerde de aynı veriler var). geriye kalan tek şey bazen 1-1.5 sn erken hızlanma ve çok dik bayırlarda belki vites düşmeme. Hibrit yapabilen Japonların turboyu yapamayacağını söylemek anlamsız bence, kaldı ki yapıyorlar ama tabii atmosferikten de vazgeçmiyorlar. Ben de vazgeçmeyeceğim, ileride de ucuzladığında gerçekten düşük emisyonlu ve ekonomik olan hibrit alacağım.

Misafir-8648 07.02.2018 11:19

atmosferik motor eski teknoloji tamam ama yeni dediğin turbo teknolojisi de 100 yıllık geçmişe sahip. Zaten 1.0 ve 1.2 gibi küçük hacimli turbo beslemeli motorların yapılışındaki ana amaç yakıt tasarrufu sağlamak ve emisyonu düşürmek içindi. Bu motorlarda turbo var diye arabanız uçup kanatlanıp gitmez. Bütün viteslerde ve çok uzun bir devir bandında size maksimum tork sağlamaz. Turbosuz bir motor ile emisyonu ve yakıt değerlerini indirip,üretim maliyetnii düşürüp, aracın ağırlık/güç değerlerini iyi bir noktada yakalayabiliyorlarsa istedikleri gibi araç satabilirler diye düşünüyorum. Zaten bu 1.0 1.2 turbo motorları almanların japonları pazarda sıkıştırmak için ürettikleri pazarlama taktiğinden başka birşey değil. Vw ceo su 2016 da artık küçük hacimli motorları geliştimenin sonuna geldik demişti . Bakalım almanlar turbosuz ama turbo motordan her disiplinde daha iyi bir motor yaptıklarında şu an kullandığınız küçük turbolar için görüşünüz değişecek mi?
Çünkü gelecek bu yönde. Bence mazda bunu iyi pazarlarsa skyactiv x motorun hibrit versiyonu 100 km de 1.5-2. litre yakacak ve fiyatına göre aynı turbolu araçlar ile aynı gücü üretecek .
Bakalım dört gözle bekliyoruz.

Misafir-3332 07.02.2018 11:13

misafir 5558, atmosferik motorların geçen yıl büyük ve güçlü pazarlardan kalktığına emin misiniz? mesela amerikanın honda sitesine girdiğiniz vakit accord ve civiclerin hem atmosferik hem de turbo benzinli motorları satıştadır. burada da bir tercih yapılması gerekirse performansa önem veriliyorsa clio alınmalı, güvenlik ve donanıma önem veriliyorsa yaris alınmalı...

Misafir-2300 07.02.2018 11:02

Sayın misafir 9175, turbo motorun çalışma prensibi konusunda sizlere katılıyorum. Ancak turbo motorun aslen yakıt ekonomisi değil performans için yapıldığını belirtmememiz gerekir. Turbonun avantajı elbette düşük devirlerden itibaren yüksek torka sahip olunduğu için araba daha rahat hızlanır hissi verir. Atmosferik motorda çabuk hızlanmak istediğinizde araç hemen vites düşürerek yüksek gücünü yüksek devre çıkararak sunar. Yani turbo makinenin artısı daha sessiz çabuk hızlanma konusunda vardır.

Bakınız yarış arabaları turbo motordur neden çünkü turbo düzeneği sayesinde, araç motoruna yüksek hava girdisini daha çok sağlayabiliriz bu nedenle yakıt odasına daha fazla yakacak benzin gönderebilme imkanımız vardır. Bu nedenle düşük hacimle yüksek güç elde edebiliriz. Ama bu güç yoktan da var edilmediğinden turbo motorun da yakıt tüketimi alır başını gider. Yani sonuç olarak turbo motor ekonomi, çevre ve uzun ömür kıstaslarını temel alınarak üretilen bir motor değildir. Turbonun amacı performanstır.

Neden peki Japonlar genel sürücüler için geç turboya geçti? Çünkü turbo motor, düşük motor ve devirde yüksek güç ile tork sağladığından etkileyici bir motor gözükmektedir. Yani turbo, yakıt ekonomisi anlamında değil düşük hacimden yüksek performans alma becerisine sahip olduğundan insanlara verimli bir motor gibi gözüktü ve Japonlar yarış ve formula1 araçlarında uzun zamandır yaptıkları turbo motoru seri olarak insanlara da sunmaya başladı. Buna mecburdu çünkü pazarlama ve işin gösterişi bunu yapmayı gerektiriyordu.

Turbonun artısı düşük devirde yüksek tork sağlayabildiğinden hızlanmalarda bir adım daha konforlu olduğu inkar edilemez ama ekonomi, çevre, uzun ömür aşağıda birazdan yazacağım teknolojilerle olur.

Dizel otomobiller evet turbo motora sahiptir. Ama dizellerin az yakma nedeni turbo motor değil yakıt türü ve sıkıştırma oranından dolayıdır. Birincisi yakıt olarak mazot daha ağır olduğu için yanma işlemini daha geç tamamlar ve yanma işlemi daha uzun sürdüğünden motor çalıştığı zamanda daha az yakıt harcayarak daha az yakar. İkincisi dizel motorlar daha kalın, dayanıklı, motorlardan imal edildiği için benzinli motorlardan daha yüksek basınçlara çıkar ve dolayısıyla daha yüksek sıkıştırma oranına sahiptir. Bu da ekonomi anlamında daha yüksek verim demektir. Yani aslında konumuz turbo benzinli ve atmosferik benzinli ama konu turbo dizelden de açıldığı için turbo dizellerin turbodan değil dizele özgü çalışma prensibinden dolayı daha az yakma konusuna da açıklık getirmek istedim.

Bir diğer konu olan 100 km de, hangi devirde gitme olayı tamamen üreticinin tasarladığı şanzıman dişli oranlarıyla ilgilidir. Hiçbir şekilde turbo atmosferik ayrımı yapılmaksızın şanzıman dişlileriyle ilgilir. Üretici firmalar aracın gücüne uygun bir vites oranı tasarlar. Genelde B segmenti araçları şehir içi olarak tasarlandığından yüksek hızda düşük devirde gitme olayı görülmez.

Şimdi az yakıt yakma konusunu ele alalım. Az yakıt yakıt yakma, püskürtme şiddeti ve valf açılma zamanlamalarıyla meydana gelir. Toyota ve Honda'daki VVT ile VTEC motorlar sürüş moduna ve devir değerlerine göre valf açılma zamanlamalarını değiştirerek performans ve ekonomi arasında dengeyi bulan bir tasarıma sahiptir. Zaten bunu birde Atkinson çevrimli motorlarla taçlandırarak düşük yakıt tüketimine imza atarlar. Birde frenleme enerjisiyle elektrik motorlarını tahrik eden bir sistem olan hibrit oldu mu şu an ve en az 15-20 yıllık bir zaman periyodu için(belki de daha fazla) elektrikli ve hidrojenli araçlarla beraber en verimli çevreci araçlardan birini üretmiş olursunuz. Çevrecilik, sürdürülebilir enerji olma konusu ancak bu şekilde olur.

Ancak bu demek değil ki Clio turbolu motoruyla kötü. Kesinlikle değil. Önceliğiniz performans aramaksa elbette turbolu Clio bir adım öne çıkacaktır. Ama diğer kalite kriterleri olan güvenlik donanımı(6 hava yastığı), yalıtım, malzeme kalitesi gibi özelliklerde Yaris'in eli güçlü olduğu unutulmamalı. Ve ekonomi anlamında yakıt verimliliği de daha iyidir. Öte yandan Yaris'in 1.6 lt motor vergi dilimine girip daha yüksek vergi vermesi üzücü. Bana göre, araçlardan motor hacmine göre değil egzoz salım değerlerine göre almak daha mantıklı geliyor.

Hepinize kazasız belasız sürüşler olsun, iyi forumlar.

Misafir-9175 06.02.2018 23:40

Merhaba arkadaşlar, bu platform da en fazla tartışılan konulardan birisi de sanırım, turbo benzinli ile, atmosferik motorlar arasında. Oldukça fazla bilgi kirliliği var. Nedeni ise, konu hakkında araştırma yapılmadan, tahmini bilgiler verilmesidir. Örneğin 747 rumuzlu misafir, turbonun gaza fazla basıldığında devreye girdiğini ve çok yakacağını belirtiyor. Durum eğer böyleyse turbo desteği, dizel motorlarda da var ve gaza fazla basınca onlarda mı çok yakar, mesela. Tabi ki durum pek öyle değil. Turbo dediğimiz mekanik düzeneğin görevi, motor içerisine zengin hava vermekten ibaret olup, motor çalışmaya başladığı andan itibaren zaten devrededir. Çok fazla teknik detaylara girmeden çalışma sistemi kısaca; egzost gazının çıktığı yol üzerinde çift taraflı metal pervane vardır. egzost gazının basıncı ile bu pervane hemen dönmeye başlayacaktır zaten ( turbo basıncını 1400 devir gibi daha erken oluşturmak için otomatik açılıp kapanabilen geometrik yapılı turbolar da vardır ) Aynı mil üzerine bağlı diğer pervane ise dönme hızına bağlı olarak dışarıdan emdiği havayı motor içerisine gönderir. Yani düzenek özet olarak böyle çalışır. Yani siz gaza ne kadar yüklenirseniz, turbo da o kadar hızlı döner ve ihtiyaç olan basınçlı havayı benzin ile karıştırır böylece, zengin karışımdan dolayı, yakıt verimli bir şekilde çiğ gaz atmadan yanar. Turbo motorların torkları da yüksek olduğu için düşük devirler de yüksek hızlar da gidebilirsiniz. Ben bu durumu bizzat deneyimledim. Atmosferikte 100 km. hızın motor devri 3000 olup, turbo da devir 1800- 2000 bandındadır, bu nedenle de şehirler arası yolda, atmosferik motorun daha az yakması teknik olarak zaten mümkün değil. Bir de turbo benzinli motorlar atmosferiğe görece daha yeni teknolojidir. Bunu neden kabul etmiyoruz ki anlamıyorum. Sonuç alınamayan bir teknoloji olsaydı, bu gün Japon üreticiler buna geçmezdi öyle değil mi?

Misafir-747 06.02.2018 13:22

1.5 sadece şehir içi için yapılmadı. Yakında yeni nesil Auris ve Corolla'da da kullanılacak (1.33 atmosferiğin yerine). Şu anda tüm avrpada Corolla ve Auris'te 1.33 atm. var, yeni kasalarında da 1.5 atm. olacak.Avensiste de hem bizde hem de Avrupa'da 1.6 atmosferik var. Yani piyasadan kalkma falan yok. Ayrıca atkinson neden şehir dışında fazla yaksın (Bu araçları incelerseniz şehirdışında da 1.5 atmosferk motorun daha az yaktığını görürsünüz), bilakis turbo da gaza bastığınızda turbo devreye girince felaket artıyor tüketim. Vergi konusunda haklısınız ama bu ülkemizdeki vergin düzeninin çarpıkığını gösteriyor. Atmosferik bir aracın tüketim ve emisyon değerleri turbo olanla aynı ise fazla vergi ödenmesi adaletsizlik bence. Misal Yaris 1.5 ile Clio 1.2'nin vergileri neden farklı? Gelecek turbo benzinlide değil, hibritttedir.Saygılarımla

Misafir-5558 06.02.2018 10:47

Sayın 8290 Honda markasında büyük pazarlarda atmosferik motorlar mayıs 2017 den itibaren satıştan kaldırıldı bilginiz olmamış olabilir, artık sadece 1.0 ve 1.5 turbo motorları satışta, Keza toyota markası aynı şekilde küçük hacim turbo motorları benimsedi, 1.5 yaris ise şehir içinde atkinson çevrimin enerji verimliliğini yakıt tüketimine yansıtıp şehir içinde makul tüketiyor. Fakat şehir dışı ve rampalı yollarda yüklüyken güç ve tork gereksiniminden dolayı otto çevrime geçip zaten yetersiz tork dezavantajı ile bu sefer 1.6 atmosferiklerden bile çok yakmaya başlıyor. Yani tamamen şehir içi kullanıma modlanmış bir motor, Mesela benim gibi bolca doğa dağ bayır gezmesini seven biri için uygun değil, Ben karışık kullanım ve en alt vergi dilimine girmesinden dolayı küçük hacim turboları tercih ediyorum. Bu nedenle ihtiyaçlar farklı olabilir.
Bildiğiniz gibi 1.2 ve 1.0 turbo motorlar C sınıfında bir çok ağır aracı, hatta Toyota Chr gibi ağır bir SUV sınıfı aracı bile rahatlıkla sürüş konforu ve emniyetten taviz vermeden makul yakıt tüketimi ve vergi avantajı gibi artıları ile taşıyabiliyor. Ayrıca turbo motorlar daha uzun bir süre hayatımızda olacaklar hatta dahada yaygınlaşarak. Saygılar.

Misafir-8290 05.02.2018 20:27

Demek hibriti, elektrikliyi yapan ve öncü olan Japonlar turbo konusunda beceriksiz öyle mi? Tüketim aynı, hatta atmosferik 1.5 de daha az. Yaris'in torku B sınıfı bir araç için çok yeterli. Kaldı ki aponlarda da turbo var (Toyota CHR 1.2 turbo, Honda RS turbo) ama atmosferikten de vaz geçmiyorlar, sürekli geliştiriyorlar atmsferiği. Biliyrlar ki yakında hibrit ve elektriklinin yaygınlaşmasıyla zaten tüketimde hiçbir işe yaramayan turbolar tarihe karışacak, bu sebeple avrupalılar kadar girmiyorlar turbo olayına. Bakın 1.5 yeni bir tam. motor ve 1.2 turbodan daha az yakıyor.

Misafir-3807 05.02.2018 15:00

Misafir-3585, hızlanma farkı vs çok az diyorsunuz ama Yaris'in tork yani çekiş olarak Clio'dan yüzde elli daha zayıf olduğunundan hiç bahsetmemişsiniz nedense(!) Rampa çıkarken ya da araca bikaç ağır insanla bindiğiniz zaman ya da bagaj olduğu zaman Clio bana mı demez 200 N.m'ye yakın torkuyla rahatlıkla çeker ama Yaris gitmesem mi acaba dedirtir, iki araçla da test sürüşü yapın ya da kiralayın illa ikisinden biri alınacaksa Yaris'te turbo motorlu olsaydı durum değişirdi fakat japonlar turbo benzinli ve dizel motorlar konusunda beceriksiz ya da birikimsizler ne de olsa eski Çinliler!

Misafir-3585 04.02.2018 22:41

Atmosferik Yaris 1.5, turbo Clio 1.2 den daha az yakıyor (4.8 lt ile 5.5 lt). Yani turbo tüketimde tıraş. Hızlanma farkı 1.8 sn; hızlanırken kronometre kullananlar için çok önemli olabilir :-) Not: İkisi de sınıfının en iyi seçenekleri, tercih zevke kalmış.

Misafir-291 04.02.2018 16:48

Ben bu ikisi arasında %70 çoğunluğa katılamıyorum,ikiside çekiş sorunu yaşatmaz fakat clio'nun yüksek torklu turbo motorunun verdiği sürüş konforunu yariş vermez,yakıt aynı gibi olur fakat aynı ebatta iki arabadan vergi avantajlı clio'yu tercih ederim,ancak arada ciddi bir fiyat farkı olursa yariş tercih edebilirim.Bu karşılaştırmada Clio tercihim olur.

koflabixi 16.09.2017 19:50

İş test sürüşünden sonra seçim yapmaya kalmış gibi görünüyor. Birbirlerine bariz üstünlükleri yok gibi. (Clio'nun daha performanslı olması haricinde). Ancak ben de bu ikisini de almazdım. Honda Jazz, Hyundai i20, yeni Kia Rio, yeni Seat Ibiza gibi çok güçlü rakipleri de var. Şahsen tercihimi o taraftan yapardım.

Misafir-2892 16.09.2017 18:25

@7641
Aynı sistem yok. Diğer arkadaş hybride getirince konuyu o araçtan bahsettim. Bu araçta bulunan 1.5'lik motor 161 milyon euroluk bir AR-GE sonucu ortaya çıktı, yeni bir sistem. Polonya fabrikasında üretiliyor. İlk defa bu arabada kullanılıyor.

Misafir-7641 16.09.2017 16:41

Sayın 3937
Hibrit motorun çalışma prensibinde içten yanmalı+ elektirikli motor var tamam da , bu 1.5 içten yanmalı motorda da mı aynı sistem var? Bir yanlışlık olmasın!!!

Misafir-8320 16.09.2017 11:19

Valla iki araçta çok güzel görünüyor. Yakıt tüketimleri ve performansları üç aşağı beş yukarı aynı gibi. Gerçekten de clio'ya kırmızı renk yaris'e de mavi renk çok yakışıyor. Bence test sürüşüne katılın ona göre tercihinizi yapın.

Misafir-3937 16.09.2017 09:44

@aee
Adamlar yapmış ki makalesini yazıp, yayımlamış. Toyota'nın resmi sitesinde (TR değil global site) makaleyi bulabilirsiniz, bilgimin kaynağı orası. Hybridlerde Atkinson çevirimli motor+elektrik motoru bulunuyor.
Bu yeni 1.5 motor iki çevirimi de yapabiliyor, makine mühendisi olarak bulacağınız makaleleri bizden daha detaylı anlayabilirsiniz işte ne güzel.

aee 15.09.2017 22:18

arkadaş atkinson çevrimi ile otto çevrimi birlikte çalışıyor demiş bana pek mümkün gelmedi bu makine müh olarak söylüyorum buna benzer bi sistem hibrit araçlarda kullanılıyor diye biliiyorum her neyse. ben yarisin motorunu mükemmel bulmuyorum 111 hp ama 136 nm torku var bence clio nun motorunun yanında performansı çok sönük kalıyor. tüketim değerlerinde yaris daha makul sonuçlar verebilir. turbo beslemeli araçlarda fabrika değerlerini çok fazla ciddiye almamak gerekir. clio ş.içi 7,5 lt civarlarında dolaşır yaris 7,1 lt civarlarında. tasarım ve donanım olarak kişisel fikrim clio daha modern ve donanımlı. sadece bu 2 araç arasında kalmış olsam clio yu tercih ederdim ama farklı alternatifler olduğunuda belirtmek isterim.

Misafir-8543 15.09.2017 15:31

arkadaşlar biri 4.8; öteki 5.2 lt yani arada kayda değer bir fark yok: tüketimleri aynı kabul edebiliriz. clio'nun vergi avantajı var. ihtiyatlı kullandığınızda 2 araç da az yakar. gaza yüklendiğinizde ikisi de çok yakar ama clio turbo motordan dolayı çabuk kaçar. aslında ben araç alırken performansa bakmam. hangisi tasarım olarak hoşuma giderse onu alırım. ancak burada clio'nun vergi avantajlı olduğu bir gerçeği de var. sonuçta ikisi de güzel araçlar. ben vergi avantajlı clio'ya oyumu veriyorum............

Misafir-7238 15.09.2017 11:49

Eksileyen arkadaşlar, niye eksilediklerini açıklayabilirler mi? Yaris'in tüketimi 4.8 lt, Clio'nun ki 5.2 lt değil mi? Nedir bu sabit fikir?

Misafir-9207 15.09.2017 09:23

Yaris'teki yeni motor eşsiz diye biliyorum. Standart atmosferikler gibi değil, onlar Otto çevirim prensibiyle çalışıyor. Bu araç iki ayrı çevirim yapabiliyor. Güç gerektiğinde Otto çevirimle çalışıyor, sakin sürüşlerde, trafikte, dur-kalkta Atkinson çevirim yapıyor. Bu değişimi kullanıcıya yansıtmıyor, milisaniyelik süreçte değişen bir çevirimden bahsediyoruz. Bundan dolayı oldukça uygun tüketime sahip bir atmosferik motor. Görsellik, kişisel beğeniler farklıdır bir şey diyemem ancak kalite vs. genele baktığımda tercihim Yaris diyorum. Geri kaldığı tek konu performans, o da Clio'nun motorunun aşırı beslemeli olmasıyla bağlantılı.

Misafir-1253 14.09.2017 20:49

atmosferik 1.5, 1.2 turbo'dan daha az yakıyor.

Yeni Karşılaştırma Ekle